Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Min bil, V70 D5 -04.
Jag har haft lite problem med min kärra att den tänder varningen "motorsystem serv omgående" samt att bilen går i Limp Home läge, Liljas dator får inte fram någon felkod men säger att det är för lågt bränsletryck... Detta hör egentligen inte ihop med med trådens anledning.
Iaf så var bilen inne på Liljas i fredags för att åtgärda detta fel. När jag hämtade bilen så berättade meken att han hittat en hel del grus och färgflagor i tanken och därför rengjort den samt bytt bränslefilter. Inga problem så långt... Dagen efter, i lördags var jag inne i stan och gjorde lite ärenden, det sista jag gör innan jag rullar mina 3 mil hem är att tanka fullt. Väl hemma på uppfarten hör jag ett rinnande ljud när jag kliver ur bilen, går ner på knä och det FORSAR diesel under tanken. Av erfarenhet vet jag precis vad som är så fort som fan under med en dunk och lossa tankarmaturen för att stoppa flödet. Meken har inte satt dit tankarmaturen ordentligt så det läcker duktigt. Uppskattningsvis har jag tappat ca 5-8 liter utmed vägen.
Ägnar ca 4 timmar åt detta, samt att tankgivaren gick sönder då jag lossade armaturen. Och givetvis gick en massa diesel till spillo...
Liljas kommer få ett besök av en av sina kunder imorgon måndag ska ni veta!!!!!!

Vad jag kommer ta upp som jag inte är nöjd med är följande:
1. Bilen läckte ut diesel.
2. Mattan under baksätet var på sina ställen riktigt dränkt av diesel (efter meken, inte pga mig!).
3. Barnstolen jag hade i baksätet hade varit urtagen och sen ditsatt men inte fastspänd på rätt sätt. Tillräckligt dåligt fastspänd för att inte sitta fast vid en ev olycka. Det var ingen som informerade mig om att den varit urtagen överhuvudtaget!!!
4. Lastnätet var inte tillbakasatt (spelar absolut ingen roll men princip att de återställer allt som det var då bilen lämnades)
5. När jag lämnade bilen var det knappt halvtank, när jag fick tillbaka bilen lös reserven.
6. Eftersom det läckte så mycket under färden hem hade dieseln flugit upp i vinddraget bakom bilen så hela bilens bakände var täckt med diesel.

Givetvis kommer jag kräva att de ska rätta till felet omgående samt få en fulltank av dom!!!

Vad jag funderar mer på är vad för ersättning jag kan begära?

1. Tankgivaren gick ju sönder vid min hantering men är ändå övertygad om att det inte är mitt fel, jag är ingen amatör och har gjort operationen vid tidigare tillfällen. Min teori är att meken skadat den vid montering så att den brast när jag skruvade ur den.
2. Jag har lagt flera timmar på bilen, dels för att kunna använda den under helgen samt för att få stopp på läckan. Detta borde bli kompenserat på något vis, antingen ekonomiskt motsvarande timpeng på verkstad. Som alternativ kan jag tänka mig en ny tankgivare...
3. Pga all diesel som runnit ut har jag riktigt fula fläckar på min uppfart efter de stora pölar som blev, detta borde vara värt en kompensation...
4. Pga all diesel som flög upp på bilen har förmodligen allt vad lackskydd heter vara borta. Dessutom kan jag inte tänka mig att det är bra för vare sig lacken, baklysena, torkarbladet eller kofångarplasten att vara utsatt för detta. Dessutom ser bilen oerhört ren ut undertill så jag misstänker att en del rostskydd under bilen är "borttvättat". Rimlig kompensation skulle kunna vara en rekond???

Är mycket väl medveten om att jag förmodligen kommer gå bet på det mesta som jag hoppas på, även om jag inte tycker mina önskemål är orimliga.

Är ute efter lite åsikter och kommentarer så välkomna att skriva vad ni vill!!! Tack på förhand!
av Bamse
Jag förstår din ilska, råkade ut för ett liknande tankhaveri efter vi haft bilen inne för att tömma tanken pga felaktigt tankat bensin (inte så bra i en diesel). Fick tillbaka bilen med tom tank, inte så konstigt tyckte jag väl då - Men när jag fyllde upp tanken så uppdagades det ganska snart, efter några hundra meters körning att soppan rann ut pga anslutningarna till tanken hade "hoppat loss".... dessutom slocknade motorn pga detta fel.

Jag ringde direkt till kundmottagaren som skickade ut en kille som kikade på bilen och bara skakade på huvudet, "Det är bara till att bärga tillbaka bilen". Jag fick själv kontakta Volvo Assistans för bärgning, ringa Volvia om hyrbil osv, inte mycket hjälp från verkstan. Summa sumarum var att jag fick motsvarande 3000 i kompensation för detta "lilla" missöde, vilket jag tog som delbetalning i en Polestar-uppdatering av bilen.
Kanske vore en idé, försöka kvitta allting mot en uppgradering till 220hk-kittet de har. Är det det som kallas "Polestar"? Kostar 8900:- dock så jag tror inte de går med på det...

Ringde som en tok men fick inte tag på någon på Liljas i Växjö eftersom det var lördag. Fick tag i Volvia men där fick jag ingen hjälp... Borde kanske inte jobbat med det själv men var ju så illa tvungen.
Du kan kanske få nån ersättning. men du har ju själv klantat till det. Dom rår inte för att du har haft sönder saker.
Du skule ha ringt verkstan & rådfrågat / bet dom ta hand om detta.
Hade dom stänkt så skulle du ringt volvo assistans.
På så vis hade du fått ersättning av allt!
Assistansen hade jag inte en tanke på... shit, hur kunde jag inte tänka på det. Var iaf inne med bilen idag och pratade med säljaren jag köpte bilen av och meken som hållt på med den. Är på riktigt god fot med den säljaren, har haft kontakt med honom sen många år tillbaka och handlat bil av han flera gånger. En sån där gubbe som kramar hela familjen när man kommer, är väl nu man får se om de där kramarna betyder något kanske...??? Han lovade att kompensera för all diesel iaf, tyvärr var han för stressad för att diskutera allt men det tar vi imorgon. Återkommer i ärendet!
Har det läckt ut 8-10l diesel längs med vägen du körde borde du polisanmäla volvo för miljöbrott. Vägen måste ju miljösaneras, grävas upp o bort med massorna o sen asfaltera om allting.
I allafall borde dom lägga om din uppfart, fläckar på den vill man ju inte ha. :evil:
//Peter
PeterR skrev:Har det läckt ut 8-10l diesel längs med vägen du körde borde du polisanmäla volvo för miljöbrott. Vägen måste ju miljösaneras, grävas upp o bort med massorna o sen asfaltera om allting.
I allafall borde dom lägga om din uppfart, fläckar på den vill man ju inte ha. :evil:
//Peter
Känns kanske lite overkill med en polisanmälan, men jag förstår din tankebana och den är ju inte orimlig.. förvisso är det ju inget som är gjort med mening utan "bara" en olycka och då finns det knappast fog för att polisanmäla. Min uppfart ser ju redan för jävlig ut vad gäller plattsättning, å andra sidan vet ju inte de om det... Men har jag överlevt den hittills så nöjer jag mig om jag får nån ekonomisk kompensation... Är inte ute efter att "sätta åt" dom utan vill bara ha rätt i sak.
PeterR skrev:Har det läckt ut 8-10l diesel längs med vägen du körde borde du polisanmäla volvo för miljöbrott. Vägen måste ju miljösaneras, grävas upp o bort med massorna o sen asfaltera om allting.
//Peter
Men hallå?

För det första så tror de flesta att man kan kräva så himla mycket - det blir man så trött på..
Olyckor & misstag händer så är det bara - om en privatperson krockar in i en tankbil & flera 1000 liter disel läcker ut - kan man stämma privatpersonen då med?
Om en liten privatägd verkstad blev stämd på något dyligt gick den nog nästan under.
Polisanmäla Volvo?? Ja, det var ju gjort på Liljas och det är förmodligen privatägt - d.v.s. ej ägt av Volvo.
De flesta firmor i landet är Volvo återförsäljare - & har godkänt att laga Volvobilar & handha garanti ärenden.

Det är svårt med tankgivare att få det tätt och det krävs specialverktyg för att lossa dessa armaturer.
Problemet är att man inte kan se om det läcker förrän bilen har tankats full och att tanka bilen full och kontrollera om armaturen är tät är något som det inte alltid finns tid eller pengar för ( det är kunden som för stå för bränslekostnaden då )
Det är tråkigt när sådant här händer men tanken är tillverkad av plast - och bensin är väldigt flyktigt - minsta lilla repa i plasten kan göra att det börjar läcka.

Vet detta av egen erfarenhet - hänt att armaturen kan få ha lossats och dragits åt med ny packning flera gånger ibland för att få det tätt och det är det som man kan tro att det blir första gången man monterar armaturen.

Fungerar att få det tätt kanske många gånger, men inte alltid tyvärr.
Så tro mig när jag nämner detta - det känns verkligen inte kul för en mekaniker när en bil kommer in för "backjobb" som reparationsgaratin kallas, låter i allafall bättre med reparationsgaranti.

Lite tråkigt att armaturen gick sönder - kan vara svårt att få någon ersättning för den då du själv hade sönder den.
Ersättning för bränsle får du nog och att bilen denna gång kontrolleras noggrannare angående läckaget.
Finell. Håller med dig! Har inte i tankarna att "sätta åt" dom, bara att få rätt i sak som sagt tidigare. Tycker oxå att det är ok att misstag/olyckor händer, ingen är ju felfri. Men ändå, någon slags kompensation borde jag få förutom dieselförlust. Att barnstolen inte satt fast, och att jag inte ens fått veta den varit loss tycker jag är riktigt dåligt. Hade vi krockat så hade det varit kört. Det tycker jag är riktigt allvarligt, likaså tanten som reagerade väldigt starkt på det. Vad hade kompensationen varit då om det värsta tänkbara scenariot hade utspelats??? Ska jag behöva ta att min uppfart är totalt nedsölad?
Att tankgivaren gav med sig är en annan sak, det är jag som skruvat med den och således kan jag inte skylla på någon annan. Den smällen kan jag leva med.
Är inte ute efter att bli rik på detta, men något som visar deras välvilja skulle uppskattas. T ex deras 220hk-uppgradering som jag pratat med dem om innan hade inte varit dumt, men det får jag nog fortsätta drömma om...
Tack för era åsikter, intressant läsning och fler är välkomna att skriva!
spillern 5-6 liter bränsle & vil ha bilen trmmad för 10 000:- {:-O

de som gapar efter mycke.... heter et väll?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]