NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kenneth31
Hej. Har köpt en Volvo v50 1,8 F 2008 och nu är det dags för 6000 milaservice! Är det verkligen möjligt att den går på 6000 spänn?? Frågade på Volvo idag och fick ett pris mellan tummen och pekfingret. Tycker det låter "jävligt" dyrt.
Vad gör dom eftersom det är så dyrt? :o
Användarvisningsbild
av s80
Jag gjorde en prisförfrågan på Bilia om service till min V50 T5 2004, 20 000 milarservice, inga tilläggs-arbeten bara standard service

typ olja+filter, + övrig kontroll......

4000:- låter helt vansinnigt dyrt....
av jaxelsson
Jag lämnade in min v50-05 idag på service och 6000mil. Vi pratade om ett pris på 3800 och det återstår om prislappen stämmer imorgon när bilen hämtas. På den servicen ska de bytas tändstift och luftfilter tror jag, det kanske är det som plockar på förutom den vanliga med enbart olja+filter :roll:
kan det vara så att bensin/etanol är dyrare i service? Kan nämna att jag fick ett pris på 6300kr på bilia gällande samma service så....
av Pippolei
jaxelsson skrev:Jag lämnade in min v50-05 idag på service och 6000mil. Vi pratade om ett pris på 3800 och det återstår om prislappen stämmer imorgon när bilen hämtas. På den servicen ska de bytas tändstift och luftfilter tror jag, det kanske är det som plockar på förutom den vanliga med enbart olja+filter :roll:
kan det vara så att bensin/etanol är dyrare i service? Kan nämna att jag fick ett pris på 6300kr på bilia gällande samma service så....
jag har oxå en v50 my05 t5 som ska in på 6000 mils servicen, och den skulle volvo ha 4600:- för att serva.
Det är en vanlig bas-service med lite extra så som luftfilter, tändstift och kanske något lite till.

Tycker det låter rätt dyrt för den servicen, vad säger ni??
av jaxelsson
Pippolei skrev:
jaxelsson skrev:Jag lämnade in min v50-05 idag på service och 6000mil. Vi pratade om ett pris på 3800 och det återstår om prislappen stämmer imorgon när bilen hämtas. På den servicen ska de bytas tändstift och luftfilter tror jag, det kanske är det som plockar på förutom den vanliga med enbart olja+filter :roll:
jag har oxå en v50 my05 t5 som ska in på 6000 mils servicen, och den skulle volvo ha 4600:- för att serva.
Det är en vanlig bas-service med lite extra så som luftfilter, tändstift och kanske något lite till.

Tycker det låter rätt dyrt för den servicen, vad säger ni??
Med tanke på att bilia ville ha 6300 av mig så låter de inte helt orimligt alls. Kollade även andra serviceverkstäder och där fick jag priser på dryga 5000 samt någon strax under. Min service kostade precis 3800, klart godkänt me tanke på vad bilia tar 8)
av Pippolei
OK. Tack för infon. Det är lite lättare att smälta när man vet lite mer vad det är som kostar så mycket. Det är ju inte direkt någon risk att volvo verkstaden informerar tydligt vad det är de ska göra och vad som kostar vad, utan att man får DRA svaren ur dem. :evil:
Användarvisningsbild
av Fellow
Pippolei skrev:OK. Tack för infon. Det är lite lättare att smälta när man vet lite mer vad det är som kostar så mycket. Det är ju inte direkt någon risk att volvo verkstaden informerar tydligt vad det är de ska göra och vad som kostar vad, utan att man får DRA svaren ur dem. :evil:
Precis! Så mitt tips är att byta tändstift själv! Då dem tar den hutlösa summan 1200 kr för själva bytet!
av Pippolei
Skulle man kanske göra om man inte hade tummen mitt i handen.
Hur pass svårt är det att byta de själv???
av jaxelsson
Hur blir det med serviceboken om man skulle byta tändstift själv. Anses det ändå att man följt den som de ska. Hur ser verkstäderna på det? Får man ändå stämpeln även om inte då servicen är utförd till hundra procent efterosm man bytt själv.. :roll: A ni hajjar va.. :)

Hjulinställning?

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]

3G släcks

Är det någon som vet ungefär var b[…]