Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Har följt med i diskussionen. Har haft liknande problem. Bytte TCV och bilen betedde sig normalt ett tag. Men sen fick bilfan spel och tvärstannade.
Läste av felkoder och kamaxelgivaren indikerade fel. Försökte med allt, men gav upp.

Blev förbannad och lämnade in den till Bilia. T o m verkstaden hade problem att hitta felet. Efter ett antal dagar och några tusenlappar senare så kom den tillbaka. Men dom gjorde ett mycket bra jobb som utfördes av proffsiga mekaniker. (Bra jobbat Bilia.) Det blev en total genomgång av motorn med kompprov, kontroll av täthet m m. Nu går den som raket.
Användarvisningsbild
av flyvert
camaro69 skrev:Har följt med i diskussionen. Har haft liknande problem. Bytte TCV och bilen betedde sig normalt ett tag. Men sen fick bilfan spel och tvärstannade.
Läste av felkoder och kamaxelgivaren indikerade fel. Försökte med allt, men gav upp.

Blev förbannad och lämnade in den till Bilia. T o m verkstaden hade problem att hitta felet. Efter ett antal dagar och några tusenlappar senare så kom den tillbaka. Men dom gjorde ett mycket bra jobb som utfördes av proffsiga mekaniker. (Bra jobbat Bilia.) Det blev en total genomgång av motorn med kompprov, kontroll av täthet m m. Nu går den som raket.
Intresssant!

Vad gjorde Bilia egentligen? För vad blev du fakturerad "tusenlappar" för - enbart arbetstid eller byttes något annat (än TCV som du själv gjorde)?

/f
av klima
flyvert skrev: Vad gjorde Bilia egentligen? För vad blev du fakturerad "tusenlappar" för - enbart arbetstid eller byttes något annat (än TCV som du själv gjorde)?
/f
Också nyfiken, Camaro69?
Användarvisningsbild
av camaro69
Felkod kamaxelgivare avgas. Felet var nedre kamdrevet som rappat ytterst lite. Dåliga splines.

Verkstaden hade aldrig varit med om detta fel tidigare. Men det sköttes proffsigt och dom tog inte fullt betalt för felsökningen.
Användarvisningsbild
av flyvert
Byte av magnetventil gav inget resultat (förutom ett halvt tusen back på kontot och en "fungerande" beg. TCV på hyllan).
Efter en kort provtur återuppstod problemet efter en fullgasacceleration... :cry:

Hade man haft felkoder utlästa kunde man ha provat på något mer, t.ex. byte av mapsensor.

Har nu bokat tid för service + felsökning.

Konstigt att ingenting skrivs ut i DIM? Man har ju läst många "Reducerad prestanda", etc.
Har oxo svårt att tro att det enbart är grundladdtrycket. Nån form av "Limp Mode" är det ju frågan om.
ECM måste göra något mer, t.ex. backa tändningen. Motorn är rent "orkeslös" under 3000 varv och har en kort topp mellan 3000-3500 varv där man hör vinandet från turbo och upplever en i jämförelse "liten" kick.

Allt upphör efter ett halvtimmas spänningsavbrott för att återkomma vid nästa fullgasacc.

/f
Användarvisningsbild
av flyvert
ECM-6805 - Reglerventil laddtrycksfel, för högt laddtryck.

Stången mellan tryckdosa och WG kärvar inte (den går att röra relativt lätt enligt mekanikern som felsökte).
Provtryckning av membrandosa gav ingen rörelse alls trots 30 PSI(?) provtryck - den skulle enligt uppgift börja röra sig vid 12 PSI(?).

Defekt membran?

Om membranet gått sönder, borde inte bilen gå på grundladdtryck istället för att ladda för mycket?
Sitter det inte en fjäder i tryckdosan som ger grundladdtrycket och sen får man mer om tryckdosan trycksätts, eller är det tvärtom?

WG/tryckdosa bytes inte separat - säljs av Volvo endast som kit med turbokompressor o allt för 10.000 + 8000 monteringskostnad + lite kringkostnader o landar på cirkus 20kkr.
I praktiken blir det 7500 då maskinskadeförsäkringen täcker detta.

Vad gör man?

Betalar 7500 för att få en ny WG, turbo o tryckdosa till en bil som gått 12000 mil?
Eller skall man försöka att leta rätt på en annan tryckdosa från en bilskrot? Vet någon om T5 från samma årtal passar?
Även om turboaggregat skiljer mellan årsmodell och motortyper kanske tryckdosan är densamma?

/f
av klima
Låter skumt.
Den ska börjar röra sig vid 5-7 PSI. Max 7.5 PSI, inte Tolv. Min är på 7.5 psi då jag ej har Tune. 30 PSI, då kan saker börja gå sönder...

Tryckdosan är integrerad på K24 Turbon, så skicka turbon på renovering isåfall.
Eller sätt på en större. Mycket roligare, men kom ihåg att du behöver en custom Tune, som funkar med turbon. Så kontakta en känd tuner firma först, för val av ny turbo.

Om det är CBVn du menar, (en tryck ventil som slits, sitter på turbon, och kan bytas)
160 USD
http://www.vivaperformance.com/catalog/ ... cts_id=860
Installationen är lite knepig, måste knuffa lite på en kylledning för att komma åt.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... -(Install)
av klima
Förresten, det finns även separate Blow Off valves, du kan köpa billigt och sätta på Over the Engine pipe eller precis före intercoolern.
De fyller samma funktion som CBV. och enligt en del låter häftigt.
EDIT (skrev WG men menade CBV)

Vad du än gör så betala inte 20 kkr för Volvo lösningen.
Användarvisningsbild
av flyvert
Har inte tagit något beslut ännu.

20 kkr måhända vara kostnaden för material + arbete. För mig blir det 7500 i självrisk (varav jag redan betalat 1000 iom felsökningen).

Så i mina ögon har jag följande alternativ:

a) Pynta 6500 kr till o lös ut maskinskadeförsäkringen och få en ny turbo, WG och tryckdosa monterat med garanterad funktion.
b) Försök hitta felet själv. T.ex. hitta ny tryckdosa från liknande motor/turbo och montera den.

Men jag känner lite oro för alternativ b). Varför beter sig WG & tryckdosa som den gör? Och var hittar man en passande tryckdosa utan turbin/kompressordelen?
WG påverkas inte av tryckdosan - stången förblir orörlig (trots att den går att skjuta för hand/mejsel).

Har som fått för mig att andra bilar (SAAB & Audi) blir utan överladdning (utöver grundtryck) ifall tryckdosa inte fungerar - i dessa bilar ställs grundladdtrycket mha en fjäder i tryckdosan. OK, kärvar stången (som i en äldre SAAB jag hade förut) kan för högt tryck uppstå.

Om Volvos lösning fungerar likadant, varför öppnar inte min WG när grundladdtrycket uppnås (stången är ju rörlig)?
Och varför läckte inte tryckdosan när den testades (teknikern som felsökte sa att han överskred den nivå där stången bör röra sig med marginal)?

Någon som har något tips att ge?

/f
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]