Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Jo jag vet, men vi insåg att det nog blir roligare att göra den resan när barnen är lite större, framför allt dottern som bara är 1 år.
Användarvisningsbild
av gundj
Duxford är ett mâste för pappa.
Chester är en trevlig och lite udda stad.
av Tobbev
Skall tilläggas att båten mellan Esbjerg och Harwich kostar 10000-12000 de datumen vi vill åka också, vilket bidrog till beslutet.
av redekpw
Hej!
Vi var i Danmark förra året och såg att det gick bilfärja till Harwich, så jag kollade upp priserna i vintras när vi skulle planera sommarsemestern 2010. Vi tänkte åka i juli och det var alldeles för dyrt, det tyckte vi också.

Vi tog nya tag och har nu bokat bilsemester Älvdalen-Malmö-Gladbeck(Tyskland)-Holland-Belgien-Dunquerque-Färja över kanalen för ca 335 sek per enkelöverfart med 3 pers och bil-Dover-Cronwall. Samma väg tillbaka till Älvdalen.

Rederiet heter Norfolkferries.

Vi är 2 vuxna + 11-årig dotter och åker XC90 D5 163hk 6vxl manuell = ca 0,62 liter per mil på sommaren, så detta blev betydligt billigare och mer familjebilsemesteräventyr för pengarna.

Det kommer troligen att bli riktigt spännande att köra XC90 i vänstertrafik, man sitter ju närmast vägkanten och styr.

Ankomst till Malmö och bokat hotell den 11 juli, sen börjar äventyret. Måste komma ihåg att skaffa gps-navigator.

Hoppas vi kommer iväg nu när vi planerat flera månader!

M v h
av Cicaro
redekpw skrev:Måste komma ihåg att skaffa gps-navigator.

Hoppas ni får en trevlig resa, kan av egen erfarenhet rekkomendera Garmins Nuvi serie som numera sägs leveras med fria uppdateringar av kartan hela gpsens livslängd(vilket jag gärna hade fått, kartorna blir fort inaktuella). Har själv en och anser den vara mycket prisvärd, enda bakslaget är väl att jag fick hållaren stulen vid ett bilinbrott(men gpsen finns kvar ty den låg inte i bilen)

Kolla även att du får med europakartor och inte bara nordiska kartor(vilket var det som ingick till min navigator modell billigaste som fanns från garmin)
av redekpw
Cicaro skrev:
redekpw skrev:Måste komma ihåg att skaffa gps-navigator.

Hoppas ni får en trevlig resa, kan av egen erfarenhet rekkomendera Garmins Nuvi serie som numera sägs leveras med fria uppdateringar av kartan hela gpsens livslängd(vilket jag gärna hade fått, kartorna blir fort inaktuella). Har själv en och anser den vara mycket prisvärd, enda bakslaget är väl att jag fick hållaren stulen vid ett bilinbrott(men gpsen finns kvar ty den låg inte i bilen)

Kolla även att du får med europakartor och inte bara nordiska kartor(vilket var det som ingick till min navigator modell billigaste som fanns från garmin)
Hej!
Tack för tipset, ska genast kolla upp detta!
M v h
av redekpw
Nu har jag beställt en Garmin 1390, det skulle ingå kartuppdatering av europakartor. Tack för tipset Cicaro!
av Cicaro
:-) Du är välkommen. Hoppas du blir nöjd!
av Larzan
Undrar om man lyckas hålla fingrarna borta ifrån 3790T.
Så läcker.

Kanske till nästa semester då.
av redekpw
Hej! Semestern till Cornwall blev ett riktigt lyckat familjeäventyr. 586 mil och ca 375 liter diesel, 17 hotellnätter varav 9 st i England med ett snittpris på ca 750 kr för 2 vuxna och ett barn. Garmin-navigatorn som döptes till Ulla-Bella, visade för det mesta alldeles rätt vägval och bilen gick så bra, så bra.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]