Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50danne
hej, har en volvo 855 94 där ac-kompressorn inte vill gå igång, det finns gas i systemet, finns här någon med bra tips så är jag tacksam.

mvh
daniel
av Nusse77
Det kan ju helt enkelt vara så att kompressorn är trasig, jag bytte den på min V70 för ett år sedan och det kostade nästan 10.000:- inkl nytt torkfilter. Inte billigt med andra ord...
Åk till en AC-expert så att dom får kolla på det, om du har tur så är det ju något annat problem.
av tkaren
Jag är inte helt säker på vad det är för kompressor i en -94. Men ! på nyare kan man få problem med för stort spel i magnetkopplingen och det går att schimsa. Normalt när man har för stort glapp är att kompressorn startar när motorn är kall och lägger av när den är blir varm. men spelet kan bli så stort att den aldrig orkar dra. mät spelet med ett bladmått (innanför remskivan ser du kopplingen)

T
av TomasL
Det kan också vara någon de tre vakter som sitter i systemet som krånglar. Det finns en högtrycksvakt, en lågtrycksvakt och en temp.vakt.
Dessa vakter sitter alla i serie. AC relät ger ut en signal till den första vakten sedan vidare till den andra vakten och den tredje. Sedan går den till magnetkopplingen i kompressorn. Det du kan göra är ju att leta reda på vakterna och ta loss kontaktstyckena och bygla stiftena i dom och kolla om kompressorn startar. Startar den när du byglar i något kontaktstycke så är det den vakten som kontakten skulle ha varit kopplad till som strular. Bara att köpa på volvo och byta själv. Det sitter en backventil som gör att man kan ta bort dom utan att det läcker ut något kylmedia.

Startar den inte efter detta test så kan det nog vara själva kompressorn/magnetkopplingen som är kass

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]