Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#413634
Lite sent kanske, men vill man exprimentera med gasol på en gammal AC-anläggning där det inte gör så mycket om det inte skulle fungera så kan man prova 50% propan 95 (läs husvagnsgasol eller det som är i de blå mindre propanflaskorna som 2000, 2006 och 2012) ) och 50% jetboil jetpower (bränsle för campingkök), det sista har 20% propan och 80% isobutan (är nog inte riktigt sant men andelen n-butan som man inte vill ha pga den höga koktemperaturen (-0.5 grader) är mycket lägre i denna tub än alternativen när det gäller campingasol).

Gasolblandningar som propan/butan har alltid en 'glide' och om man tittar på detta diagram där en gasblandning har 2 punkter, ena punkten där vätskan börja bubbla (bubble) och den andra punkten när den sista resten av vätskan kokar bort i en evaporator (dew) vid samma tryck och för en propan/isobutan-blandning 50/50 viktprocent så handlar det om ca 8 grader i glide - dvs det skiljer sig 8 grader från precis vid insläppet till sista resten av köldmediet kokar bort i slutet av evaporatorn.

om den här 'glide' har någon praktiskt betydelse eller inte i jämförelse med R134a beror på utformningen av evaporatorn och hur dess rör är dragna (i slinga eller i parallella tuber till utloppet).


Det här med 'glide' är inget unikt för AC - dom flesta rullbara AC med slang som man har i hem och kontor för lite extra kyla har ofta R407C som köldmedie och har nästan samma stora glide (ca 6 grader) som ovanstående isobutan/propan-blandning.

ett intressant alternativ som jag skulle vilja prova ,- om man kan få tag på gasen i ren form ifråga är DME - dimetyleter

Den gör precis som HC gaser, ger lägre mottryck vid 60 grader än motsvarandd R134a och R1234yf och följdaktligen går kompressorn lättare (ger högre COP) än med R134a vid samma kondensortemp

se diagram

man ser att både R134a och den nya R1234yf är ganska dålig val om man jagar höga COP-värden med tanke på tryckökningen vid hetta och därmed gör att pumpen går tyngre och drar mer energi än med andra HC-köldmedier för samma mängd värmetransport - det fanns orsak till gnölet när R12 försvann och man fick gå över till R134a innan HC med R600a och R290 slog igenom på vitvarorna i Europa (den övergången skulle aldrig hända självmant i USA då man får 40 års fängelse om man ens försöker komma med den 'dumma' iden att köra HC i vitvaror i USA - så väl har freonföretagen skrämt och pinkat in reviret där...) och gjorde dom effektivare än någon lösning med fluorerade kolväten... samma sak med isoleringen på vitvarorna som med hexapentan som blåsmedel är bättre isolerande redan efter 6 månader än isolerskum blåsta med R12 och andra tyngre freoner)

förångningsvärmen för DME är ca 17% mer än R134a och hela 55% mer än R1234yf per liter flytande köldmedie vilket gör att det kräver mindre vätskeflöde för en given kylkapacitet - och i slutändan medger smalare rör och mindre laddning än med R1234yf om man gör AC för just DME som köldmedie
Kod: Markera allt

                                                                propan/isobutan
                         R134a    DME     R1234yf    R12     50/50%        60/40%     R152a
---------------------------------------------------------------------------------------------
tryck @ 0 grader C       2.92    2.6663   3.158     3.081  3.26/2.5     3.58/2.79     2.64
bar absoluttryck

tryck @ 60 grader C      16.82   14.78    16.42    15.22   15.03/13.12  16.3/14.36    15.0
bar absoluttryck

förångningsvärme 
kJ/kg @ 0 grader C       198.6   430.89   164.38   152.8   373/368,6    374/370.9     307.1

förångningsvärme 
kJ/liter @ 0 grader C    257     301      193.4     213    207/208.9    205.5/208.3   294.4

vätske viskositet        
µPa * s @  0 grader C    266.5   156.3    okänd     245   154,4/172.2   147,72/165.1  219.7

ytspänning N/m           0.01156 0.01439  okänd   0.0117 0.0122/0.0126 0.0118/0.0125 0.0132
@ 0 grader C

(ytspänning och viskositet är nog bara intressant för dom som håller på med kapillärrör som strypning)

DME är tillräckligt lik R134a att den troligen kan ersätta R134a rakt av i en befintlig bil-AC och enda större skillnaden är i stort sett att gasen kan brinna. DME har också används som köldmedel innan 1940-talet men försvann skyndsamt som acceptabel alternativ när jänkarna började komma med sina klorerade och fluorerade gaser. DME är också den enda stabila etern som inte med tiden bildar farliga peroxider och kan explodera.

Vissa kylsprayer/tryckluft på burk från CRC har mindre mängd DME uppblandat med R134a i sig - andra har R134a med mer eller mindre mängd R152 tillsammans (R152 som också är brännbar med giftiga och frätande bränngaser som resultat - vätefluorid från dess avgaser kembränner huden ganska bra och det har hänt olyckor med just tryckluft på burk basera med R152 som antändes med hudskador (ja, se rökare...)orsakad av kemisk bränning från förbränningsgaserna (väteflourid) och inte av värmen från flamman i sig - och som också var föreslagen som ersättare för R134a men GWP-faktorn var för stor för att EU skulle godkänna den)

Det köldmedieindustrin nu försöker ersätta R134a i framtidens bilar (då det går knackigt med COP-värden när man använder koldioxid som köldmedie i superkritisk system) är en patenterad soppa som kallas R1234yf och den - hör och häpna - brinner och ger giftiga avgaser - det sistnämda skriver man med så små bokstäver det går och allt som oftast glömmer att nämna alls...

som de flesta kanske vet så är det i flesta fall inte brännskador man skadas och dör av vid en brandolycka - utan det man andas in - brännprodukter från gasol är harmlösa i jämförelse med vad som kommer med delvis av hetta sönderdelad R134a och dess föreslagna eldfängda efterföljare som R152a och R1234yf...

Kylmedelsindustrin har under många år skrämt upp/köpt politiker i USA och fått HC-baserade köldmedel förbjudna i fordon i USA i flertal stater under 90-talet när R12 fasades ut så såldes det 'green' R12 av mindre företag som inte var något annat än 50/50 viktprocent propan/isobutanblandning och blev så populärt att det hotade dupont/honywells lönsamhet att de beställde förbud mot detta hos politikerna med hänsvisning att det var väldigt brandfarligt och kunde orsaka väldigt svåra olyckor (skrämsel mao) - trots att det inte har hänt en enda påvisbar sådan olycka orsakad av gasolfylld AC trots flera miljoner bilar som vid den tidpunkten hade HC-fyllda AC - (däremot väldigt många olyckor orsakad av bensintanken och läckande bensinledningar...) och nu har man hamnat i det läget att köldmedelsbolagen nu måste förklara för politikerna att det här med brandrisken kanske var lite överdrivet och vill lätta på det en bit, helst då bara för R1234yf förstås efter som det är något mindre brandvillig än gasolblandningarna (och talar heller inte om att avgaserna från brinnade R1234yf är jättegiftiga med fluorfogsen och fluorväte - liksom R134a som spolat på heta ytor som grenrör eller dragit genom en cigarettglöd i kupén )...

hela kylmediebranchen är skitsmutsig... det handlar bara om pengar och kontroll över gaserna och är livrädda att köldmedieanvändarna skall övergå till propan/butan och liknande HC då dessa inte är patenterbara! - dom har ju redan tappat vitvaruindustrin i stort sett hela världen utom USA då man i Europa och även Kina använder R600a (isobutan) och R290 (propan) i alla sina vitvaror (kravet på energisnålhet har gjort att att HCF som R134a inte platsar där, och när man så småningom går över till propylen istället för den nu väldigt använda och GWP-belastande R410a (har ca 1.5 ggr högre GWP än R134a) så är det också av energieffektivitet som skäl - dock är det lite lagstiftning som måste justeras för lite större mängder HC-baserade köldmedel i bostäder och hus - och är redan på gång i Europa.
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#413690
ett par frågor..
Dör du om evaporatorn låter en stor mängd R134 glida in i din kupeluft? Eller blir du skadad?
Dör du om evaporatorn låter samma mängd gasolblandning glida in i din kupeluft? Eller blir du skadad?
Det är nämligen så att läckage på förångaren är största boven gällande volvo. Den luften går in i bilen och ingen annanstans.
Vi pratar om oförbränd gas..
#413715
Läs säkerhetsdatabladen för gasol resp för R134a (eller HCF134 som det kalla när det inte säljs som köldmedel) när det gäller hälsorisker, och har du haft en läckande reservdunk bensin eller att det luktar bensin i kupén så har du redan utsatt dig för betydligt större brandmässig och kemiska risker än vad en gasolfylld stor-läckande AC skulle ge...

Och när du tankar bensin så släpper du ut mellan 100 -150 gram bensingaser (numera till stor del bestående av just butangas - dvs gasol) rakt ut på gatan och under den heta katalysatorn om inte returgassystemet fungerar på pumpen - det motsvarar en halv AC-laddning gasol på en modern bil med 300- 500 gram R134a. fyllning

Vid ca 1% halt gasol i luft som det kan bli som mest vid direkt rörabrott i evaporatorn enl. australiska tester (om jag mins rätt) så påverkas inte föraren speciellt mycket och dessutom bara under ett par tre minuter medans systemet tömmer sig, förmodligen kommer han/hon irritera sig mer på PAG-oljans lukt som kommer ur ventilationen än gasen i sig...däremot är utläckande R134a även i mindre mängd något att oroa sig för om man är rökare och röker i bilen - det är en elak gas om den dras igenom en glöd liknande ciggarett och pipglöd med flourfogsen och vätefluorid som sönderfallsprodukter... hur kul är att få lungorna förstörda av detta...

95% av läckorna är också av den långsamma typen och den utläckande gasolen når aldrig dom nivåer som kan ge skador eller nå brännbar halt då det helt enkelt diffuderar bort innan det blir någon större ansamling (gasol diffuderar dubbelt så fort som bensinångor)

Vid Australiska tester på en rad bilmodeller så uppnådde man inte brännbar halt (2%) på utloppsluften ens vid rörabrott i evaporatorn vid gasolfyllda AC-system - det tar flera minuter för att en AC skall tömma sig på gas helt och det är helt enkelt för bra ventilation för att det skall bli några högre halter.

Australien och USA har kört i flera miljoner bilår med gasolfyllning i omodifierade AC-anläggningar utan än så länge någon enda känd incident/olycka som skulle beror på den fyllda gasolladdningen i AC. och i USA är man väldigt kvicka på att stämma varandra om det skulle vara något sådant...
av BipBip
#413725
LarsBd skrev:Bilen i fråga hade fortfarande samma ägare häromdagen då den besökte ett vajerräcke och blev inlöst av försäkringsbolaget för 22000. Han har dock ett mindre förråd av 850GLT och erbjöd en röd matt 93:a istället för ca 3000kr där båda yttre drivknutar samt kylaren är pensionsmässiga. Bilen har någon form av ac med en äldre typ av kylmedel i som enligt uppgift ska fyllas på. Jag förmodar att kylmedlet inte bara förintas utan att det läcker någonstans och frågan om det är ekonomiskt vettigt att renovera systemet med byte av kylmedel, eller kan man få ett sådant system tätat och påfyllt någonstans (Dalarna) utan att behöva byta medlet?
Kollade priset på drivknutar hos Meca och de ville ha ca 2500kr. Enligt uppgift har biltema knutar för ca 1000kr, är biltemas knutar användbara om man ska ha bilen kvar 5-10 år? Skroten är det ett alternativ eller finns det andra ställen att hitta drivknutar?
Finns det andra vanliga fel på just glt 93:or?
Låter ju som ett klassiskt bedrägerifall om bilen ena dagen är till salu och några dagar senare blir så kvaddad så den blir utlöst av försäkringsbolaget. :D

Sålde nyligen en 850 GLT av - 92 års model som var i mycket bra skick för 8000 :- med ca 30 000 mil på mätaren.Började på 10 000 :- helt utan napp men fick så småningom den såld efter prissänkningen med oändliga samtal från kategorien (jag skulle bara fråga) samt (herregud , är där en mikroskopisk repa på en bil som bara är tjugo år gammal) och naturligtvis (jag vet inget alls om bilar för att i nästa stund tala om hur mycket de renoverat andra bilar med diverse fel) !?.Nåja, vet ju inte vilken årsmodell du talar om men ser man på blocket så ligger ju de flesta av de första 850 årsmodellerna i vettigt skick runt 10 000 - 12 000 :- .
av *pettson*
#413765
Så kortfattat är det enligt dej riskfritt jämfört med R134 att sitta och inandas gasol. Max gasolhalt vid ett läckage är dessutom enligt samma tankesätt 1% eller för den delen max 2%. Det är uppenbarligen riskfritt för brand och liknande om du får slangbrott eller sånt i motorrummet. Vad gäller bensingas är det ointressant. Satt jag på backen och inandades dessa ångor hela tiden så skulle jag säkerligen bry mej. Rökte jag i dess närhet skulle jag verkligen fundera. Men att få butangas som gasprodukt vid min tankning är väl ändå att ta i.
Å andra sidan är ju propan tyngre än luft också( Propan 95 (C3H8), handelsnamn Gasol eller LPG) och lägger sej således vid fotutrymmet. Nåt som säkert kan vara trevligt om man är rökare och får en lagom halt, inte helt olikt bensin i sina egenskaper som gas. Gasol i sej har viss explosionsrisk, den börjar vid 2.1% och slutar vid 10%.. vid 10% däremot är den sövande istället, kan även ge andnöd och död på grund av kvävning, det glömde du kanske? Visst diffuderar den, men den försvinner ingenstans på så sätt att den plötsligt och efterlängtat bara steg rakt upp och försvann.
R134 är absolut otrevlig vid brand. Frågan är ju om gasol är trevligare..
Det finns inget universal perfekt ersättningsmedel som är både trevligt och miljövänligt och dessutom säkert i brand, utom möjligen is då.. och den tidens AC med kylbrickan på utsidan av bilen är så att säga förbi..
#413911
Ingenting är riskfritt - men butan/propan är inte akut giftiga eller särkilt reaktivt att man tuppar av om det skulle komma någon % i luft under en kort tid (några minuter), jämför det med spolarvätskadoften efter man spolat rutorna om du vill...

säkerhetsdatablad för propan: http://www.linde.com/international/web/ ... e/1043.pdf

säkerhetsdatablad för R134a: http://www.pon-cat.com/Global/Pon%20Equ ... /R134a.pdf

hygieniskt maxvärde för R134a är 500 ppm eller 2000 mg/m^3

hygieniskt maxvärde för propan 2500 ppm och är varken canceriogen eller mutagen kan dock vara sövande vid 10000 ppm i 10 minuter och är förnimmelsebar vid 4000 ppm (utan tillsatt luktmedel)

Kör du med konc. spolarvätska vintertid? (sk norrlandsblandning) - gör man det så leker man verkligen med elden och skulle någon slänga en en tänd tändsicka i torkarbrunnen efter att man har sprutat så är det stor risk att det blir eldhav och dom flesta känner tydligt doften av isopropanol och annat som finns i vätskan efter användning - Här spruta det in stora mängder med isopropanol-ånga och etanolånga mm. med ventilationen in i kupén och situationen är inte speciellt bra om man skulle leka med en tändsticka - och här kan man ställa samma fråga om man dör man om man får 1% isopropanol/etanol-ånga med andningsluften - den är mycket mer löslig i blodet än butan/propan!

Butan/propan är förvisso tyngre än luft och lägger sig i botten om de släps ut lugnt i ren form (precis som R134a och bensingaser då dessa har ungefär samma densitet) dock diffuderar butan/propan upp i luften dubbelt så fort som bensingaser vilket är både för och nackdel - fördelen är att ett utsläpp inte ligger kvar och är farlig så länge som bensinånga - nackdelen är att tändbara blandningszonen med halterna 1.9 - 10 % i luft är större och följdaktligen lite tjockare lager över den rena gasen - men existerar under kortare tid.

nu är det här med liggande gas på botten inget som händer om det läcker medan man kör - det hela blir snabbt väldigt utspätt av ventilationen och då har gaserna densitet inte längre någon betydelse på hur och var det lägger sig då det strävar att vara homogent blandat med luften ändå med tiden - dvs är det väl utblandad med luft så fortsätter det att vara utblandat och att det skulle samlas i en hörn igen är lika sannolikt som att det spontant skulle bildas en isbit igen i den jumna groggen....

---

motorbensin kan ha upp till 5% butan inblandat vintertid för att göra den mer lättstartad i bensinmotorerna och därmed är en stor del av bensingaserna i tanken just butangas vintertid. sommartid är den tyngre och mer grenade kolväten (och än mindre hälsosamma att andas in...)

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]