Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dinus740
hur stort glapp ska de vara om man har 1an i och lyfter upp bilen och vrider på axel närmast lådan? jag har några cm.. ska de vara så?

bilen känns ganska glapp mellan gas och när ja släpper gasen samt att den skakar/vibrerar när ja krypkör, skakar även när jag har dragläge när bilen står still, låter även då, typ knackar.. låter som kuggar..
bytt 3 motorfästen, och har ny komplett koppling .. och drivknutarna känns helt stumma..

vad kan vara fel?
Att växellådorna glappar upp invärtes är ett känt fenomen. Lite glapp glapp har man ju alltid, men kan du vrida runt drivaxeln nån centimeter så är det väl snarast dags att fundera på växellådsbyte.
Vibrationer och i viss fall oljud kan man ju få från kopplingen, men i lådan vette fasen. Det går ju att få vibrationer från famvagnen med när man börjar rulla om nån del där inte är kry.

Vilka 3 fästen är det du har bytt? Alla utom dem hydrauliska?
men kopplingen är helt ny och dessutom komplett från mekonomen.. var även samma med den gamla kopplingen.. så tycker inte de borde vara den.. de övre vid torpedväggen, och så de övre närmast motorn, fästet under lådan och höger motorfäste.. ingen skillnad alls vart de :cry: inga glapp i drivknutar..
Lyfte du båda hjulen när du kollade glappet eller bara det ena? Låter det *klick* när du t.ex. släpper upp kopplingen snabbt när du står på tomgång? Har liknande fel som dig, har bytt alla motorfästen utom de hydrauliska, utan någon större skillnad. Tror dock jag har lite glapp i min ena drivknut, för om jag snurrar axlen och bromsskivan åt olika håll så är det ett litet spel.
Nej skakar gör den inte, men blir lätt ett ryck precis när kopplingen greppar. Rycket verkar variera beroende på hur drivaxeln är roterad, ibland är det smooth om man ska backa och ibland när man ska frammåt.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]