Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
mattiash skrev:Du kan ju skriva hur det gick med AC:n på bilen:wink:
Ok. (B)
Användarvisningsbild
av helgonet1
mattiash skrev:Du kan ju skriva hur det gick med AC:n på bilen:wink:
Lite sent om sider men här är en update. Lämnade in bilen på provtryckning igår och han hittade inget läckage så vi kom överens om att fylla på kylmedia samt spårmedel. Kompressorn hoppade igång direkt utan missljud. :-)-)

Nu kyler ac perfekt men meken sade att det kan vara så att det finns ett läckage nånstans ändå. Så hans råd var att köra så länge det håller och sen återkomma för eventuell felsökning. Fast han trodde det skulle hålla sommaren ut med lite tur kanske ett, två år. Som sagt vad jag får hoppas på att den håller läääänge.
av rubentuben
Förutsätter att du har kollat säkringar och reläer, känns ju lite vågat att börja riva själv bara för att andra har haft ett sådant fel. Är rätt många komponenter i ett AC system som kan bråka. Och precis som någon sa: Man fyller inte bara på, man fyller när det är tätt. Hur ofta fyller man sitt kylskåp??

Börja med en felsökning hos någon som är Auktoriserad (vilket man måste vara för att jobba med kylsystem). Kostar tex 700spänn på saab i Kalmar....
Användarvisningsbild
av helgonet1
rubentuben skrev:Förutsätter att du har kollat säkringar och reläer, känns ju lite vågat att börja riva själv bara för att andra har haft ett sådant fel. Är rätt många komponenter i ett AC system som kan bråka. Och precis som någon sa: Man fyller inte bara på, man fyller när det är tätt. Hur ofta fyller man sitt kylskåp??

Börja med en felsökning hos någon som är Auktoriserad (vilket man måste vara för att jobba med kylsystem). Kostar tex 700spänn på saab i Kalmar....
De är auktoriserade. Jag har inte gjort nåt själv utan lämnade in bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
rubentuben skrev:Förutsätter att du har kollat säkringar och reläer, känns ju lite vågat att börja riva själv bara för att andra har haft ett sådant fel. Är rätt många komponenter i ett AC system som kan bråka. Och precis som någon sa: Man fyller inte bara på, man fyller när det är tätt. Hur ofta fyller man sitt kylskåp??
Hur många mil har ditt kylskåp gått? Mobila kylsystem tar ju oändligt mycket mer stryk än fasta installationer. Jämförelsen känns inte helt relevant. En fyllning med spårmedel är ju oftast det enklaste och bästya sättet att börja en felsökning.
rubentuben skrev:Börja med en felsökning hos någon som är Auktoriserad (vilket man måste vara för att jobba med kylsystem). Kostar tex 700spänn på saab i Kalmar....
För att arbeta yrkesmässigt med kylsystem behövs en akreditering, men det finns inget som hindrar dig att hålla på hemma för privat bruk.

Mvh
Martin
av böjjarn
Relän o säkringar till AC`n sitter de sammlade på nått speciellt ställe? Tänkte om man skulle "knacka" på lite relän...
Min ac funkar skapligt, men det pyser å låter hägt å lågt av tryck i systemet nånstans innanför/under panelen man styr fläkt/ac med.........det ljudet började när ac`n böjade att ge sämre eller ibland ingen kyla....
Användarvisningsbild
av helgonet1
böjjarn skrev:Relän o säkringar till AC`n sitter de sammlade på nått speciellt ställe? Tänkte om man skulle "knacka" på lite relän...
Min ac funkar skapligt, men det pyser å låter hägt å lågt av tryck i systemet nånstans innanför/under panelen man styr fläkt/ac med.........det ljudet började när ac`n böjade att ge sämre eller ibland ingen kyla....
Brukar tyda på att du har ett läckage nånstans. Grannen provtryckte sitt system och det visade sig vara tätt men efter nåra månader började det att pysa och låta när han körde igång ac. Till slut så startade det inte alls då all kylmedia läckt ut. :-O) Så nu åker han på att byta kondensorn bl a. ?:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
Att det pyser ur ventilationsgallren tyder på låg nivå av kylmedel, det har läckt ut någonstans och snart kommer trycket vara så pass lågt att kompressorn inte kommer starta.

/MArtin
Användarvisningsbild
av helgonet1
MartinS skrev:Att det pyser ur ventilationsgallren tyder på låg nivå av kylmedel, det har läckt ut någonstans och snart kommer trycket vara så pass lågt att kompressorn inte kommer starta.

/MArtin
Update igen
Jepp precis det jag sade i tidigare inlägg. Min gjorde exakt samma sak en vecka efter att den blivit provtryckt samt fylld med kylmedium och spårmedel. Den glädjen varade inte länge. Fick åka tillbaka till meken som tyckte det var märkligt men hittade läckan denna gången (med hjälp av spårmedlet) det var kondensorn som spruckit.

Så nu får jag ta ställning till om jag ska lämna in den. Han erbjöd sig att dra av de 1500 han tog för provtryckning samt påfyllning av kylmedia första gången eftersom det inte höll mer än knappt en vecka, det tycker jag är schyssst av han. Då det normalt skulle kosta 6500 att byta kondensor samt torkfilter och diverse oringar osv så får jag hela kalaset för 5000. Även om det är mycket pengar så är det bra mycket billigare än att lämna in den på märkesverkstaden. :-)-) Eller vad tycker ni????
Användarvisningsbild
av wissel
Det skulle jag ta med ett :D
:-)-)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]