Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av röd740
Sådär då har jag Gjort ett sok snabb byte på växellåds olja självklart fylldes det på med volvo orginal olja.
Sedan fick jag Hjälp av Andis här på forumet med byte av vinkelväxel olja så nu är den helt ny o fin den oxå men satans vad dyra dessa oljor är.Men hellre byta olja än att byta vinkel växel.
av röd740
klima skrev::-)-)
Får tacka för all fin hjälp klima.Skall fortsätta byta olja i lådan men tänkte höra om du vet ungefär när bytes intervallen e lagom?
av klima
Beror mycket på hur du kör.
Fullastad stadskörning med hög sommarvärme och ibland släp, och stuga i bergiga Norge, då skulle jag säga varje 5000 mil. Kör man mer genomsnitts utan släp, kanske varje 10 000 mil.

Om du kommer åt stickan, den sitter för jävligt till på din xc90 2.5T, så ska färgen vara röd och inte lukta bränt. Lukten är viktigare än färgen.

Glöm inte byta kylarvätskan och ha endast Volvo orginal blå i denm med Dest vatten, ej från kran. Avjoniserat är ännu bättre men hopplöst att få tag på, jag kör med Dest vatten till Volvos blå 50/50 kylarvätska. DEn hjälper bla hålla packningarna fräscha, mellan kylvattnet och automatoljeledningarna, som går igenm kylaren. En av de vanligaste orsakerna till problem med förstörd Automat olja = låda, är rutten/felaktig kylarvätska som trängt in från kylaren till Automaten.

Bra kylarvätska som smörjer och kyler effektivt, plus fräsch automat olja som kan absorbera värmen på ett jämnt sätt utan toppar, så har du bästa förutsättningar för problemfritt ägande med din automat.
av röd740
klima skrev:Beror mycket på hur du kör.
Fullastad stadskörning med hög sommarvärme och ibland släp, och stuga i bergiga Norge, då skulle jag säga varje 5000 mil. Kör man mer genomsnitts utan släp, kanske varje 10 000 mil.

Om du kommer åt stickan, den sitter för jävligt till på din xc90 2.5T, så ska färgen vara röd och inte lukta bränt. Lukten är viktigare än färgen.

Glöm inte byta kylarvätskan och ha endast Volvo orginal blå i denm med Dest vatten, ej från kran. Avjoniserat är ännu bättre men hopplöst att få tag på, jag kör med Dest vatten till Volvos blå 50/50 kylarvätska. DEn hjälper bla hålla packningarna fräscha, mellan kylvattnet och automatoljeledningarna, som går igenm kylaren. En av de vanligaste orsakerna till problem med förstörd Automat olja = låda, är rutten/felaktig kylarvätska som trängt in från kylaren till Automaten.

Bra kylarvätska som smörjer och kyler effektivt, plus fräsch automat olja som kan absorbera värmen på ett jämnt sätt utan toppar, så har du bästa förutsättningar för problemfritt ägande med din automat.
Lyckats komma åt den o även bytt ca 3,5 liter oljan var ganska mörk men kunde inte känna någon bränd lukt just då.
av Andis
Tackar Klima för alla fina länkar till bil sidor.

Har varit lite frånvarande här på sidan ett tag, synd nu missa jag när du skulle till Sverige hade varit kul att ses, samt skulle ju behövt nivomat dämpare till min bak, skulle gissa på att dom är betydligt billigare hos dig i USA.

Kan tänka mig att det är ett riktigt godis land när man gillar bilar, har ju sett på en del USA sidor vilka priser och vilket utbud.

Men nästa gång du ska hit kanske vi kan ses en sväng?

Mvh
Andis
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]