Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
vetten skrev:Visst varvräknare till vänster, hastighetsmätare i mitten och infocenter till höger men det är lik förbaskat elektronisk hastighetsmätare på bilar med infocenter och mekanisk på dom utan och eftersom hela instrumentet med alla mätare är ihopbyggt till en enhet så MÅSTE :shock: det byggas om vid växellådan till elektonisk givare från mekanisk precis som jag har skrivit tidigare och jag VET :idea: detta jag tror :oops: inte bara

vetten
låter som du byggt om nån gång :)

är det mycket som måste byggas om eller är det bara nån komponent som måste bytas?
Användarvisningsbild
av vetten
Nej jag har inte byggt om nån gång men eftersom jag har både en 480 och två 440 så har jag lärt mej skillnaden då jag har haft bort instrumenten på samtliga och därmed sett skillnaden :shock: sen så har frågan varit uppe på mitt klubbforum i 480-klubben ett antal gånger då någon medlem behövt byta växellåda på sin 480 (som ju har infocenter på alla) och inte fått tag på nån 480-låda men däremot så är det ju inte så svårt att få tag i "vanliga" lådor och har därför behövt bygga om, har för mej att det fanns nåt om detta på "The Volvo 480 center" - sida men jag tror att den ligger nere. Ett bra tips är att du kollar lite på den här sidan där finns mycket matnyttigt http://www.svenska480klubben.com/ även för övriga 400-ägare. Lycka till :lol:

vetten
av Volv8
Jag har några frågor här nu som jag gärna skulle vilja veta svaret på. Volvo 400 fanns ju med B200F och LH-2.4 (vad jag förstått), och dessa hade då färddator (tillval kanske?).

Nu är det så att jag har en Volvo 740 med B230A-motor som konverterats till LH-2.4 och jag undrar då om det skulle vara möjligt att koppla in 400´ans färddator till MITT LH-2.4 istället för det som sitter i 400´an? Anledningen till att jag undrar är:

* Stift 31 på min LH-dator sägs vara till "Fuel Consumption" enligt någon på Svenska 7/900-forumet, som kollat upp saken noggrannare.
* Både Volvo 400 och 700 har ju en B200/B230-motor. Enda skillnaden är ju att 740´ns motor är på 2.3l istället för 2.0l.
* LH-2.4 är ett adaptivt insprut
* Både 400 och 700-bilarna har LH-2.4.

Så....är det möjligt att koppla in färddatorn från en Volvo 400 på min Volvo 700? Kommer färddatorn att kompensera för att min 700 är på 2.3l istället för 2.0l? Kommer den att känna av att min tank är på 60l istället för 400´ans n/a? Märker den att jag har större spridare? (har jag väl?)

Om inte något av ovanstående, går den då att kalibrera om kanske?

Någon som kan svara på exakt till 120% vilka givare som färddatorn i Volvo 400, tar signaler ifrån? Och exakt vilka signaler det är den vill ha?

Någon som har kopplingsschema på hur den ska kopplas in, alltså vilket stift till vilken kabel?

Någon som kan lista alla komponenter den består av, så att man inte missar nåt när man plockar från skroten?

Tacksam för svar på samtliga frågor. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Volv8 skrev: Både Volvo 400 och 700 har ju en B200/B230-motor. Enda skillnaden är ju att 740´ns motor är på 2.3l istället för 2.0l :)
Fel. Volvo 400-serien har en motor som från grunden är en Renault motor, medans 700/900-serien har en sk. rödblockare som ju är en ren Volvomotor. 400-motorn har insug och utblås på samma sida av toppen medans en rödblockare har insug på ena sidan och utblås på andra sidan, så det går inte att jämföra dessa motorer med varandra eftersom det ju är helt olika fabrikat på dom.
av Volv8
vetten skrev:
Volv8 skrev: Både Volvo 400 och 700 har ju en B200/B230-motor. Enda skillnaden är ju att 740´ns motor är på 2.3l istället för 2.0l :)
Fel. Volvo 400-serien har en motor som från grunden är en Renault motor, medans 700/900-serien har en sk. rödblockare som ju är en ren Volvomotor. 400-motorn har insug och utblås på samma sida av toppen medans en rödblockare har insug på ena sidan och utblås på andra sidan, så det går inte att jämföra dessa motorer med varandra eftersom det ju är helt olika fabrikat på dom.
Ok. Men det kvittar nog ändå eftersom de finns med 2.0l, de kör med LH-2.4 och har 60l tank. Nästan samma specs. Sen om motorn är renault eller volvo kvittar nog. Det är själva färddatorn jag är nyfiken på.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]