Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Sverige behöver hjälp med mit ECC-systemet.
Min mekaniker kompis skal hjälpa mig att fylla kylmedel på min ECC-systemet. Han frågar mig hur många fyllnings intag mit system har, en eller två och var de sitter. Han arbetar med VW i det dagliga :roll:
Bil: V70 aut. TDI 1999.
Venlig hilsen
Kim, Danmark
Fylla i 2 ställen?
vad jag vet så fyller du bara i ett ställe men du kan kolla tryck på hög tryck sidan och sen fyller på låg tryck sidan.
Enda som är att har man bara ett ställe att fylla på så måste man väga in gasen du ska ha i ditt system men de flesta brukar ha så du kan se högtryck sidan.
Men en som vet vad man gör när man fyller och är man van ett ac system så ska man veta vad man gör.

Är i princip lika oanvsett bilmodell och typ.
Hej Stefan
Jag har nog inte förstått min vän rätt. Men som jag förstår din beskrivning finns det ett intag för fyllning. Din beskrivning av att kunne kolla hög-och lågtryck sidan är kanske det som min kamrat frågar om. Jag ringa och kolla upp med honom. Mitt problem är att jag inte kan se någonting på kompressorn, den är väl gömd i motorrummet och när jag inte är den stora mekanikprofessor, så det är inte lätt :roll:
Ingen aning som sagt hur det ser ut på din bil, men på min bil har jag bara hittat en ventil på lågtryckssidan, och den sitter precis vid torkfiltret under en liten hatt.
Har förstått vad som var problemet. På min kompis verkstad (VW) kobler man på ett rör för att suga ut kylmedel och ett andan röret kopplas till for att trycka på kylmedel i systemet. Volvo har bara ett ställe där man först suga och sedan fylla på.... :-)-)
Volvo måste fixa det nästa vecka. Det kostar 1500 dk.kr. inklusive kylmedel, tycker det är ett ok pris da systemet er nästan helt tomt :D
Kim
Nu vet inte jag vart det sitter på era bilar men på min bil har jag 2 st uttag.
Skulle man mot förmodan bara ha ett uttag eller som på en del bilar det andra sitter på dumt ställe så man inte får på kopplingen så är ju rekomenderat att väga in kylmedian för att få rätt mängd.
Annars så ska man släppa på kylmedia på lågtrycksidan samtidigt som man tar trycket på högtrycksidan för att där se att man har rätt tryck, ac på fullt blås för att då se vad högtrycket blir på högtrycks sidan.
En dag som det är väldigt varmt med full ac på bör det ligga på ca 25 bar när det är ordentligt fyllt.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]