Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Sänkte min bil med dessa byglar. Nivåregleringen sitter ju i dämparen och den går inte att låsa fast på något vis, byglarna fungerar som så att den nedre fästpunkten för dämparen flyttas ner så att när bilen automatiskt justeras i höjdläge kommer den inte lika högt som tidigare. Monterar du bara sänkfjädrar så kommer bilen inte bli sänkt, risken är då att fjädrarna kommer sitta löst. Alternativet är ju att byta till vanliga dämpare, eller att köpa en komplett chassisats med fjädrar och dämpare. Nackdelen är ju att du då förlorar nivåregleringen... Det var därför jag skaffade dessa byglar. Jag har en 35 mm sänkning på min bil, tyvärr reste sig bakänden lite när jag satte dit byglarna så den är något högre där bak, ca 1cm. Om du går in i mitt fotoalbum så ser du hur resultatet blev, har tyvärr inga detaljerade bilder på byglarna men kan ordna om du vill..

Länk till mitt album:
http://jagrullar.se/forum/album_persona ... er_id=4812
av jonsson85
Sänkte min bil med dessa byglar. Nivåregleringen sitter ju i dämparen och den går inte att låsa fast på något vis, byglarna fungerar som så att den nedre fästpunkten för dämparen flyttas ner så att när bilen automatiskt justeras i höjdläge kommer den inte lika högt som tidigare. Monterar du bara sänkfjädrar så kommer bilen inte bli sänkt, risken är då att fjädrarna kommer sitta löst. Alternativet är ju att byta till vanliga dämpare, eller att köpa en komplett chassisats med fjädrar och dämpare. Nackdelen är ju att du då förlorar nivåregleringen... Det var därför jag skaffade dessa byglar. Jag har en 35 mm sänkning på min bil, tyvärr reste sig bakänden lite när jag satte dit byglarna så den är något högre där bak, ca 1cm. Om du går in i mitt fotoalbum så ser du hur resultatet blev, har tyvärr inga detaljerade bilder på byglarna men kan ordna om du vill..
Så i teorin skulle det räcka att köpa byglarna för att sänka bilen bak? För i fram är jag ganska nöjd med höjden. Möjligtvis nån cm till =). Vet ju dock inte om bilen är sänkt eller om den bara sjunkit ihop med åren.
Men det kan ju inte vara bra för dämparna o sänka med endast byglar om inte sänkningsfjädrar är monterade?
Kanske ska ta mig en tur till Volvo o fråga om dom tror den är sänkt. De borde väll ha koll på det.??
Användarvisningsbild
av siviak
Om du bara sätter dit byglar kommer du pressa fjädern hårdare, vilket förmodligen inte är så bra. Kanske t o m att fjädern brister till slut pga den ökade påfrestningen.
Användarvisningsbild
av siviak
jonsson85 skrev:Siviak, Skulle du kunna fixa en bild där byglarna sitter?
Ordnar vi imorgon, då ska bilen upp på lift o då blir det finfina bilder ska du se!!!
av Breaker
siviak skrev:
jonsson85 skrev:Siviak, Skulle du kunna fixa en bild där byglarna sitter?
Ordnar vi imorgon, då ska bilen upp på lift o då blir det finfina bilder ska du se!!!
Om du har lust får du gärna skriva lite mått på byglarna.
Användarvisningsbild
av siviak
Sådär, blev inga bilder från liften men kröp lite i regnet och fick ett par... Håll till godo!

En lös bygel:
Bild
Två lösa byglar:
Bild
Vänster sida monterad:
Bild
Vänster sida monterad:
Bild
Höger sida monterad:
Bild

Mått har jag inte tagit på dem, antar att du funderar på att tillverka egna som jag oxå tänkte. Eftersom de är anpassade för höger och vänster så är de lite vridna och förmodligen ganska svåra att tillverka själv. Har för mig att om inte vinkeln stämmer så kommer stötdämparna ta stryk...
av jonsson85
Mått har jag inte tagit på dem, antar att du funderar på att tillverka egna som jag oxå tänkte. Eftersom de är anpassade för höger och vänster så är de lite vridna och förmodligen ganska svåra att tillverka själv. Har för mig att om inte vinkeln stämmer så kommer stötdämparna ta stryk...
Tack för bilderna!! Jo tanken slog mig att tillverka egna men köper nog istället. Nån som har erfarenhet av Lesjöfors fjädrar? Har hittat på blocket ja tänkte köpa.
av jonsson85
Vad är det för vinkel som är så noga? Och varför skulle stötdämparen ta stryk? Var väg o köpte fjädrar idag med sats för nivåreglering. Jag fick med ett par plattjärn med några hål i. Och det ska tydligen fungera utmärkt bara måttet mellan hålen stämmer.
Finns det nån som har erfarenhet av detta och vet helt säkert om vinkeln bör stämma. Så att det inte är nått försäljningsknep att man måste köpa byglar för 500kr helt i onödan.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]