Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#413038
Riktigt segt, så nu vette fasen har jag ska göra. Antingen försöka pressa ut bussningarna igen så fästet hamnar rätt eller köpa nå annat. Det rent ekonomiska är ju den första lösningen förstås. Antalet alternativ är ju begränsat. Vägrar ju köpa ett par ytterligare armar för att få nya bussningar. Dem som sitter på nu var i bättre skick än jag trodde såg ju nu vid närmare inspektion. Krasst sett nu så väljer jag mellan att försöka få dem här att passa eller köpa JERD's och byta både främre och bakre.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
#413054
Du kan vara glad för att de inte passade... Har haft många S60-V70:s inne på jobbet för hjulinställning som det är glapp i den bussningen redan efter några mil. Bara till att skicka hem dom igen. Det är bättre att sätta dit orginalbussningar och ha koll på dem lite oftare. Jag satte dit nya orginal som ja fyllde med wurts limmatäta.
det funkar klockrent. Känns fortfarande stumma och fina efter ca 2500 mil.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#413064
Vet att det är några som haft bekymmer med dessa, medå har dem kört på bana. Att dem inte skulle tåla vanlig trafik va nåt nytt. Oavsett så blir det ju inte att köpa nya från powerflex i alla fall.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#419075
Dagens ämnen i detta projekt är tajming, tur och faran med att bestämma sig för vad ett felsymptom beror på utan att kolla närmare.

Första besiktningen av den i min ägo skedde idag. Vart blankt papper och dem var snälla nog att ställa in ljuset som stog för lågt. Besiktningsteknikern flinade å sa att han ställt in ljuset och kommentaren "du vet väl va det beror på..?" och det är ju naturligtvis för att jag missat det efter sänkningen. Skönt att se besiktningsfolk med lite humor och serviceanda! :) Så långt allt väl, sen kommer vi till det inlägget egentligen handlar om:

Har lite saker att göra och stannar bland annat på en mack och kollar luften i däcken. Åker ut därifrån över en liten trottarkant och då smäller det till och börjar mala. Det hörs att det är nåt som tar i ungefär som om bromsskivan skulle va sned. Men innan jag hinner stanna så blir det tyst. Så jag prova och svänga och dona lite men det är tyst så jag åker vidare och betar av ytterligare ärenden. Sen ska jag stanna på en rastplats för att ringa ett samtal och svänger då kraftigt åt höger. Då smäller det till ordentligt och börjar mala men det blir kvickt tyst igen. Provar återigen att åka och svänga och det är tyst. Så då bestämmer jag mig för att ta småvägar hem.

Krånglar mig in i garaget för nu går det inte att svänga åt höger nå ritktigt, känns som nåt tar emot. kliver ur och går och tittar på hjulet bara ändå och ser följande:

Bild

WTF??? Vad gör kränghämmarstaget där..? Då slår det mig... Alla pusselbitar faller på plats och så vidare. Det har ju rasslat och skramlat lite höger fram länge när man kört över brunnslock och så. Och eftersom jag bytt stagen så har jag bestämt mig för att det beror på länkarmsbussningarna och inte brytt mig i att kolla nå nämrare.

Bild

Staget lossat, och det va ju inget fel på staget. Det är bara att muttern var borta och hade det inte varit för att damasken var borta så hade jag kunnat sätta dit en nu mutter och fortsatt använt det. Då kommer nästa lilla flashback: för en vecka eller så på väg hem så hörde jag nåt som skramlade till och lät som det va nåt som rullade under bilen. Det var antagligen muttern som hoppade loss då. Sen har väl staget krypit sakta men säkert ut ur fjäderbenet och till slut small det bara till. Tur i oturen är ju att både däck och fälg har klarat sig bra. Fälgen är ytterst lite skavd på hornet och på insidan av däcket så är däcktexten bortnött men mer vart det inte som tur va.

Bild

Nytt stag monterat och nu har jag dragit åt ordentligt och stog och gunga på bilen som en dåre för att kolla så det inte sitter löst. Glad över at det inte vart nåt riktigt tok, men man kände sig bra dum först när man såg staget inne i hjulhuset och sen när det gick upp för mig hur allt hängde ihop.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#419083
Japp, är ju 7 veckor sen jag satte dit stagen, så det måste ha smugit lite lungt och fint :lol: Dock impad av att leden satt ihop, för på slutet måste den ju ha fått jobba i rätt konstiga vinklar :D Härligt bisarr historia med lyckligt slut i alla fall :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#422047
Kränghämmarkrångel, del 2:

Dem senaste dagarna har jag tykt att den knakat lite skumt i framvagnen i vissa lägen, och den har slagit lite mer i ratten. Hördes att det va nåt fram, troligen vänster fram. Och idag skulel saken undersökas närmare. River av vänster fram och får en ny nä-men-va-fan-upplevelse.

Bild

Här syns hur bulten på kränghämmarstaget har gnagt på länkarmen. Är på ett till ställe, fast då är det själva kränghämmaren som gnagt bort lite underredsmassa vid fästet till den bakre länkarmsbussningen

Bild

Här har vi bekymret: hela kränghämmaren har flyttat sig en bit åt höger! Ingen aning om hur, men det lär hänga ihop med när ena staget hoppa ur som jag skrev om sist.

Bild

På högra sidan syns det bättre. Har plockat av kränghämmarstagen tills vidare. Lär försöka få loss överfallen eller vad man ska kalla det över bussningarna och se om det bara går att flytta tillbaks hämmaren den eller om bussningarna är körda. Är bussningarna trasiga vette fasen va jag ska göra. Verkar ju inte gå att köpa såna löst nånstans, men det är nåt att kika närmare på om det behövs.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#422559
Gjorde ett ryck igår och satte i laddtrycksmätaren. Vart helt ok, lite överdrivet med en mätare som går till 2 bar när man laddar 0,5. Men den är ju snygg i alla fall :D Men den dubbelhäfande tejpen man fick med funkade inte så bra, så hållaren lossnade ganska fort, men har köpt ny tejp som förhoppningsvis ska funka bättre.

Var även och hämtade ett sånt där onödigt inköp till den idag. Har irriterat mig ett tag på att den inte låter nåt, grejjen med 5-cyl är ju ljudet, men volvo har ju dämpat bort det tyvärr. Men nu ligger det ett 2,5" från katalysatorn och bakåt och väntar på montering. Dock inget som är högt prioriterat nu eftersom den jag lär ta tag i kränghämmaren och så ska ju 850in göras iordning inför helgen med. Så tiden räcker inte riktigt till.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]