Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluesint
Hej!.

Har nu rengjort och testat utan bra resultat så har beställt efter ett nytt Gasspjäll som ska monteras i morgon.

Någon som vet vad packningen heter?( antar att man får byta den med)

Byter man från kontakten där nere och vad är det för kontakt det sitter med?

Något annat jag bör tänka på?.

Behöver jag uppgradera mjukvaran efter? och ungefär vad kostar det?

*edit* Gäller en Volvo S80 , 99 års modell 2,4 l motor 170hk
Användarvisningsbild
av CarMan
Har bilen gått långt?
du kanske klarar dig med att bara ladda mjukvara i ditt gammla spjäll
av Bluesint
Gelis skrev:Spjället är väl tomt, och måste programmeras ihop med bilens övriga system
Är ett begagnat spjäll från en exakt likadan bil (170 hk) vet ju dock inte vilken programvara som finns i ( om det är den uppdaterade som ska undvika fel med spjällhuset).
Så tomt är det väll inte eller gäller detta oavsett vilket spjäll man sätter i ?
CarMan skrev:Har bilen gått långt?
du kanske klarar dig med att bara ladda mjukvara i ditt gammla spjäll
Det gamla spjället har gått ca 24 000 mil så känns som det är dags att byta. ( testade att rengöra utan resultat).
Har haft problem en längre tid med det gamla.

Det nya spjället har gått ca 6000 mil ( vet att samma problem kan uppkomma oavsett mil tal därför jag undrar om uppgraderingen hur det funkar?).

Bara att ringa till en volvo verkstad och be dem uppgradera det? är det samma pris på alla verkstäder och vad kommer det landa på ungefär?
Användarvisningsbild
av CarMan
allt kostar olika på olika ställen (annars är det kartellbildning)
man ska alltid köra i ny mukvara om men byter en "dator" i bilen, så du är säker på att du får rätt mjukvara till din bil (samt att de andradatorerna blir tjuriga om deom inte känner den nya kommpisen)

även om du haft problem länge så kan en mjukvaru uppdatering hjälpa, men jag fröstår resonemanget med att det är et gammalt spjäll (men då borde man montera ett nytt, inte ett begagnat.
av Bluesint
CarMan skrev:allt kostar olika på olika ställen (annars är det kartellbildning)
man ska alltid köra i ny mukvara om men byter en "dator" i bilen, så du är säker på att du får rätt mjukvara till din bil (samt att de andradatorerna blir tjuriga om deom inte känner den nya kommpisen)

även om du haft problem länge så kan en mjukvaru uppdatering hjälpa, men jag fröstår resonemanget med att det är et gammalt spjäll (men då borde man montera ett nytt, inte ett begagnat.
Ok så det är bara att ringa runt och titta vad de olika verkstäderna tar?. Ungefärligt pris man kan räkna med?.
Jo hade jag haft pengarna hade jag slängt i ett nytt men då jag misstänker att kontakten i det gamla spjället inte är i ok skick så känns det lönlöst att uppgradera det ifall det börjar glappa.

Fick ett bra pris på detta spjället så därav bytet.
av Per L
Köper du ett begagnat gasspjäll är det inte säkert att du behöver lägga in något nytt program eller uppgradera mjukvaran.
Morsans S60- 01 fick ett begagnat gasspjäll (med gul etikett) från en S80 -01 (med samma motor: 140 hk automat) och det spjället funkar bra med S80:ans mjukvara.

Per L
av Bluesint
Hej alla igen.

Tack för svaren.

Har nu monterat dit det nya spjället men problemet återuppstår.

rycker i varv på tomgång och testade att gasa till den men går bara till 2500 i varv sen tar det stopp.

Är problemet att mjukvaran inte är samkörd eller kan det vara något annat som ligger bakom.

Ringt runt till verkstäder i närheten och en firma som kan uppgradera mjukvaran för 650 Kr är det ett bra pris?

*Edit* Glömde skriva att emission service lampan har tänt's och motorservice erfodras.
Som sagt vad dessa lysta inte innan jag bytte spjället och bodde bero på att spjället och övriga systemet inte är samkört? Rätta eller bekräfta gärna mina tankar.
av Bluesint
Så har nu bokat tid för att uppgradera mjukvaran.

Någon som har bytt spjäll och upplevt samma problem att den går ryckigt och blir orklös efter bytet?.
av finnepower
Bluesint skrev:Så har nu bokat tid för att uppgradera mjukvaran.

Någon som har bytt spjäll och upplevt samma problem att den går ryckigt och blir orklös efter bytet?.
Byte gasspjäll på en S60 T5 som var autotech chippad. Bilen blev inte bättre. Larmade för gasspjäll och luftmassemätaren. Trodde inte de va lmm:en eftersom den va knappt 2 månader.

Åkte till bilia med bilen och dom laddade i ny mjukvara. Blev inte bättre, bytte llm:en och de gick som en klocka..

Sen va de bara och åka ner till Trollhättan och ladda i optimeringen igen :D
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]