Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sveax
Där ser man. Håkan Mattson sällar sig inte till de andra motorjournalisterna. Han har insett att de fossila bränslena inte är framtiden, utan forskat vad de övriga bränslena innebär. Heder åt honom.
av Tobbev
För en gångs skull har Håkan Mattson skrivit någonting som faktiskt var läsvärt, hans bilkunskaper i övrigt lämnar ju en hel del att önska.
av bilgalen
Vad hände egentligen med Scanias dieselmotor som de körde på etanol (som också Mattsson nämner i förbifarten)? Jag läste om den i Ny teknik för ganska många år sen, lät ju bra mycket bättre än de här bensinmotorerna som anpassas för etanol och drar ohemula mängder bränsle. Var blev den tekniken av?

Skulle bilbranschen bara få fram etanolmotorer som drar lika lite som bensin/dieselmotorerna vi har idag, skulle jag inte tveka en sekund att byta till etanol. Men som det är idag bär det emot att köpa en ny bil och komma max 40mil på en tank, när det finns andra alternativ där jag kommer upp emot 100mil på en tank. För jag som privatperson blir inte gladare av att räkna energiinnehåll i de olika bränslena när jag står där vid pumpen :)
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:Vad hände egentligen med Scanias dieselmotor som de körde på etanol (som också Mattsson nämner i förbifarten)? Jag läste om den i Ny teknik för ganska många år sen, lät ju bra mycket bättre än de här bensinmotorerna som anpassas för etanol och drar ohemula mängder bränsle. Var blev den tekniken av?
Är inte det bussmotorn? I så fall sitter den i många bussar.
av bilgalen
KKR skrev:
bilgalen skrev:Vad hände egentligen med Scanias dieselmotor som de körde på etanol (som också Mattsson nämner i förbifarten)? Jag läste om den i Ny teknik för ganska många år sen, lät ju bra mycket bättre än de här bensinmotorerna som anpassas för etanol och drar ohemula mängder bränsle. Var blev den tekniken av?
Men varför kan inte en personbilsdiesel anpassas på samma sätt då?
av MattiasD
Bra skrivet av Håkan Mattsson!

Bilgalen, om vi hade haft motorjournalister som gjort sitt jobb skulle de ska kritisera biltillverkarna för att inte etanolanpassa sina modernaste ottomotorer. Nu etanolanpassas nästan uteslutande föråldrade sugmotorer. En etanolanpassad modern otto med kompressor/turbo har alla förutsättningar att bli snål, lägg därtill bränslebesparande modifieringar av kaross ala DRIVe. Något som biltillverkarna också kommer undan med utan att bli kritiserade. Ingen vill ha medias kritik och därför skulle biltillverkarna anstänga sig mer. Men kanske kan Volvos kommande T3F bli nåt.

40 mil? Min bil har nu rullat 58 mil sedan jag tankade och varningslampan har inte aktiverats än :)
av MattiasD
bilgalen skrev:
KKR skrev:
Men varför kan inte en personbilsdiesel anpassas på samma sätt då?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Användarvisningsbild
av erikn
Alltså biltillverkarna igen, som ingen satt press på. Otroliga förbrukningssiffror man fått fram, med tanke på att etanol har så mycket mindre energi. En sak som kan ha hindrat är ju att E95 inte går att köpa.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!