Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
Tror inte mätningen tar mer än någon sekund
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, mätningen går nog snabbt, men kameran behöver väl ändå hålla reda på var bilen är om den ska ta kortet på 15 meters håll. Två bilder är det väl med? En på bilen så skylten syns och en på föraren. Eller är förarbilden bara en förstoring av originalbilden? Hur funkar det med högerstyrt annars...?
Användarvisningsbild
av 911RS
Man ser båda framstolarna och skylten på bilden.
Användarvisningsbild
av Danneman
Tack för svaren :)
Kan tillägga att mellan uppsala och Gävle är inte nått skåp "aktivt" åt nått håll.
I alla fall inte den 29/4
Användarvisningsbild
av Brainy
Sparkz skrev:Mmm, mätningen går nog snabbt, men kameran behöver väl ändå hålla reda på var bilen är om den ska ta kortet på 15 meters håll. Två bilder är det väl med? En på bilen så skylten syns och en på föraren. Eller är förarbilden bara en förstoring av originalbilden? Hur funkar det med högerstyrt annars...?
Det tas som redan sagt bara ett foto, de gamla portabla släpkärrorna som automatiskt bevakade hastigheten tog däremot två foton, men dessa på olika avstånd så den kunde beräkna hastigheten utifrån dem. Så hann man bromsa ner tillräckligt mycket så kunde det hända att det bara kom en blixt, sen gick det för långsamt för att fotona skulle duga för hastighetsuträkning.

Danneman skrev:Tack för svaren :)
Kan tillägga att mellan uppsala och Gävle är inte nått skåp "aktivt" åt nått håll.
I alla fall inte den 29/4
Jag pendlar Gävle - Stockholm och måste säga att det är väldigt sällan något av skåpen där är aktiverade, det är oftare tierpspolisen står med laser mellan skåpen och det är faktiskt rätt ofta, känner många som fått böter på så vis. Mig hann de inte ta hastigheten på senast jag blev stoppad, tur man har stora bromsar :roll:

De enda kameraskåp jag brukar bry mig om att sakta ner inför är de på 70 och 50-sträckorna varav de på 50-sträckorna väldigt lite då jag brukar hålla hastigheten något sånär på dessa.

/Anders

Edit: noterbart är att om ett skåp ska få vara aktivt så måste det stå en polis i närheten och bevaka så att inte kameran blir stulen, så ser ni en polisbil i vägkanten så är det läge att bromsa in inför nästa skåp.

/Anders
Användarvisningsbild
av Driver64
Vägverkets hemsida finns det en hel del att läsa om trafiksäkerhetskamerorna, bland annat om ett nytt vägmärke som kan vara nyttigt att känna igen:

Bild
av Teemu
hur är det med dom nya kamerorna dom börjat sätta upp lite här och var? Då skall ju alla skåpen bli "laddade" och ha en rätt stor kapacitet på bilder med har jag för mig.

Dom gamla systemen hade ju inte någon större kapacitet på antal bilder och var ofta fulla en kort stund efter att kameran monterats.
Användarvisningsbild
av Driver64
De nya kamerorna skickar bilderna via telenätet så deras kapacitet är väl närmast oändlig...
av Uninium
Ja dom är direktkopplade till en central i kiruna.
av hotdog
hej på er, jag är ny på forumet och detta blir mitt första inlägg.... Läste med intresse denna tråd och såg tillfället att fråga nått jag länge undrat: Hur klarar man sig från kamerorna (och även polisens egna laserpistoler) om man tar rygg på någon annan som kör för fort?? klarar kameran av att få fast flera bilar som kör för fort i en relativt tät följd?
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]