Moderator: Moderatorer
Sparkz skrev:Mmm, mätningen går nog snabbt, men kameran behöver väl ändå hålla reda på var bilen är om den ska ta kortet på 15 meters håll. Två bilder är det väl med? En på bilen så skylten syns och en på föraren. Eller är förarbilden bara en förstoring av originalbilden? Hur funkar det med högerstyrt annars...?Det tas som redan sagt bara ett foto, de gamla portabla släpkärrorna som automatiskt bevakade hastigheten tog däremot två foton, men dessa på olika avstånd så den kunde beräkna hastigheten utifrån dem. Så hann man bromsa ner tillräckligt mycket så kunde det hända att det bara kom en blixt, sen gick det för långsamt för att fotona skulle duga för hastighetsuträkning.
Danneman skrev:Tack för svaren :)Jag pendlar Gävle - Stockholm och måste säga att det är väldigt sällan något av skåpen där är aktiverade, det är oftare tierpspolisen står med laser mellan skåpen och det är faktiskt rätt ofta, känner många som fått böter på så vis. Mig hann de inte ta hastigheten på senast jag blev stoppad, tur man har stora bromsar :roll:
Kan tillägga att mellan uppsala och Gävle är inte nått skåp "aktivt" åt nått håll.
I alla fall inte den 29/4
Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]