NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på o byta till en backspegel med kompass osv. Det jag undrar är om någon vet var kabel sitter i taket? Jag har hittat 2 kablar som ej används, dom sitter bara i en plasthållare i takkonsollen, vad är dessa för kablar? den ena har vitt stift den andra svart, någon som vet vad dom ska användas till? Min gissning är bländbar backspegel o regnsensor, har inget av dessa just nu. Någon som vet?

MVH/Fredrik
Senast redigerad av 1 frippe87, redigerad totalt 0 gånger.
Så bara stiften från den vita kommer i kontakt med dom gröna så funkar det? Så det var med andra ord inga problem? Var det den vita eller svarta du använde dig av?:P Måste man bryta av sidorna eller går det kanske ändå? Antar att man bara sätter den lilla vita i mitten av den gröna sen?

//Fredrik
HåkanS skrev:Jag bröt av de små sidostyckena på den ena kontakten, och då passade den i spegeln. Inga större problem. Om jag inte missminner mig så var det den vita kontakten, den innehöll i alla fall rätt antal trådar och don.
Ibland lönar det sig att läsa svaren som redan postats.
Volvo säger att man måste uppgradera mjukvara, och att alla kablar inte är dragna, någon som vet om detta stämmer? eller är det bara att plugga i kabel? volvo säger att det blir dyrt o installera en, Wendtan du hade ju inte en sådan ogrinal, du behövde ju inte någon ny mjukvara? HåkanS hade du den vanliga backspegel och bytte till kompass osv?

//Fredrik
Ja, jag hade en vanlig backspegel, och bytte till en automatisk avbländbar med kompass. Ingen programvara.
Ta bort mittkonsollen i taket, skruva bort den svarta ramen och finn kabeln som passar till spegelns kontakt. Kolla antalet stift och kr på den som matchar spegeln. Bryt av de 2 hörnorna på kontakten om du måste för att den skall passa. Montera tillbaka och avsluta med att sätta fast hållaren till spegeln, mot rutan fram. Färdigt. Nu behöver du bara ställa in kompassen enligt maualen. Lycka till!!
Tack du, ska fixa detta:). Jag tror dock att min kabel sitter i takkonsollen, så det blir inte så mycket leta hoppas jag. Det borde vara den. Det ska bli kul o pröva detta o sen ringa till volvo o säga att dom har inkompetenta mekaniker!

//Fredrik

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]