Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
patrix skrev:
ketto skrev:
Behövs väl ingen förklaring egentligen!

Ägaren kanske inte har kört så mycke me bilen! :wink:
Med tanke på hur det fifflas med mätarställningar så tycker jag man ska vara misstänksam mot låga miltal. Och det är ju oftast lätt att kolla med bilprovningen vad som står i deras gamla protokoll.
Jo men jag kan ju tycka att ska man fiffla så fifflar man så det inte ser misstänkt ut och misstänkt gör det i detta fall eftersom du reagerar på det, vart tycker du gränsen går?

Min hade i genomsnitt gått 1200/år på 8 år när jag köpte den och inget fiffel och nu ligger snittet på 1260/år på 10 år och TS bil har gått 1000/år
av patrix
Hmm, det är svårt att säga exakt var gränsen går. Det beror på antal mil, bilens allmänna skick, import eller ej, hur många ägare, hur väl du känner ägaren/ägarna.
Severin skrev: Jo men jag kan ju tycka att ska man fiffla så fifflar man så det inte ser misstänkt ut och misstänkt gör det i detta fall eftersom du reagerar på det, vart tycker du gränsen går?
Hur tänker du nu? Ska man aldrig kolla upp miltal då eller? För om det är misstänkt så måste det ju stämma eftersom ingen skulle vara så dum att skruva tillbaks så det ser misstänkt ut, och om det inte är misstänkt, ja då finns det ju ingen anledning att kolla upp det eftersom det inte är misstänkt!? ??:-/
Användarvisningsbild
av Severin
patrix skrev:Hmm, det är svårt att säga exakt var gränsen går. Det beror på antal mil, bilens allmänna skick, import eller ej, hur många ägare, hur väl du känner ägaren/ägarna.
Severin skrev: Jo men jag kan ju tycka att ska man fiffla så fifflar man så det inte ser misstänkt ut och misstänkt gör det i detta fall eftersom du reagerar på det, vart tycker du gränsen går?
Hur tänker du nu? Ska man aldrig kolla upp miltal då eller? För om det är misstänkt så måste det ju stämma eftersom ingen skulle vara så dum att skruva tillbaks så det ser misstänkt ut, och om det inte är misstänkt, ja då finns det ju ingen anledning att kolla upp det eftersom det inte är misstänkt!? ??:-/
Jag menar precis det jag skriver, skulle du reagera på milen om den hade gått 18000? när den riktiga ställningen egentligen hade varit långt över 30000
av patrix
Så om mätarställningen är misstänkt låg så ska man inte kolla upp bilen, men om den inte är det så ska man göra det anser du. Ok. Noterat...
Användarvisningsbild
av Severin
patrix skrev:Så om mätarställningen är misstänkt låg så ska man inte kolla upp bilen, men om den inte är det så ska man göra det anser du. Ok. Noterat...

Skrev jag verkligen så?

Vad jag menade med mitt förra inlägg va att om TS hade skrivit att bilen hade rullat 18000 mil så hade du kanske inte undrat över milen fast bilen va tillbaka skruvat från 30000, men nu så är du misstänksam för du tycker 12000 är för lite på en 12 år gammal bil

Därför skrev jag som jag gjorde.

Det finns ett gäng bilar därute som har ägts av personer som inte åker 1500 eller mer/år
Jag åker inte 1500/år varje år, det beror på helt enkelt

Hur ska du bete dig om ägare före dig va tvungen att byta mätarhuset för den gamla hade gått sönder av nån anledning och fått ett mätarhus som hade gått betydligt mindre då mätarställningen endast lagras i huset?

Helt ärligt så har nu bilen gått mycke mindre och du som tittar efter milen på gamla besikningsprotokoll skulle aldrig tro han.

Jaja nog Of topic
av patrix
Nej, jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Jag anser man generellt bör kolla upp bilar med lågt miltal. Du verkar ha en avvikande uppfattning. På vilket sätt förstår jag tyvärr inte utifrån det du skriver.

Jag vet inget om den aktuella bilen. Det kan finnas skäl som gör att det inte är nödvändigt att kolla upp den. Det var bara ett allmänt råd jag gav.

Hur jag skulle "bete" mig om det visade sig att mätaren inte stämmer om jag kollar upp miltalet med bilprovningen kan jag tala om - Jag skulle dra mig ur affären om inte ägaren upplyst mig i förväg om att mätarhuset var bytt och gett mig en siffra som någorlunda stämmer med det verkliga miltalet. Besiktningsmannen skriver visserligen bara vad som står på mätaren, men det är lätt komma nära det verkliga miltalet genom att räkna ihop skillnaden i mil per år.
Severin skrev:Helt ärligt så har nu bilen gått mycke mindre och du som tittar efter milen på gamla besikningsprotokoll skulle aldrig tro han.
[sic!]

Förstår tyvärr återigen inte vad du menar. Vems bil syftar du på och varför skulle det inte gå att räkna ihop milen från gamla protokoll?
Användarvisningsbild
av Severin
patrix skrev:Nej, jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Jag anser man generellt bör kolla upp bilar med lågt miltal. Du verkar ha en avvikande uppfattning. På vilket sätt förstår jag tyvärr inte utifrån det du skriver.
Då kan jag nog inte göra mig förstådd för jag kan inte beskriva på något annat sätt som du kan förstå på

Hade du reagerat på 18000mil?

Severin skrev:Helt ärligt så har nu bilen gått mycke mindre och du som tittar efter milen på gamla besikningsprotokoll skulle aldrig tro han.

patrix skrev:Förstår tyvärr återigen inte vad du menar. Vems bil syftar du på och varför skulle det inte gå att räkna ihop milen från gamla protokoll?
Vad jag menade var att nu så är bilen tillbakaskruvad på ett omedvetet sätt så att säga och inte avsiktligt och du som är noga med om bilen har "gått" för lite blir misstänksam och skulle förmodligen inte tro på hans utsaga (syftar inte på någon speciell bil utan det är tagit ur luften som exempe)
av patrix
Severin skrev: Hade du reagerat på 18000mil?

Om jag bara läst det här på forumet - nej. Om jag var spekulant och tittar på bilen - eventuellt. Beror på övrigt skick m.m som jag beskrev ovan.
Severin skrev: Vad jag menade var att nu så är bilen tillbakaskruvad på ett omedvetet sätt så att säga och inte avsiktligt och du som är noga med om bilen har "gått" för lite blir misstänksam och skulle förmodligen inte tro på hans utsaga (syftar inte på någon speciell bil utan det är tagit ur luften som exempe)
Jamen det var väl det jag skrev - Om ägaren talar om att bilen gått längre än mätarn, tex pga bytt mätarhus, och det stämmer ungefär med bilprovningens siffror så finns det väl ingen anledning att inte tro på det.
Användarvisningsbild
av lp1965
hehe rolig diskussion...serviceboken stämmer, det var ett gammalt par som har hafft bilen, typ 75+, dom har ägt bilen sen ny, den är köpt och servad på Volvo i Kalmar där jag bor. Jag jobbar med kriminella personer & det var inga varningslampor som tändes i mitt huvve..hehe
8)

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]