Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
#41260
Har en volvo 740, o måste ha nya däck o fälgar. Vilka av volvos bilmodeller har fälgar som passar på 740, eller om det e lättare o säga vilka som inte passar??

Mvh Klepp
av Teemu
#41267
tror nog att i princip alla 5-bultade passar. Dock behöver du spacers på fälgar ifrån dom nyare bilarna.
av Perra N
#41314
Spacers rekommenderas inte. Du kan gå efter 240/740/940 och se vad du hittar till den.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#41325
Perra N skrev:Spacers rekommenderas inte. Du kan gå efter 240/740/940 och se vad du hittar till den.
Varför rekommenderas inte spacers !?!?
av Addekarlsson
#41342
Spacers är nått som inte är godkänt på besiktning, men dom brukar sällan slå ner på det. Så blir det lite mer påfrestande för hjullager/bultar om man har spacers, beroende på modell.
Har 25 mm spacers runt om på 780in till sommardäcken, då fälgarna kommer från 850, som har ET 43. Mina spacers dras fast på ordinarie pinnbultar med muttrar, sen drar man fast fälgen med nya hjulbultar i spacern. Indirekt så blir det alltså 10 muttrar/bultar som håller varje fälg för mig, vilket inte är speciellt påfrestande för upphängningen/fälgen.

Tar man däremot såna där billiga universalspacers utan centrumstyrning och för ändamålet anpassade hjulbultar, så blir det lätt problem.
En hjulbult är anpassad i längd för att det ska hålla. Sätter man då dit en 5-10 mm universalspacer med samma bult, så förstår ni säkert själva hur korkat det kan sluta.

740 har bultmönster/ET 108-5/20. Fälgar från vissa 140, "alla" 240/740/940 passar. Har man abs, så är det 15" som gäller, eller större.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av G-kraft
#41346
Addekarlsson skrev:Spacers är nått som inte är godkänt på besiktning, men dom brukar sällan slå ner på det. Så blir det lite mer påfrestande för hjullager/bultar om man har spacers, beroende på modell.
Har 25 mm spacers runt om på 780in till sommardäcken, då fälgarna kommer från 850, som har ET 43. Mina spacers dras fast på ordinarie pinnbultar med muttrar, sen drar man fast fälgen med nya hjulbultar i spacern. Indirekt så blir det alltså 10 muttrar/bultar som håller varje fälg för mig, vilket inte är speciellt påfrestande för upphängningen/fälgen.

Tar man däremot såna där billiga universalspacers utan centrumstyrning och för ändamålet anpassade hjulbultar, så blir det lätt problem.
En hjulbult är anpassad i längd för att det ska hålla. Sätter man då dit en 5-10 mm universalspacer med samma bult, så förstår ni säkert själva hur korkat det kan sluta.

740 har bultmönster/ET 108-5/20. Fälgar från vissa 140, "alla" 240/740/940 passar. Har man abs, så är det 15" som gäller, eller större.

Mvh/ Adde
Min bror åkte till en svetsare och bad honom att tillverka centrum kåpor i järn...blev riktigt bra och fälgarna passade perfekt och har aldrig känt nåt glapp från fälgarna,,,tog 100:- per kåpa så att 400:- totalt...mycket bättre än de plast man köper i alla fall.....
av Addekarlsson
#41350
Det är inte centrumkåpa jag tänker på, utan det är centrumstyrning. Väldigt stora skillnader. :wink:
Centrumkåpa sitter ju som lock på fälgen, för att dölja navet. Centrumstyrning sitter på navet/spacerns, så fälgen hamnar rätt i förhållande till bultar/bulthål. :D

Ringen som syns mitt på spacern är centrumstyrning. (bild "stulen" av JB Raceparts)
Exakt såna här spacers jag kör med, som är 25 mm tjocka.

Bild

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av G-kraft
#41396
Addekarlsson skrev:Det är inte centrumkåpa jag tänker på, utan det är centrumstyrning. Väldigt stora skillnader. :wink:
Centrumkåpa sitter ju som lock på fälgen, för att dölja navet. Centrumstyrning sitter på navet/spacerns, så fälgen hamnar rätt i förhållande till bultar/bulthål. :D

Ringen som syns mitt på spacern är centrumstyrning. (bild "stulen" av JB Raceparts)
Exakt såna här spacers jag kör med, som är 25 mm tjocka.

Bild

Mvh/ Adde
Inte det jag syftar på , centrum ring menar jag...finns i plats,,,,och man kan tillverka de i järn hos en smed....
Användarvisningsbild
av 911RS
#41416
Jag skulle säga att det som gör att spacer inte är bra är att man flyttar hjulcentrum utåt vilket ökar påfrestningen på hjullagren och övrig hjulupphängning. Men det gäller bara när man flyttarut hjulen om man spacar för att man har fel offset så att man bibehåller spårvidden då är det inte lika illa. Men när det gäller det sista vet jag att man har olika åsikter om hur stort problemet är.

Jag har själv 23mm spacer på min Porsche men där godkänner Porsche 70mm/sida på vissa modeller på grund av överdimension av lager.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]