Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Gurra82 skrev: T ex en Skoda yeti diesel får väl dra 2500kg och den är väl lika stor som en fabia fast högre :D
Vet inte vart du fått det ifrån, tittade på skodas hemsida nu och hittar ingen som får dra mer än 2 ton.

Kollade en på blocket som enligt Transportstyrelsen får dra 1800Kg, alltså lika mycket som min V70
Jämför jag vikterna så ser man att det skiljer inte så jättemycket, skillnad i tjänstevikt är 150kg och skillnad i totalvikt är 230kg, alltså är inte en Yeti så liten som man kanske kan tro..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
Gurra82 skrev: T ex en Skoda yeti diesel får väl dra 2500kg och den är väl lika stor som en fabia fast högre :D
Vet inte vart du fått det ifrån, tittade på skodas hemsida nu och hittar ingen som får dra mer än 2 ton.

Kollade en på blocket som enligt Transportstyrelsen får dra 1800Kg, alltså lika mycket som min V70
Jämför jag vikterna så ser man att det skiljer inte så jättemycket, skillnad i tjänstevikt är 150kg och skillnad i totalvikt är 230kg, alltså är inte en Yeti så liten som man kanske kan tro..
Tiguan i Track/Field variant drar i alla fall 2,5 ton med sin 2.0 diesel.

Yeti drar 2 ton med 170 hk 2.0 Tdi och Haldex. Yeti 1560 kg i tjänstevikt och det brukar ju stämma rätt bra på Audi/VW/Skodakoncernes uppgifter.

En V70II med AWD brukar nästan tangera 1900 kg när teknikens värld väger bilarna så den är grymt mycket tyngre. XC70 väger t.o.m över 1,9 ton.

Genom att Volvon är så väldigt mycket tyngre så går det ju så mycket stabilare på vägen när man drar tungt, det känns verkligen, att dra 2-2,5 ton med bilar som väger drygt 1500 känns inte helt bra kan jag intyga, synd då att Volvon har så låg klassning då den är så mycket bättre att dra med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elgasen skrev:
VolvoB20 skrev:
Elgasen skrev:D3 AWD samt D5 AWD får dra 2100kg
??? Var hittar du de upgifterna, kommer det en V70 D3 AWD, och på V70 D5 AWD står det ju 2000 och det är bara med automat.
http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... 100526.xls
Du tittar inte på V70 D3 utan XC70 D3, D3 är inte alls samma D3 i XC70 och V70. Det är D3 är dubbelturbo och 2,4 liter i XC70 medans D3 är singelturbo ock 2.0 liter i V70

Däremot är D3 i XC70 Drive 2.0 liter singelturbo och drar även där bara 1600 kg.

Volvo måsta anse att den nya D3 Singelturbo är oerhört klen för att vara en 2.0 liter diesel för även i XC60 droppar den till 1600 kg.
av s6025t
Jag frågade min säljare om varför släpvagnsvikten var sämre i D3 den har ju trots allt 400NM o förklaringen enl. Volvo var att de får en för hög värmeutveckling med tyngre släp D3 är ganska hårt trimmad orginal med 400NM ur en 2 liters maskin( Audi Bmw mfl hade max 350NM i sina 2liters diesel??)...Han nämnde oxå att det inte skulle gå att få polestar trim till D3 av samma anledning.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
s6025t skrev:Jag frågade min säljare om varför släpvagnsvikten var sämre i D3 den har ju trots allt 400NM o förklaringen enl. Volvo var att de får en för hög värmeutveckling med tyngre släp D3 är ganska hårt trimmad orginal med 400NM ur en 2 liters maskin( Audi Bmw mfl hade max 350NM i sina 2liters diesel??)...Han nämnde oxå att det inte skulle gå att få polestar trim till D3 av samma anledning.....
Det var en konstig förklaring, D3 2.0 är ju samma motor som övriga dieselfemmor, man har bara bytt vevaxeln till lite kortare slaglängd för att komma under 2.0 liter,

Och varför skulle det bli mer värme med ett 1800 kg släp i 80 km/h än om man brassar 210 km/h på autobahn?
av s6025t
Volvo har ändrat utväxlingen i växellådan till D3 så den varvar bara 1200-1300 varv på 6:an vid 80 för o få ner bränsleförbrukningen så det lär gå tungt då med ett släp på över 1600kg eftersom det inte finns fullt vridmoment vid så låga varv o då lär motorn få jobba o värmeutvecklingen blir för stor...enligt säljaren jag pratade med skulle han rekommendera D5 som dragbil som har mer lämpad utväxling o motor för sådan körning det är oxå därför XC60 D3awd har kvar 2,4liters motorn på samma hk(163) men mer vrid för att den ska vara mer lämpad för att orka med awd o tyngre körning med släp tex....
D3 2,0 är optimerad för låg bränsleförbrukning....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
s6025t skrev:Volvo har ändrat utväxlingen i växellådan till D3 så den varvar bara 1200-1300 varv på 6:an vid 80 för o få ner bränsleförbrukningen så det lär gå tungt då med ett släp på över 1600kg eftersom det inte finns fullt vridmoment vid så låga varv o då lär motorn få jobba o värmeutvecklingen blir för stor...enligt säljaren jag pratade med skulle han rekommendera D5 som dragbil som har mer lämpad utväxling o motor för sådan körning det är oxå därför XC60 D3awd har kvar 2,4liters motorn på samma hk(163) men mer vrid för att den ska vara mer lämpad för att orka med awd o tyngre körning med släp tex....
D3 2,0 är optimerad för låg bränsleförbrukning....
Ytterligare ett helkäppt argumet från din säljare tycker jag, klart som fasiken att det blir tungt och varmt att dra mer än 1600 kg med 2.0 liter på 6:an. Men lådan har ju 5 växlar till.

Varför inte köra på 5:a då så snurrar motorn i 1500-1700 varv istället, men visst, det är klart, det ansvaret att välja rätt växel vågar väl aldrig volvo lämna över till föraren.

Jag har ju det motsatta problemet, 6:an går alldeles utmärkt att dra släp med för den är inte så hög, men det innebär ju att när jag INTE kör med släp så känns 6:an för låg, men jag kan ju inte växla upp mer :(
Användarvisningsbild
av Variosboy
man har väl helt enkelt valt att göra såhär från volvos sida för att ha ytterligare säljargument för större motorer.
av s6025t
Han sa att det blev samma fenomen på 2.5FT till MY10 för dom fick oxå höjd utväxling med lägre förbrukning som följd.. MY09 har högre dragvikt men lägre effekt o vrid o det är ju volvo som typar in bilarna med den dragvikt dom anser är rimlig....
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]