NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Chrille11 skrev:
dali skrev:Batteriet i nyckeln?
Bilen ska väl gå att starta med dåligt nyckelbatteri?
Startspärren läser väl bara av ett chip i nyckeln...eller har jag fel?
Bra fråga, batteriet i nyckeln var bara en chansning. Förmodligen hade "nyckelfel" visats i displayen om nyckeln (eller låset) hade varit orsaken.
av Robban78
TompaLee skrev:Idag skulle vi iväg och fjärrlåset funkade som det ska vara. Låsta fast barnen och vred om nyklen och det var helt dött. Fixade startkablar och fick igång bilen men hade två felmeddelande i displayen. Det första var "larm fel service erfodras" och det andra var något med "startspärr". Jag stängde av bilen gick ut och låste, låste upp och bilen startar utan några felmeddelande. Vågar man lita på bilen igen? Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara eller kan det vara något som bara händer????

Tacksam för svar!

//TompaLee
Hej,
Hur gick det med detta?
Jag har precis samma fel som du beskriver

/Robert
av Gpojken
Jag har nyss fixat frugans V50 2.4 - 04 Allt verkar fungera utom själva starten. Rattlåset släpper, och instrumentering tänder upp som det ska, men startläget är dött. Vet att kostnaden för att lämna in på Volvo skulle skena pga att de förmodligen skulle byta lås med ny kod som följd. Så jag plockade själv loss låset vilket var ganska enkelt, tog ca. 30 min. Det som jag upptäckte var att den kabel som går ifrån anslutning 50 på låset inte skickade ut 12 volt som skall gå till startreläet. Med andra ord så förstod jag att något inuti själva låset glappade. Detta lås är av typen ,med plastnyckel. men inuti låset så är det bara basic kopparbleck som sluter och bryter mot en kontaktyta. Med en multimeter typ Fluke, så kunde man se att det ej blev kontakt på just anslutning 50. Frugans nagelfil löste detta. Slipade kontaktytorna något, slipade även de tre andra kontaktytorna när jag ändå hade låset uppe. Sedan fungerade låset. Och bilen startar som den ska. Och sparade minst 5000kr på kuppen. En enkel åtgärd om allt fungerar utom själva återfjädrande startläget. Det verkar som alla V50 har liknande tändningslås, så jag får se om min V50 Diesel -05 åker på samma bekymmer. Jag utgick från elschema från 2007 års modell, och det verkar vara samma som frugans från 2004.
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]