Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Warman
hej jag har en volvo 244 -79 med en b21 med a förgasare tror jag det är och 4växlad låda.

till min fråga jag tycker min bil dricker mycket och då menar jag mycket ca 20 liter på 12 mil vid rätt lung körning så jag vet att något är fel. jag tänkte då byta motor till en b23 eller något.

det är det här jag vill ha för slag på vad jag kan byta till för motor och låda och om jag måste ha kvar förgasaren eller om man kan köra mekaniskt eller något tänkte byta efter jag besiktat bilen så dom inte klagar hoppas ni kan komma med lite tips mvh andreas
av rd350
Som föregående säger, B21/ B23 e är ett bra val. Enklast att köpa en komplett bil att plocka över delarna ifrån med pumpar och tankarmatur. Tankarmaturen kan vara besvärlig att hitta begagnad som är frisk. Alternativet är att byta nål och munstycke i din förgasare om det bara är bränsleförbrukningen du vill åt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
rd350 skrev:Som föregående säger, B21/ B23 e är ett bra val. Enklast att köpa en komplett bil att plocka över delarna ifrån med pumpar och tankarmatur. Tankarmaturen kan vara besvärlig att hitta begagnad som är frisk. Alternativet är att byta nål och munstycke i din förgasare om det bara är bränsleförbrukningen du vill åt.
Men E-snurrorna är väl inte så överdrivet snåla heller? Inte av mina erfarenheter i alla fall men kan ha fel.

De är ju dock mer kräm i dem ;)
av volvojonas
ny nål och munstycke så blir de bra,att byta till nåt annat blir inte snålare,en b21e tar minst en liter milen
samma med b23,b230,jag har en b230f i 740n,har alldrig fått den under 0,9,milen
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tänkte passa på att fråga, är det någon som vet om lh2.2 och/ eller lh2.4 nollar vid motorbroms? ( alltså upphör att spruta in bensin när man motorbromsar för att spara bensin ).

Kan vara intressent att veta om man ligga och motorbromsa mycke eller frikoppla istället ;)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]