Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Som rubriken lyder. Har köpt på mig en rasad S90 -99a. Kamremsspännarhjulet har skurit och till följd av detta har kamremmen lossat och motorn rasat. Provade köpa ny spännare och sätta dit kamremmen, men motorn går inte runt ett varv utan tar i på vägen och blir tvärstum.

Bedömningen blir därför att minst toppen behöver bytas. Jag var och hämtade en "ny" motor till den idag, och nu är jag fundersam och tänkte fråga om det är någon som har hållt på med dessa förut och vet vad som är lättast?

Är det lättast att ta bort toppen från motorn som sitter i , (den är i princip redan loss, 20 min jobb kvar), och ta bort toppen från "nya" motorn och kränga i den, eller är det lättast att slita ur trasiga motorn helt och hänga i den "nya"?

Har bara sysslat med B230 förut så har ingen riktig koll på dessa, hur lätt det är och så.. Någon som har några tips?

// Johan
Senast redigerad av 1 ärkechefen, redigerad totalt 0 gånger.
Snabbast är att byta topp. Om bottendelen är "frisk" så är det ett onödigt merarbete att lyfta ur maskin.
rd350 skrev:Har du inte gjort det tidigare går det mer än dubbelt så fort att byta motor. Ska du lyfta toppen behöver du diverse specialverktyg.
Tack för svar! Jaha, då har jag två olika svar... ;-//

Vad är det för specialverktyg man behöver, och varför? Jag har bytt topplock på en B230 och några andra volvomotorer förut. Är det nåt med kammarna som kräver specialverktyg, eller vad är det för något?

/Johan
Beträffande verktyg behöver du en tolk till kammarna, två "tvingar" som du håller ner överdelen på toppen med, hållare att hålla fast kammarna i överdelen när du lägger dit den. Har bara använt mig av Volvos verktyg går nog att tillverka något själv också. Motorn i sig är inte svår att jobba med men du måste skaffa rephandbok, hittar du ingen är 850ns motor likadan i konstruktionen. Räkna dock med många timmars jobb men är motorn välskött i övrigt så är det kanske ide' att göra vid den. Lycka till!
Sorry , ska söka mer nästa gång! Har läst på lite med nu och det verkar ju gå att byta topp med lite vilja. Lättare att byta topp just nu verkar det som, eftersom att motorn är från en 960 -93 och de verkar ha ett annat bränslesystem.

Ska försöka få tag på en rephandbok då.. Tack för alla tips! blir att ge sig på detta i helgen, skulle behöva få klart den då. Har ju redan demonterat i princip allt för att få bort toppen, har tagit bort övre delen av toppen så kammarna är redan borta och så.. Bara lite på insugssidan kvar.

/johan
rd350 skrev:Tänk på luftpumpen , den har du inte på den äldre motorn. Har för mig där är nåt uttag man får ta upp, är ju inte så kul när toppen är på plats...
Vad är det för luftpump, och vad används den till? jag tyckte inte jag såg nån skillnad på motorerna när jag kollade, är det inget man ser om motorn sitter i bilen?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]