Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cunningham skrev:Alltså: VARFÖR BROMSAR INTE FOLK NER FORDONET OCH STANNAR? :?:
Enkelt, det beror på att det finns bilar med automatlåda :mrgreen: och folk trycker på fel pedal.

Polarn fick sin AUDI totalkvaddad så illa att den inte gick att laga utan löstes in av försäkringsbolaget, en gammal juridikprofessor tog fel på gas och broms, ju fprtare det gick ju hårdare tryckte han, det blevfullgasacc över parkeringen rakt in i polarens bil som blev skrot.

Polaren sade att det kändes som i en amerikansk deckare när någon tar sats för att ramma dig.

Kika lite i tidningarna....

Det blev fart i den automatväxlade bilen när föraren fastnade med foten och av misstag tryckte gasen i botten. På sin korta vansinnesfärd inne i ett parkeringshus i Falun på söndagsförmiddagen hann den skenande bilen förstöra sex fordon.

Mannen tryckte på fel pedal och körde rakt ned i havet. Oskadd lyckades han ta sig ur bilen och upp på land där han kontaktade polisen

Varför föraren tappade kontrollen över bilen är oklart.
Flera av det trettiotal personer som bevittnade hur räddningstjänsten bände loss paret ur bilen var övertygade om att föraren, av någon anledning, måste ha fastnat med foten på gaspedalen.

Bilföraren fick panik - tryckte på gasen
Den 46-åriga kvinnliga cyklisten släpades 20 meter - rakt ut på torget

Körde sönder biltvätt - och fyra bilar i den
Norrköping

En bilist tryckte troligtvis på fel pedal på sin bil och for rätt in i porten på Foremas tvättunnel på söndagseftermiddagen.
Facit är att portarna hänger på tre kvart, tvätten är sönderkörd och fyra bilar krockskadade.

Enligt vittnesuppgifter ska en man i en Volvo av nyare årsmodell suttit i bilen utanför tvättunneln och plötsligt åkt rakt genom portarna in i tunneln.

Bilen hade tryckt till den bil som stod först inne i tvättunnel och likt en dominoeffekt hade två bilar till blivit tilltryckta med krossade rutor och plåtskador som följd.

- Det är en ren olyckshändelse. Troligtvis har mannen haft otur och tryckt på fel pedal, säger Raine Åbrink vid trafikpolisen i Norrköping.

Enligt ögonvittnen körde en bil ut från en parkeringsficka i skenande fart i riktning mot Fisktorget, kom över på motsatt sida av gatan, träffade en fotgängare och därefter tre parkerade bilar. Färden slutade i ett staket.
Tryckte på fel pedal står det i tidningen.??? Man blir ganska rädd när man läser något sådant.

Här är en snabbkurs.

[youtube]<object width="500" height="405"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed></object>[/youtube]
av CalleV70
Cunningham skrev:Varför kör folk ihjäl sig pga att bilen själv ger gaspådrag? Eller orsakar allvarliga olyckor för den delen. Har verkligen alla dessa människor bara "släppt ratten och intagit fosterställning i förarsätet"? Eller finns någon mekanism eller händelsekedja jag inte förstår här.

Alltså: VARFÖR BROMSAR INTE FOLK NER FORDONET OCH STANNAR? :?:
Det är väl ingen som kört ihjäl sig pga av detta fel som kan drabba nåfra volvo-dieslar?? Om så, vill jag veta var infon m kommer ifrån?
Verkar som man skapar ett bekymmer istället för att göra det enkelt. Ingen har väl sagt att man inte bromsar???
:mrgreen:
av Cunningham
Om du läser några av mina inlägg tidigare i tråden, så framgår att jag inte explicit avser skenande Volvo-dieslar, utan problemet med bilar generellt som ger gaspådrag "på eget initiativ".

Framför allt i USA har det rapporterats om ganska många falla av dödsolyckor och kraftiga kollisioner genom åren.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Cunningham skrev: Framför allt i USA har det rapporterats om ganska många falla av dödsolyckor och kraftiga kollisioner genom åren.
Försäljningen av Audi dök ju i början av 80-talet när den fick rykte om sig att skena. Det är väl klarlagt vid det här laget att det var för att gas och bromspedal låg för nära varandra, eftersom amrisarna är vana vid sina breda plåtskepp med en halvmeter mellan pedalerna.
av CalleV70
Cunningham skrev:Om du läser några av mina inlägg tidigare i tråden, så framgår att jag inte explicit avser skenande Volvo-dieslar, utan problemet med bilar generellt som ger gaspådrag "på eget initiativ".

Framför allt i USA har det rapporterats om ganska många falla av dödsolyckor och kraftiga kollisioner genom åren.
Jo, men tråden handlar om Volvo och några av deras dieslar. Att ta det som intäkt att förklara faran rent generellt, blir ju mycket OT. Bättre tycker jag att försöka (inte alltid enkelt) hålla oss till tråden. Alla andra fall berör vad jag förstår på helt andra orsaker, varför svaren inte hjälper trådskaparen. :-DD :mrgreen:
av samz
Kan väl säga att jag inte fått ngt brev från Volvo ännu. Kanske inte alla som ska ha ett.
Användarvisningsbild
av len
Lite OT efter alla bra och dåliga tips;
I undersökningen efter Tototas problem med skenande bilar i USA har (ni kanske oxå) läst att en kommentar var " att bromsa har inte hjälpt, att stänga av motorn är svårt då stoppknappen måste vara intryckt i 4 sekunder och att lägga i neutralläge har förarna helt ebkelt inte haft sinnesnärvaro att göra".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev: " att bromsa har inte hjälpt "
Varför inte, kan någon förklara ???? MIna bromsar är oändligt starkare än motorn. Jag kan stanna 100-0 på 40 meter men inte acca 0-100 på 40 m.

Jag hade rost på bromskivorna och provade gasa och bromsa samtidigt för att slipa bort rosten. Råkar man trampa till på bromsen lite för hårt tvärstannar bilen direkt och motorn dör trots fullgas. Min motor har inte en suck mot mina bromsar.

Prova själv får du se.
Användarvisningsbild
av isak
folk kör inte bil, de förflyttar dem o grips av panik när något oförutsett händer!
Isak
av olindskog
Jag har varit med om det i en Golv diesel -79a , som skenade nerför Kasselbackarna, så fort gick den aldrig igen under de 48000mil den fanns i familjen, efter detta byttes ngn slang som fick ngn retur så att fenomenet inte skulle kunna uppkomma
OBS det var inte för mycket olja i motorn som orsakade detta (enligt verkstaden)

Mvh
Ola G
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]