Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grenerale
När jag köpte min v70 98 så satt det på ett par 17 tummare. (215/45-17) De är ju väldigt snygga, men åkkomforten är totalt värdelös så fort vägen är det minsta ojämn eller om det pga hårt trafiktryck bildats "skålar" i vägbanan?
Så nu har jag funderat på att sätta på ett par 15 tummare bara för att få åka mjukt.

Ni som har en v70, vad kör ni med för fälgar? Ngt som jag funderat på är ju om det inte borde bli väldigt hög belastning på framvagnen tex styrled å spindelled med större fälgar. Är jag ute och cyklar då. Kan inte så värst mycket om bilar men var bara en tanke som slog mig.

/henke
av Arnold
grenerale skrev:När jag köpte min v70 98 så satt det på ett par 17 tummare. (215/45-17) De är ju väldigt snygga, men åkkomforten är totalt värdelös så fort vägen är det minsta ojämn eller om det pga hårt trafiktryck bildats "skålar" i vägbanan?
Så nu har jag funderat på att sätta på ett par 15 tummare bara för att få åka mjukt.

Ni som har en v70, vad kör ni med för fälgar? Ngt som jag funderat på är ju om det inte borde bli väldigt hög belastning på framvagnen tex styrled å spindelled med större fälgar. Är jag ute och cyklar då. Kan inte så värst mycket om bilar men var bara en tanke som slog mig.

/henke
Gå in på transportstyrelsens sida enligt länken nedan och knappa in ditt registreringsnummer så ser du vilken storlek du ska ha på fälgarna i original. Det står även på ditt registreringsbevis. Om det nu var det du menade.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skillnaden för lederna är inte så stor. Är mera bromsarna som tar smällen av större och tyngre fälgar om man tittar på det ur ett ekaniskt perspektiv.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]