- tis 18 maj 2010, 18:55
#410678
Det gör vetenskapsmän varje dag.
Om en massa bilar åker i diket i en kurva får man ju utreda vem som byggde vägen, vem fattade beslut om hur mycket kurvan skulle doseras t.ex?
"Jo, det var Nilsson med tiotusentals timmars erfarenhet från lastbilskörning! Tyvärr har han ingen som helst akademisk utbildning, men vi tyckte allt sånt där är bara värdelöst vetande ändå! vi litar på herr Nilsson, det räcker väl med att han skriver under varje fattat beslut med "sunt förnuft, normal intelligens" i rutan för motivering?"
Om du vore haveriutredare, skulle du godkänna vägbyggarens beslutsprocess då? full ansvarsfrihet, för dom går uppenbarligen på erfarenhet och inte en massa obegriplig statistik? nej, så kan man inte jobba. det är ändå rätt mycket pengar som omsätts i transportapparaten, då måste man arbeta professionellt.
Och går det verkligen en tom landsväg genom skogen är det väl snarare det som är problemet... varför byggdes den tomma vägen från början? varje meter asfalt kostar hiskeliga summor. Har någon tung industri i närheten lagt ner all sin verksamhet? Sitter det en liten kamera på den tomma vägen måste vara det minsta problemet...
kanske någon annan.
Cunningham skrev:Och nu börjar vi närma oss pudelns kärna; hur får vi en väl fungerande transportapparat med rimlig ekonomi och hög säkerhet?Varför detta motstånd mot vetenskapliga metoder.. Om man har två underlag som ger motsatta svar, är det väl bara att analysera underlagen. Det ena måste vara rätt och det andra fel. Det är bara att kavla upp armarna och ta tag i problemet.
Då infinner sig ett antal frågor (bland många andra tänkbara) som tidigare fick mig att ifrågasätta IQ hos ansvariga politiker och tjänstemän. Kom nu inte dragande med statistik, mätningar och annat underlag. Dessa visar bara det man vill visa, med dylika mätningar kan man få vilket svar som helst. Som bekant finns ett slitet, men ack så talande uttryck; "Det finns förbannad dikt, lögn och statistik" (i nu nämnd verklighetsförvanskande grad).
Det gör vetenskapsmän varje dag.
Cunningham skrev:Sund förnuft, normal intelligens och erfarenhet från tusentals timmar i trafiken är åtskilligt mycket mer värt.Det låter fint, men hur ska det fungera i praktiken?
Om en massa bilar åker i diket i en kurva får man ju utreda vem som byggde vägen, vem fattade beslut om hur mycket kurvan skulle doseras t.ex?
"Jo, det var Nilsson med tiotusentals timmars erfarenhet från lastbilskörning! Tyvärr har han ingen som helst akademisk utbildning, men vi tyckte allt sånt där är bara värdelöst vetande ändå! vi litar på herr Nilsson, det räcker väl med att han skriver under varje fattat beslut med "sunt förnuft, normal intelligens" i rutan för motivering?"
Om du vore haveriutredare, skulle du godkänna vägbyggarens beslutsprocess då? full ansvarsfrihet, för dom går uppenbarligen på erfarenhet och inte en massa obegriplig statistik? nej, så kan man inte jobba. det är ändå rätt mycket pengar som omsätts i transportapparaten, då måste man arbeta professionellt.
Cunningham skrev:Varför väljer man att sätta en fartkamera på en normalt tom landsväg genom skogen, när man inte har råd att sätta den utanför en skola/dagis?Det är väl bara att titta på hur många som dör på respektive vägsträcka, hur svårt kan det vara.
Ergo: ansvariga politiker och tjänstemän är idioter.
Och går det verkligen en tom landsväg genom skogen är det väl snarare det som är problemet... varför byggdes den tomma vägen från början? varje meter asfalt kostar hiskeliga summor. Har någon tung industri i närheten lagt ner all sin verksamhet? Sitter det en liten kamera på den tomma vägen måste vara det minsta problemet...
Cunningham skrev:Varför kan man inte göra ett fartgupp vid ett övergångsställe som trafikeras av massor av barn, när man kan göra det 300 meter längre bort. (Motivet i detta fall var att med hänsyn till snöröjning, bussar och allmän framkomlighet så kan man inte ha farthinder just där. Det rör sig alltså om samma väg med samma trafik.)Jag tycker du svarar på din egen fråga rätt mycket här.
Cunningham skrev:Man kan lagstifta om svindyra system för avgasbekämpning, men vägrar att lagstifta om obligatoriskt alkolås i alla bilar för det blir för dyrt för allmänheten.Alkolås vet jag inget om, men det står på wikipedia att det "råder en annan syn på alkohol och trafik" i flera EU-länder, så det kanske är därför. (kraven bestäms på EU-nivå, så alla måste vara med på det).
Cunningham skrev:Varför skall rena säkerhetssystem i tjänstebilar förmånsbeskattas? Ju fler bilar som kommer ut i trafiken som har de senaste systemen, ju bättre är det för alla.Jag är motståndare till skatter i allmänhet, så här får du inte så mycket mothugg från mig.
kanske någon annan.
V60 T3 Classic 2018