lennart lundberg skrev:Hej igen!
Detta lät inte bra att PPC Diagnostic kan skapa en felkod och att man tror att det är ett fel, om jag nu har tolkat ”Knasen” rätt.
Om man då lämnar in bilen för att få hjälp, innebär det att verkstäderna får söka efter fel som inte finns och kunden får betala för detta eller att man själv byter delar i onödan.
Kanske har jag inget fel och en falsk felkod. Bilia får nollställa felkoden igen och avläsa den på nytt vid nästa service om ett år. Under tiden så får PPC-läsaren ligga i vila.
Med andra ord så bör man endast använda PPC vid ett påtagligt fel och läsa av eventuella felkoder.
Återkommer efter mitt besök på Bilia mitten på juli för en ny rapport.
Lennart
Att det är felkoder i bilen, betyder inte att det fel på bilen, för att kanske förklara lite så, När en felkod sätts (styrenheten kör ett diagnosprogram) så finns det olika nivåer, lägsta nivå så sätts felkoden, men lämnar bara ett spår av information, frysta värden m.m alltså lite historik, inget bry sig om, finns "felet" kvar nästa gång styrenhet kör diagnosen så får felkoden högre status, det först när felkoden når den högsta nivå av fem, som föraren för meddelande att något fel "lamptändning" Oftast så börjar styrenheterna att köra diagnoserna varje gång tändning sätts på, och kanske viktigast av allt är felkod med högsta nivån kan gå ner nivå 1 igen eftersom styrenheten kan inte hitta felet, utan att allt fungerar igen, som sagt lite information om felkoden när det hände, om hur många gånger felkoden suttit i "körcyklarna" (På sättning av tändningen-----------körning av bilen---------Avstängning av tändning). När det gäller PPC så är det bra hjälpmedel för hemma fixaren, så sluta inte att använda det. Se felkoder som information, skulle det vara fel på bilen, så lär du inte missa detta. Jag har en egen bil som har rullat ca 1000 mil (2010), jag brukar när kommer ihåg det, kolla av felkoder i bilen i instrumentet, och jag några felkoder, men inget fel på bilen