...

Moderator: Moderatorer

av jontemyra72
Jag har indraget körkort. Körde bil idag och mötte polisen som naturligtvis kände igen mig då jag bor på en mindre ort. Efter 20 minuter blev jag uppringd och då sa polisen att de sett mig köra och att de skulle ringa mig på Tisdag. De kan väl inte göra något om de inte tog mig på bar gärning eller?
av llesrof
Om polisen sett dig köra bil med indraget körkort och dessutom ringer till dig ocn berättar det, så har de ju tagit dig med både byxorna nere, skägget i brevlådan och med fingrar och fötter i syltburken. Eller menar du att de skulle stoppat dig direkt och skrikit "kliv ur bilen och upp med händerna ,you moddha fukkah!" för att det skall räknas som bar gärning?
Användarvisningsbild
av camaro69
jontemyra

Välkommen till Forumet.

Du måste verkligen underskatta polisen och rättsväsendet.

För att dra några annorlunda paralleller: Om polisen inte tar mördaren på mordplatsen, så kan mördaren inte fällas för brottet. Eller hur menar du?
Måste inbrottstjuven alltid tas på platsen för villainbrottet? Även om hans fingeravtryck finns på brottsplatsen, ska han då gå fri enligt ditt resonemang?

Du har väl fått indraget körkort av någon anledning? Då är det väl bara att avhålla sig från bilkörning tills du får körkortet åter. Fortsätter du köra "olovligt" förlängs bara spärrtiden.

Sen har du inte gjort dig skyldig till olovlig körning, utan grov olovlig körning.

Läs och begrunda.
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första–tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, moped klass II, snöskoter, terränghjuling, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra sådant fordon. Lag (2009:122).
av Linqid
Om en polisman bevittnat dig köra bil trots indraget körkort kan han, utan att prata med dig, skriva en primärrapport om händelsen och rapportera dig i efterhand.
av jontemyra72
Linqid skrev:Om en polisman bevittnat dig köra bil trots indraget körkort kan han, utan att prata med dig, skriva en primärrapport om händelsen och rapportera dig i efterhand.
Måste de inte ha någon bevisning? Jag nekade så klart när de ringde. Någon annan kan juh ha kört bilen.
av llesrof
Vad menar du med bevisning? Måste polisen ha fotograferat en gärningsman för att kunna gripa och straffa denne? Du kan ju fundera en liten stund på vem rätten skulle tror på, en polis som har som yrke att upprätthålla lag och ordning och som inte har n ågon som helst anledning att hitta på att han sett en person med indraget körkort komma körandes på vägen, eller den nyss nämda personen som av någon anledning ansetts som olämplig som bilförare och därför fått körkortet indraget men som högaktningsfullt struntat i detta och satt sig att köra bil i alla fall och dessutom har stake nog att stå för det och väljer att blåljuga om det? Vem skulle du tro på?
av Linqid
jontemyra72 skrev:
Linqid skrev:Om en polisman bevittnat dig köra bil trots indraget körkort kan han, utan att prata med dig, skriva en primärrapport om händelsen och rapportera dig i efterhand.
Måste de inte ha någon bevisning? Jag nekade så klart när de ringde. Någon annan kan juh ha kört bilen.
Någon annan kan ju inte ha kört bilen eftersom polismannen själv bevittnat att DU körde bilen. Vem är i så fall "någon annan"?

Bevisningen är i detta fallet polismannens vittnesmål. Vilket är betydligt mycket trovärdigare än ett nekande från en som redan har indraget körkort.

Väx upp och sluta kör bil så är problemet löst i framtiden.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tror knappast att det kommer att leda till åtal om du inte blivit tagen på bar gärning som i detta fall och om du nekar så blir det hans ord mot ditt. Sen är det ju inte den enskilde polismannen som väcker åtal utan det görs av en åklagare och jag tror nog att han vill ha lite mera kött på benen än att en polisman säger sig ha sett dej och du nekar. Han kan ju ha sett fel och om han kände igen dej, varför stoppade han inte dej då direkt.
av enok
Egentligen finns det ju två möjligheter för dig:
1. Erkänna, stå ditt kast och gå några månader längre utan körkort. Om du nu bor på liten ort, och polisen känner dig och du har skött dig annars så kanske dom släpper domstol och nöjer sig med böter.

2. Hitta någon som säger att ni spelade tv-spel tiden polisen såg dig, att det inte kunde vara du.
Resultat: Antingen släpper dom åtalet och startar en utredning mot polisen ifråga, eller så åker din vän dit för mened och du får maxstraff.
Gissa vilken som är mest trolig?

Tillägg: Hade jag bott på en mindre ort där jag vet att polisen är bekanta med mig så skulle jag inte heller göra något som skulle kunna få dom att gå i taket.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
vetten skrev:Han kan ju ha sett fel och om han kände igen dej, varför stoppade han inte dej då direkt.

Kan varit så att han var på väg till ett viktigare ärende.

Ja det är en total djungel där ute, inte[…]

En D2 skulle jag säga. Ligger på 0,45 m[…]

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]