NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör en V50 T5 AWD MY09, men är väl inte helt nöjd med vägegenskaperna. Känns ganska svajjig och kränger en hel del i kurvorna. Styrresponsen känns inte heller på topp.

Funderar nu på att sänka bilen för att få rappare styrrespons och mindre krängning. Valet står mellan Volvos sänkningssats -20mm eller tex H&R, Evolve, iPd e.dyl, och dom ligger ju alla på -35mm.

Till saken hör att jag egentligen tycker att Volvos -20mm SER väldigt bra ut och -35mm ser lite FÖR lågt ut. Vill inte pocka på för mycket uppmärksamhet. Endast en fråga om estetiska preferenser, och jag vet att många av er inte håller med :wink:

Men frågan är; blir det någon påtaglig skillnad i köregenskaperna om man går från V50 T5 AWD-chassit till Volvos sänkningssats, eller är skillnaden så liten att jag för alltid kommer att ångra mig att jag inte sänkte -35mm?

Hade jag inte haft en knodd, barnvagn mm så hade jag bränt runt i en Golf VI Gti, men det är inte aktuellt. Jag skulle nu vilja komma så nära jag kan vad det gäller körglädje med min V50:a. Höga krav och kanske ouppnåligt, men man kan ju alltid försöka...

SÅ, vad säger ni som provkört båda alternativen, Volvos chassi -20mm eller tex H&R -35mm?

Ps. Kan också tillägga att jag kommer att satsa på Elevates grövre bakre krängningshämmare och ev också nya krängningshämmarstag.

Tacksam för svar!
Först av allt tycker jag du ska rådfråga lite närmre hos din volvohandlare, att du har AWD gör mig tveksam till att över huvudtaget sänka.
Om du söker runt lite här på forumet så kan du läsa lite om folk som har fått problem med drivaxlarna efter att de har sänkt. Och då blir det helt plötsligt en dyr sänkning.

Du kan titta lite mer här http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-251682

Jag hade inte gett mig på det i vart fall utan att kolla upp detta lite närmre.
!
FiddeUBC skrev:Först av allt tycker jag du ska rådfråga lite närmre hos din volvohandlare, att du har AWD gör mig tveksam till att över huvudtaget sänka.
Om du söker runt lite här på forumet så kan du läsa lite om folk som har fått problem med drivaxlarna efter att de har sänkt. Och då blir det helt plötsligt en dyr sänkning.
Enligt 2 olika Volvo-mekar ska det inte vara några problem med en MY09. Problemet med drivaxlarna var tydligen på tidigare årmodeller (fram tom -05 tror jag). Autotech och MTE säger samma sak.

Anledningen till att Volvo inte marknadsför chassisatsen till AWD ska tydligen vara att dom egentligen är avstämda till FWD:s lägre vikt, men det ska enligt uppgift bara påverka upplevelsen marginellt. Det är ju ca 70kg skillnad, så det blir ju som att åka FWD med en (lätt) vuxen i baksätet.

Dessutom lämnar de auktoriserade verkstäderna garanti på både delar och arbete. Hoppas att dom inte ger sig på att sälja något som dom vet kan ge skador på drivaxlarna.... Ska dubbelkolla med dom för säkerhets skull.

Tack för synpunkterna!
Hade Volvos sportchassi och sänkte min bil med H&R kit. Gjorde skillnad kan jag lova! Mycket styvare kurvtagning och mindre krängning. MEN om man VERKLIGEN vill slippa krängandet samt få bättre styrrespons tror jag det är Evolve krängningshämmare för 2500 kr hos Autotech som gäller! Jag ska köpa mig ett kitt i sommar och tror att det kommer vara värt varenda krona!
Jag sänkte min med H&R 35mm och tycker att detta gjorde en del i kurvor. Innan kändes det som bilen reste sig.. nu ligger jag nära på marken, även vid snabba hastigheter i kurvor.

Och ska jag tycka vad jag... tycker.. så kändes inte 35mm så hemskt mycket. Tycker knappt att chassit sänkts sig något fastän hjulhusen blivit trängre, av någon anledning. :P

Detta med drivaxlarna "försvann" efter dom tidigaste -06:orna.

Som Fellow ska nog även jag åka till Autotech i sommar och få på en krängningshämmare samt möjligen ett fjäderbensstag.
HOVA säljer ett kitt som sänker 30 mm. Kanske inte blir någon skilland från H&R, men tänkte nog kör på ett sådant då jag tycker 20mm är för lite och 35mm i mesta laget. Har dock haft 40 mm på min förra audi, men det blev inte så mycket på den
Senast redigerad av 1 Nike81, redigerad totalt 0 gånger.
Nike81 skrev:HOVA säljer ett kitt som sänker 30 mm. Kanske inte blir någon skilland från H&R, men tänkte nog kör apå ett sådant då jag tycker 20mm är för lite och 35mm i mesta laget. Har dock haft 30 mm på min förra audi, men det blev inte så mycket på den
Du tycker 35 är i mesta laget och 30 på din förra bil inte gjorde särskilt mycket, hur resonerar du nu ? :P

35mm känns knappt och är enligt mig precis lagom :)
Er det noen måte å se om man har sportsschassis eller ikke?

I salgsannonsen når jeg kjøpte min V50 så stå det at den hadde det så jeg tenkte ikke mer over det, men etter at jeg så at V40'n som de tok i innbytte både fikk kjørecomputer, antispinn og avtagbart tilhengerfeste så kan det jo hende at annonsen jeg så på V50'n ikke stemte helt heller.
opA skrev:
Nike81 skrev:HOVA säljer ett kitt som sänker 30 mm. Kanske inte blir någon skilland från H&R, men tänkte nog kör apå ett sådant då jag tycker 20mm är för lite och 35mm i mesta laget. Har dock haft 30 mm på min förra audi, men det blev inte så mycket på den
Du tycker 35 är i mesta laget och 30 på din förra bil inte gjorde särskilt mycket, hur resonerar du nu ? :P

35mm känns knappt och är enligt mig precis lagom :)

Blev fel, skulle vara 40mm på min gammla A4. Skillnaden är att det är en annan bil och tycker volvon är org längre org. än vad min Audi var.

Körde med 15" fälgar på den bilen (körde bara på vintern med den)
Kör med 19" resp 17" på Volvon.
Är komfört och lite framkomlighet på vinter och taskiga vägar som gör att jag anser att 35 mm är väl mycket.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]