Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
På 2006 sitter ju antisladd-knappen till vänster om växelväljaren, i alla fall på en automat.
Sitter den funktionen numera i menyn via spaken på årsmodell 2007?

På en import så är väl den funktionen med även om bilen är från USA?
Kan ju inte tro att Volvo väljer att ta bort den detaljen.

Stolsvärme ser inte ut att finnas så är det något som finns förmonterat som man måste byta knapp samt aktivera denna?

Vet man inte så tror man och tror man så är man inte trovärdig, /Poker
Användarvisningsbild
av CarMan
Kan du tala om vad du tänker på & var vad din fråga är?

är du i farten o ska köpa bil?
undrar du om den bilen har DSTC ???
Undrar du om man kan efter montera stolsvärme ???
av poker
CarMan skrev:Kan du tala om vad du tänker på & var vad din fråga är?

är du i farten o ska köpa bil?
undrar du om den bilen har DSTC ???
Undrar du om man kan efter montera stolsvärme ???
Ok jag skall vara tydlig.

1: Har en Volvo V70 av årsmodell 2007 från USA, Kalifornien DTSC som standard?
2: Kan man eftermontera stolsvärme på en Volvo V70, 2007? (inte dra sladdar och mekka med stolen utan mer att man köper stolsvärmeknappar och monterar dit och ev. aktiverar dessa i bilens datorsystem (vad det nu heter på Volvo-språk))
3: Nytillkommen fråga: Är bilar från Kalifornien belagda med ett annat värmepaket eller är det också en justeringsfråga?

Dessa frågor är primärt, övrigt är smådetaljer
Jepp jag har köpt en import från sunny cali med bra utrustning.
Dock läste jag för någon minut sedan en PDF från http://www.volvoclub.org.uk/press/volvo ... d_spec.pdf.
Förvisso är sajten från england men jag betvivlar ju att Volvo tummar på säkerheten och tar bort DTSC på den amerikanska marknaden eller lägger det som ett tillval.
av Psyko
1. DSTC har den garanterat, funktionen sitter i blinkersspaken/rullen
2. Det går att eftermontera stolsvärme men du saknar i stort sett allt
som krävs, du har inga värmeelement i stolarna tex
3. Skulle inte förvåna mig om den hade ett mindre värmepaket,kan inte säga säkert.

Det är en hel del sakar som skiljer en Svensk bil mot en Kalifornien bil.

Dom har bla annat andra utsläppskrav så du har tex ett system som övervakar
gaserna som tanken släpper ut.

Du har en annan frekvens på fjärrkontrollerna till bilen vilket kan ställa
till det om du någon gång behöver byta.
av poker
Psyko skrev:1. DSTC har den garanterat, funktionen sitter i blinkersspaken/rullen
3. Skulle inte förvåna mig om den hade ett mindre värmepaket,kan inte säga säkert.

JA just DTSC har jag för mig att det sitter i spaken då dom flyttade bort knappen från 2006 årsmodell.
Perfekt att det finns.
Stolsvärme, bilen är ju såld i Kalifornien men och andra sidan finns det kallare klimat i övriga USA.
Likaså värmepaketet, vad kan i sådana fall skilja?
Gör volvo bilar för varje stat?, det låter dyrt, krångligt, omständigt.
Mycket är ju färdigdraget även om det inte finns spakar/knappar för det.
T.ex. bör det finnas kablar för draget, bara att koppla in.
(så har Saab, allt finns, det finns bara inte spakar/knappar för det)

Bilen har ju också som en poäng i det hela 5 års nybilsgaranti som följer med bilen till slutet av 2012, helt ok.
På det stora hela är det "bara" stolsvärmen, värmepaketet som ligger som ett frågetecken.
Jag vet mer när jag hämtar bilen från Göteborg i nästa vecka.
av Tartryffel
poker skrev:
Psyko skrev:1. DSTC har den garanterat, funktionen sitter i blinkersspaken/rullen

JA just DTSC har jag för mig att det sitter i spaken då dom flyttade bort knappen från 2006 årsmodell.
Perfekt att det finns.
Stolsvärme, bilen är ju såld i Kalifornien men och andra sidan finns det kallare klimat i övriga USA.

Bilen har ju också som en poäng i det hela 5 års nybilsgaranti som följer med bilen till slutet av 2012, helt ok.
På det stora hela är det "bara" stolsvärmen, värmepaketet som ligger som ett frågetecken.
"Till varje stat" är definitivt inte krångligare än "till varje kund" vilket är och har varit förutsättningarna i många år nu. Bor du i Sverige får du en bil med svenska menyer, stolsvärme, bränslevärmare (diesel), stort värmepaket osv. Det specas ju automatiskt på fabriken beroende på vilken marknad bilen ska till. Varje beställd bil är dessutom unik så att sätta in stolar utan värme är inte krångligare än andra stolar (redan nu finns det ju enormt många stolar att välja på, förutom manuell eller el så skiljer ju klädseln sig åt).
Kort sagt: en bil beställd från en marknad med tropiskt klimat har en viss grundspec. Den går säkert att ändra på om köparen vill det men grunden är att om det kommer en beställning från Kalifornien så ingår vissa saker, andra ingår inte. Det är inte så att svenska marknaden är normen på något sätt.

Ang nybilsgarantin bör du nog kolla väldigt noga att du kan utnyttja den i Sverige. Här är den bara två år och det är långt ifrån säkert att Volvo betalar en reparation i Sverige efter fyra år på en USA-såld bil.
av poker
Tartryffel skrev:
poker skrev:

Perfekt att det finns.

"Till varje stat" är definitivt inte krångligare än "till varje kund" vilket är och har varit förutsättningarna i många år nu. Bor du i Sverige får du en bil med svenska menyer, stolsvärme, bränslevärmare (diesel), stort värmepaket osv. Det specas ju automatiskt på fabriken beroende på vilken marknad bilen ska till. Varje beställd bil är dessutom unik så att sätta in stolar utan värme är inte krångligare än andra stolar (redan nu finns det ju enormt många stolar att välja på, förutom manuell eller el så skiljer ju klädseln sig åt).
Kort sagt: en bil beställd från en marknad med tropiskt klimat har en viss grundspec. Den går säkert att ändra på om köparen vill det men grunden är att om det kommer en beställning från Kalifornien så ingår vissa saker, andra ingår inte. Det är inte så att svenska marknaden är normen på något sätt.

Ang nybilsgarantin bör du nog kolla väldigt noga att du kan utnyttja den i Sverige. Här är den bara två år och det är långt ifrån säkert att Volvo betalar en reparation i Sverige efter fyra år på en USA-såld bil.
Nej det är ju så men det går säkert att fixa dit = köpa en sats eller köpa en krockad bils säten.
"stort värmepaket" finns det ens? gör man skillnad på effekten ut? dvs hur mycket värme som skall ut?
Tveksam till just detta men det återstår att se.
Bilen har i Kalifornien mätare i mph, tempvisare i fahrenheit, engelska/amerikanska menyer.
Allt detta är borta, svenskt text i menyer, mätare som visar km/h, tryckt text som visar celsius.
Tydligen har bilen med all säkerhet DTSC enligt källor och här.
Nybilsgarantin gäller, jag har längre garanti på min bil än om någon i juli skulle köpa en helt ny svensk bil.
Helt ok med andra ord och detta har jag kollat upp givetvis hos Volvo i Göteborg.

På det stora hela och med det pris jag gett är nog värt att fixa stolsvärme och ev. uppgradera värmepaketet.
Sen att bilen gått ett par tusen mil gör inte saken sämre heller.

I USA heter visst bilvarianterna S=standard, SPORT=Kinetic, SE=Momentum, SE SPORT= Summum, SE LUX=R-Design
Kan detta bekräftas?
Min bil är en summum.
Bild
av Tartryffel
Åtminstone på lite äldre bilar än den här så var det stor skillnad på värmepaketen. För litet värmepaket gör ju att paketet självt kyls ner innan kupén blivit varm. Du kan jämföra med värmeelement hemma. Ett litet blir lika varmt som ett stort men det kyls fortare ner av luften runt omkring.
Att byta värmepaket är JOBBIGT. Men det kan du nog kolla med antingen Volvo eller en Volvoverkstad, det är fullt möjligt att det numera sitter samma paket i alla bilar. Ett underdimensionerat värmepaket lider man av. Stolsvärme går att vara utan :)
av Primus
En fd kollega tog med en bil (MB) hem efter en tid i Mellanöstern. När vintern kom upptäckte han att det inte fanns något värmepaket. Inget alls. Bilven blev oandvändbar under vintersäsong. Den hade inte heller värme i stolarna men det visste han. Detta är några år sedan men det gick inte att eftermontera stolsvärme. Man fick köpa nya stolar. Han hade tänkt att köpe an begagnad stol men det avbröts då det inte fanns värme i bilen... Vi skojade med honom och sa att han fick vara glad för att han antagligen hade en AC som räckte för att frysa fisk.. :D
av Tartryffel
Primus skrev:En fd kollega tog med en bil (MB) hem efter en tid i Mellanöstern. När vintern kom upptäckte han att det inte fanns något värmepaket. Inget alls. Bilven blev oandvändbar under vintersäsong. Den hade inte heller värme i stolarna men det visste han. Detta är några år sedan men det gick inte att eftermontera stolsvärme. Man fick köpa nya stolar. Han hade tänkt att köpe an begagnad stol men det avbröts då det inte fanns värme i bilen... Vi skojade med honom och sa att han fick vara glad för att han antagligen hade en AC som räckte för att frysa fisk.. :D
Det är ju rätt märkligt egentligen, för det kan bli ordentligt kallt på nätterna i Mellanöstern. Snålt av MB!

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]