NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackoo
Jag har en V50 T5 -05a som rullat 8200 mil idag. Köpte den på bilfirma och dom lämnade då 6 månaders garanti på bilen. Haft bilen i 10 månader nu...
Jag misstänker nu att mina drivaxlar är kassa då jag har vibrationer i ratten vid 70-110km/h. Detta är dock den enda symtom jag har, inga andra fel eller missljud. Känns ingen skillnad vid acceleration eller inbromsning.

SÅ, Kan jag gå till bilfirman att kräva något?

Kan jag gå till volvo och kräva något?

Vill ju inte pröjsa allt detta själv...
Användarvisningsbild
av SvenB
jackoo skrev:Jag har en V50 T5 -05a som rullat 8200 mil idag. Köpte den på bilfirma och dom lämnade då 6 månaders garanti på bilen. Haft bilen i 10 månader nu...
Jag misstänker nu att mina drivaxlar är kassa då jag har vibrationer i ratten vid 70-110km/h. Detta är dock den enda symtom jag har, inga andra fel eller missljud. Känns ingen skillnad vid acceleration eller inbromsning.

Försöka duger väl, men har du 6 månaders garanti så tror jag inte bilfirman vill betala något efter 10 månader. Och om Volvo betalar något som goodwill efter 5 år och 8.200 mil står skrivet i stjärnorna. Men testa.
av jackoo
KKR skrev:
jackoo skrev:Jag har en V50 T5 -05a som rullat 8200 mil idag. Köpte den på bilfirma och dom lämnade då 6 månaders garanti på bilen. Haft bilen i 10 månader nu...

Försöka duger väl, men har du 6 månaders garanti så tror jag inte bilfirman vill betala något efter 10 månader. Och om Volvo betalar något som goodwill efter 5 år och 8.200 mil står skrivet i stjärnorna. Men testa.
Jo det är ett försök iaf...

Har man inte rätt till något som konsument? :-(O)
Användarvisningsbild
av HiFimicke
Om man har bilen försäkrad hos Volvia och servar bilen hos aktoriserad Volvo handlare så har man automatiskt full garanti på hela bilen upp till 13000mil. Detta gäller alla tänkbara fel i hela bilen från drivlina till elfel. Jag har själv fått nya drivaxlar på denna försäkring och fick då endast betala självrisk. Tycker detta är otroligt förmånligt och är en av anledningarna till att jag valt just Volvo.
Användarvisningsbild
av SvenB
HiFimicke skrev:Om man har bilen försäkrad hos Volvia och servar bilen hos aktoriserad Volvo handlare så har man automatiskt full garanti på hela bilen upp till 13000mil. Detta gäller alla tänkbara fel i hela bilen från drivlina till elfel. Jag har själv fått nya drivaxlar på denna försäkring och fick då endast betala självrisk. Tycker detta är otroligt förmånligt och är en av anledningarna till att jag valt just Volvo.
Om du i detta fall med garanti menar maskinskadeförsäkringen så är gränsen 10.000 mil eller 8 år. Det är 15.000 mil om man har gällande trygghetsavtal eller har köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare.
av jackoo
ja försärkingsbolaget täcker vell något om typ drivaxlar eller motorn skulle rasa?

Kommer byta till Volvia om 1 månad då min andra försäkring går upp något i pris och blir dyrare...
Användarvisningsbild
av HiFimicke
KKR skrev:
HiFimicke skrev:Om man har bilen försäkrad hos Volvia och servar bilen hos aktoriserad Volvo handlare så har man automatiskt full garanti på hela bilen upp till 13000mil. Detta gäller alla tänkbara fel i hela bilen från drivlina till elfel. Jag har själv fått nya drivaxlar på denna försäkring och fick då endast betala självrisk. Tycker detta är otroligt förmånligt och är en av anledningarna till att jag valt just Volvo.
Om du i detta fall med garanti menar maskinskadeförsäkringen så är gränsen 10.000 mil eller 8 år. Det är 15.000 mil om man har gällande trygghetsavtal eller har köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare.
Nej det är inte maskinskadeförsäkring utan någon annan form av garanti som Volvo erbjuder och den gäller till 13000mil. Enda krav är att bilen servas på Volvo och att bilen försäkras på Volvia.
Användarvisningsbild
av Fellow
Men drivaxlar är som bromsar. Slitagedel enligt Volvia när jag pratade med dem om mina för försäljaren av min bil tänkte inte hålla sitt avtal om garanti för att dem ansåg det var slitagedel men dem tog på sig ena drivaxeln på good will.

Så drivaxlar får du inget på om dem rasar efter 8000 enligt Volvia när ja försökte men försöka går ju.
av jackoo
Fellow skrev:Sen blir det väl väldigt svårt att gå till firman efter 10 månader som gav 6 månaders garanti och försöka kräva något?
jaja de är ju bara glömma..

Men tänkte att de fanns nått kryphål nån stans så man kunde göra ett tappert försök iaf..

Jag har för två månader sedan k&o[…]

Håller på och kikar på en V60 20[…]

Styrassistans varnar inte?

Min brukar varna inom ungefär 15 sekunder. Me[…]

Kanske det men om allt satt i en plasthylsa skulle[…]