Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

len skrev:
perhall skrev:
Variosboy skrev:Har du kollat bilregistret efter den viktskillnaden eller har det diskuterats förut i forumet?
Jag grundar det på testbilsvikter på välutrustade bilar jfr med nakna + vad grejer väger.

T ex 18" 12 kg
komfortstolar 40 kg
soltak 15 kg
xenon 5 kg
GPS 15 kg
Stor stereo 25 kg
Sen är det bara att lägga på...
Fällb baksäte 15 kg
Dimljus 1 kg
Krok 20 kg
Aktiva dämpare ?
Skinn ?

etc.
Låter inte rätt. Det som väger extra är väl automatlåda?
Gå upp en tum ger inte 3 kg/fälg, xenon väger ballasterna 0,4 kg, kroken är bilen förberedd för och kanske < 10 kg, GPS väger inga 15 kg.... Var får du dina vikter ifrån??
(sedan väger min xc70 2000 kg ganska precis....)

Hur mycket mer väger 245-40-18 mot 205-60-16? Ja ett par kilo per hjul minst.

GPS = En enhet i bagaget som väger ca 5kilo (jag har hållit i en sådan) + skärmen med hiss + kablage, antenn etc. och extra högtalare. Det blir nog 15

Komfortstolarna i BMW väger 20 kg/extra per st

Jag kan inte de exakta vikterna men när en bil väger 1560 enl tillvekraren o mäts upp till 1800 (BMW 530i) så...
Man kan inte jämföra annan bils regbevis med sin egen verkliga. Min väger (på våg) 2000 kg men i papprerna 1820 kg. Detta beror inte bara på utrustning, utan att man har satt en "basvikt" verkar det som. Jag kan tänka mig att min utan automat och inga paket väger kanske 50-70 kg mindre. Men inga 250 kg. Finns inte på kartan? :wink:
Bilarna som används för att typa in saknar precis all form av utrustning.

Skillnaden mellan en "normalutrustad" och "fullutrustad" bil är inga 200kg.
Frågan är bara vad en "normalutrustad" bil är. För mig är det t.ex en V70 utan gundpaketet. Att sakna precis all form av utrustning är snikvariant för mig.

Skinnstolar borde väga rätt mycket mer än billigaste i tyg
Taklucka
Större stereo
Större fälgar etc

Det pockar nog på fortare än man tror.
Bilarna som vägs in saknar ac, har minsta 15", osv osv.
Nej, men om varianten finns så är det den som gäller.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]