Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min förra V70N -06 fick jag ett meddelande på displayen då jag stängde av motorn och hade något anslutet i 12v-uttaget i bakluckan. En ganska bra funktion för att komma ihåg att dra ur kylboxen och slippa kabla igång bilen.

På min nuvarande V70N -07 funkar 12V-uttaget bra men jag får ingen varning på displayen. Är varningsfunktionen valbar eller är det ett tillval?

Nu är det snart sommar och kylboxen kommer att gå kall!
Senast redigerad av 2 Tjomme, redigerad totalt 0 gång.
av ank9
Vad jag har förstått av andra trådar här på forumet om detta ämne så har man den funktionen endast om 12v-uttaget är fabriksmonterat.
Har man eftermonterat det fungerar inte varningen i displayen.
Uttaget är orginal och har konstantström som det ska ha då det är orginalmonterat.

Jag har försökt att kolla gamla trådar och någon trodde att man tagit bort funktionen med varningsmeddelande från modellår -07. Skillnaden mellan mina två V70 är ett par månader och också ett modellår vilket skulle kunna förklara varför jag inte får varningsmeddelande på -07:an.

Vet någon om uttaget bryter vid låg spänning? Finns den funktionen kvar även om man tagit bort varningen?
Då min bil saknar uttaget i bagaget så har jag planer på att eftermontera. Som redan konstaterats kommer jag inte kunna få igång någon varning/avstängning vid låg batterinivå. Min lösning på problemet är att koppla in denna och gömma den bakom panelen/under golvet. Eventuellt kommer jag dra fram dioderna och montera dem på något sätt vid förarplatsen så att jag kan se dem...fast jag har inte klurat ut hur jag ska kunna göra det på ett snyggt sätt. Troligen hamnar dioderna vid uttaget bak i skuffen då det egentligen bara där de behövs, sitter man fram i bilen är den med största säkerhet igång och då klarar sig ju batteriet...

Mvh
/Fred
Jag har eftermonterat på min 06:a och om jag inte mindes fel så stod det en varningstext i installationsanvisningarna om att man inte skulle lämna ex kylbox inkopplad vid långa stopp då man riskerar att dra ur batteriet. Dvs. ingen vakt för låg batterinivå etc.
Tjomme skrev:Gogge - varför inte göra det enkelt och ta vilket uttag som helst och dra 2x2,5 mm2 direkt till batteriet i bakluckan. Komplettera med en hängsäkring på vägen!
Ja men visst :-O)
Är ju van att ha batteriet fram!!!!!
Fan va pinsamt, tänkte inte på att batteriet sitter bak i bilen ?:-/
Jag köpte en sån där batterivakt från biltema som jag tänkte klippa sladdarna på och göra en fast montering av. Men efter att ha mätt upp den så kom jag fram till att den drog på tok för mycket ström i standby så att ha bilen på arlandas långtidsparkering i ett par veckor kunde bli ödestigert. Kommer dock inte ihåg vilka siffror jag kom fram till, mer än att det var för hög förbrukning för min smak.
Så jag har kopplat mitt uttag helt utan energivakt och sätter den där emellan när jag lämnar kylboxen igång i skuffen.

/Anders
Bra att veta Brainy! Jag får mäta upp min och se ifall samma gäller för den. I så fall får jag se till att ha en brytare innan så uttaget bara används när något är inkopplat.

Mvh
/Fred

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]