Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjo!
Har en S70 -00, bromsarna kollades senast i höstas och då var de ok men nu har de börjat krångla. Kör den inte lika mycket som förr då jag bor nära jobbet och går/cyklar i stort sett varje dag. Kör bilen någon gång i veckan om jag inte behöver den i jobbet men det var ett tag sen.

De senaste gångerna jag kört den låter det alltid så fort jag bromsar. Vid inbromsningar låter det skavande, som om det är beläggning på skivorna vilket är förklarligt då jag inte kör så mycket och det antagligen blir en del fukt av allt regn som varit nu. Och, oftast så ligger höger frambroms på, inte när jag startar utan när jag kört en bit. Det luktar bränd broms och när jag stannat och kollat så är höger fram rejält varm. Bränsleförbrukningen går upp 30-40% när bromsen ligger på. Vad är problemet?

Tänkte hälsa på mina päron nästa vecka och passa på att lämna in bilen då hos en mekaniker familjen alltid lämnat våra bilar hos. Grejen är att det är 20 mil bort, vågar jag köra så långt, t.ex. ifall höger fram blir varm och ligger på...?
Marlboroman skrev:Med lite tur så behöver man bara smöja upp lite, är det sämre så kärvar kolven i oket. 20 mil skulle jag inte köra om jag visste att ena bromsen låg på, men visst är det möjligt.
Ok, hur allvarligt är det om det gäller kolven i oket? Är inte så haj på bilar.. Tänker mest på risken vid långkörning och de skador som kan bli i så fall
Jonis30 skrev:
Marlboroman skrev:Med lite tur så behöver man bara smöja upp lite, är det sämre så kärvar kolven i oket. 20 mil skulle jag inte köra om jag visste att ena bromsen låg på, men visst är det möjligt.
Ok, hur allvarligt är det om det gäller kolven i oket? Är inte så haj på bilar.. Tänker mest på risken vid långkörning och de skador som kan bli i så fall
Det händer inte så mycket. Värsta scenariot ser ut som följande beroende på hur mycket det ligger på och hur mycket det kommer att ligga på när värmen stigit. Skivan går varm och slår sej. Belägget bränns sönder och värmen går in i kolven. Tätningen bränns sönder och du förlorar bromsförmågan på det hjulet samt nästa i samma bromskrets då det börjar att läcka. Ovanpå detta kan det kosta ett hjullager.
Bara dumt...
Hade liknande problem förra sommaren. Anlänggning på frambromsarna. Dålig bromsverkan bak. Höll på att plocka ner och göra rent och fila och smörja. Blev något bättre, men blev ganska snart likadant igen. I höstas tröttnade jag och köpte 4a nya bromsok och slangar på biltema, och lämnade till verkstad. Blev klar på en eftermiddag. Nu funkar bromsarna perfekt runt om. Att försöka fixa de gamla oken kan ju funka, men med de priser Biltema har på bromsok kan man ju kosta på sig att göra som jag gjorde. Anliggande broms tycker jag verkligen inte du ska köra med, det ger ofta upphov till dyrare skador som Pettson påpekade. Låt bilen stå tills du fixat det.
Jonis30 skrev:Tjo!
Tänkte hälsa på mina päron nästa vecka och passa på att lämna in bilen då hos en mekaniker familjen alltid lämnat våra bilar hos. Grejen är att det är 20 mil bort, vågar jag köra så långt, t.ex. ifall höger fram blir varm och ligger på...?
Rekommenderar som sagt inte att köra med anliggande broms. Pröva att plocka av beläggen. Om du ser att kolvarna bakom är rostiga, så SKA bromoken bytas/renoveras. MEN du kan göra följande nödfix för att kunna ta dig 20mil till verkstad utan anliggande broms - Dra i rejält med tex 556 eller WD40 vid rosten och under damasken och massera kolven.

Masserar kolven gör du så här - Lägg en lagom tjock träbit där belägget (som du tagit bort) sitter. Pumpa på bromspedalen så att kolven åker ut och stoppas av träbiten. Det är viktigt att något stoppar annars riskerar du att trycka ut kolven helt. Tryck tillbaks kolven genom att sätta en vanlig snickartving över oket och träbiten och skruva. Det finns speciella verktyg för detta, men träbit och tving funkar också. Upprepa manövern några gånger.

Och igen - Om du gör detta så SKA du byta/renovera sen. Anledingen är att 556/WD40 visserligen löser rosten, smörjer och får igång kolven, men oljan i den kommer att göra att packningarna i oket sväller. Dessutom kommer rost oftast in i själva oket, så om några månader kommer du garanterat att få problem igen, så se till och byt.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]