Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
När jag kör på farthållaren i måttliga nedförslut vill bilen gärna smårycka. Det känns som om den "provgasar" för att konstatera att det redan går tillräckligt fort. Inget stort problem kanske, men rent komfortmässigt känns det lite trist.

Har haft tre olika turbosieslar tidigare (dock ingen Volvo) men ingen av dessa har uppvisat något likande. Visst, den jag har nu är vrålstark, men även den förra hade nog så mycket vrid om än inte riktigt som D5:an.
Användarvisningsbild
av G-kraft
perjak skrev:När jag kör på farthållaren i måttliga nedförslut vill bilen gärna smårycka. Det känns som om den "provgasar" för att konstatera att det redan går tillräckligt fort. Inget stort problem kanske, men rent komfortmässigt känns det lite trist.

Har haft tre olika turbosieslar tidigare (dock ingen Volvo) men ingen av dessa har uppvisat något likande. Visst, den jag har nu är vrålstark, men även den förra hade nog så mycket vrid om än inte riktigt som D5:an.
Detta är en 06 så att det ska nog gå på garanti, kör in till en volvo verkstad...
av Frigge
JAG tror inte det är ett fel,troligen kompenserar den bara för hastighetsskillnaden som blir för att hålla vald hastighet.

/Fredrik
av Frigge
perjak skrev:När jag kör på farthållaren i måttliga nedförslut vill bilen gärna smårycka. Det känns som om den "provgasar" för att konstatera att det redan går tillräckligt fort. Inget stort problem kanske, men rent komfortmässigt känns det lite trist.

Trimmad ??

/Fredrik
av perjak
Frigge skrev:

Trimmad ??

/Fredrik
Nej, den är helt original!
av haxpet
I en nedförsbacke så borde ju bilen bara motorbromsa ner. Jag har även märkt att om backen är brant så kan hastigheten stiga över den hastighet som jag lagt in i farthållaren, för att sen gå tillbaka till den hastigheten när det planar ut.

Jag skulle kunna tänka mej att det kanske skulle kunna rycka lite om det är precis på gränsen av vad motorn kan motorbromsa och att den kanske skulle vilja driva lite framåt i en nedförsbacke. Men det är en gissning.

kör man i mycket kupperad terräng, dvs mycket upp och nedför och samtidigt använder farthållare så kan man känna hur bilen gasar på ordentligt och sen får släppa av och sen gasa på igen för att hålla rätt hastighet, då kan det kännas lite roligt.
av nevyn
Volvos farthållare ska väl inte "rycka" det gör den ju inte ens på gamla 940:or.. I mina öron låter det helt fel och något som borde åtgärdas på garantin. Min farthållare rycker inte dock har jag en bensinare men det ska ju inte spela nån roll tycker jag.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag kan märka att farthållaren gör små ryck just i större och längre nedförsbackar. Verkar vara i lägen där det nästan är noll gaspådrag. I övrigt jobbar farthållaren mycket mjukt och fint. Kanske det är svårare att "finlira" med dieselmotorerna. Jag har fortfarande svårt för att köra riktigt mjukt i t. ex. stan, runt gathörn och parkeringar. Gaspedalen går ju ganska lätt och på ettan och tvåan så bär det ibland iväg mycket häftigare än vad som var meningen.
av Moody
Just hemkommen från en tur på motorväg med farthållaren inställd på 110+moms så kan jag intyga att i ett längre medlut så fanns en viss tendens till ryckning. Förmodar att det krävs viss fart + medlut för att detta fenomen ska uppträda. Kör en 170 hk V70 2004.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]