Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Om det skulle visa sig att det är generatorfel så kostar en utbytesgenerator under 2000:- på en bilelektrisk verkstad. Det är en Bosch och inte ovanlig modell (samma på SAAB 9-5 tex). En ny på Volvo kostar säkert 6000:-.
av lennart lundberg
Hej!

Du har för låg laddspänning 13,7 Volt om det är vid 1500-2000 rpm som bör vara minst 14 Volt över batteriet.
14,2 -14,4 Volt är idealet som CarMan skriv tidigare på laddspänning till batteriet från bilens generator.
Spänningen över batteri efter vila 4 timmar ska vara ca 12,7 Volt vid fulladdat batteri.
12,4 Volt halvladdat ca 70 %.
Mät syravikten som säger en hel del, ska vara ca 1,28 vid fulladdat batteri på alla seller.
Om syravikten är 1,22 så är batteriet halvladdat.
Detta är som riktvärden vid mätningarna.
Uppfyller du inte detta så får du problem trots att du har ett nytt batteri som aldrig blir uppladdat ordentligt.
Kolla laddrelät ”kolen”, spänningen och om du har spänningsfall mellan generator och batteri både plus och minus (jorden) när motorns varv är ca 1500-2000 rpm.

Lycka till
Lennart
av varpa
Hej igen allihopa

Tack för alla svar! Jag har haft fullt upp med annat nu ett tag men nu ska jag ta tag i detta igen.

Nu har AC'n lagt av och "prestanda reducerad" kommer upp titt som tätt och motorn går ojämnt. Det blir en lång process det här känner jag :x

Jag ska hålla er uppdaterade om vad som händer!
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]