Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:Om jag inte gör som Volvo säger (verkar ju smartast) så ska jag alltså bromsa utav helv-te och glatt köra åt sidan (i rusningskköerna). Nå, sedan då? Stå i vägrenen med fullbroms och få kramp!!! Nä, den varianten hajar jag inte.. Men jag har ju normal oljenivå, men kolla var 250 mil lär jag glömma. :wink:
För det första så händer det inte i rusningskö utan vid hård körning på motorväg då dieseloljan börjar lämna motoroljan pga värmen och smita upp via vevhusventilationen.

Fullgas på motorvägen är inte speciellt upphetsande, din XC70 accar inte som en F1-bil, prova så ska du se. Att trampa på bromsen då lär inte vara så speciellt upphetsande eller svårt.

Om du inte orkar "full-bromsa" en liten stund utan får kramp i benen, ja vad ska jag säga om det , en tur till gymmet kanske :-DD

För övrigt tror jag att den naturliga reaktionen är att just trycka på bromsen om man tycker att det går för fort, de flesta släpper inte ratten med en hand i det läget och börjar rafsa efter växelspaken.

Här är en som inte orkade trycka på bromsen :-)

Bild
av CalleV70
Cunningham skrev: Så länge bromssystemet fungerar så är det bara att trampa till på bromsen all vad man förmår. Finns inte en personbilsmotor i världen som kan stå emot en panikinbromsning. Den dör, punkt slut. (Stänger av sig själv för den som inte begriper lite målande språk.)
:)
Du Cunningham, inte tusan dör min vid panikbromsning, jag har automat.
Vid "panikbromsning" rör man inte automaten, men kopplar troligen ur vid manuell.

OT, för många år sedan äkte jag med en buss (polaren körde) som tvärbromsade och glömde koppla ur. Dagen efter rasade hela kardan när hans startade. (Han tvärstannade motor och drivlinan lite snabbt). Skoj var det i alla fall när han berättade om "klonk" och bussen inte rörde sig...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:
Cunningham skrev: Så länge bromssystemet fungerar så är det bara att trampa till på bromsen all vad man förmår. Finns inte en personbilsmotor i världen som kan stå emot en panikinbromsning. Den dör, punkt slut. (Stänger av sig själv för den som inte begriper lite målande språk.)
:)
Du Cunningham, inte tusan dör min vid panikbromsning, jag har automat.
Vid "panikbromsning" rör man inte automaten, men kopplar troligen ur vid manuell.

OT, för många år sedan äkte jag med en buss (polaren körde) som tvärbromsade och glömde koppla ur. Dagen efter rasade hela kardan när hans startade. (Han tvärstannade motor och drivlinan lite snabbt). Skoj var det i alla fall när han berättade om "klonk" och bussen inte rörde sig...
Självklart dör inte en atomatare, den kommer att hoovra runt converterens stallspeedvarvtal. Men bättre det än att motorn övervarvar med ventillyft som resultat.

Det du skriver om bussen ovan är ytterligare ett bevis på att bilen aldrig kan skena, Bromsarna är så mycket starkare att den lätt stoppar bilen/bussen, de är ju t.o.m så starka att de kan trascha drivlinan om du verkligen stampar till, så att bromsa ned lite mjukt är inget problem alls.
av Cunningham
Svar till "CalleV70";

Självklart har du rätt i att automaten gör på det viset. Min uttalande var generellt, eftersom man vid en panikbromsning sällan hinner tänka på att frikoppla samtidigt om man kör manuellt. Vid automat blir detta ju inget problem ur ett säkerhetsperspektiv, men jag är faktiskt osäker på hur lådan gör.

Någon som vet hur den är programmerad att göra om den känner av t ex fullgasacceleration på utgående axel från motorn, men bromsarna gör att bilen står helt still? På något sätt måste den snabbt ställa sig i ett läge så att utgående motoraxels varvtal "blir utan moment" i lådan. Annars blir det snabbt väldigt varmt. Att sedan motorn då kan övervarva är ju ett problem som motorns elektronik får ta hand om, inte lådans.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cunningham skrev:Någon som vet hur den är programmerad att göra om den känner av t ex fullgasacceleration på utgående axel från motorn, men bromsarna gör att bilen står helt still? På något sätt måste den snabbt ställa sig i ett läge så att utgående motoraxels varvtal "blir utan moment" i lådan. Annars blir det snabbt väldigt varmt. Att sedan motorn då kan övervarva är ju ett problem som motorns elektronik får ta hand om, inte lådans.
Den kommer att hoovra runt converterens stallspeedvarvtal, och visst kommer oljan att värmas upp rätt duktigt.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Cunningham skrev:Svar till "CalleV70";

Självklart har du rätt i att automaten gör på det viset. Min uttalande var generellt, eftersom man vid en panikbromsning sällan hinner tänka på att frikoppla samtidigt om man kör manuellt. Vid automat blir detta ju inget problem ur ett säkerhetsperspektiv, men jag är faktiskt osäker på hur lådan gör.

Någon som vet hur den är programmerad att göra om den känner av t ex fullgasacceleration på utgående axel från motorn, men bromsarna gör att bilen står helt still? På något sätt måste den snabbt ställa sig i ett läge så att utgående motoraxels varvtal "blir utan moment" i lådan. Annars blir det snabbt väldigt varmt. Att sedan motorn då kan övervarva är ju ett problem som motorns elektronik får ta hand om, inte lådans.

Man har ju sett en del som ska "leka" och bränna däck. En del bromsar ju då för hårt och det börjar snabbt ryka ur automatlådan istället för om hjulen.. :lol: Det blir bränd automatlåda istället..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DogWalker skrev:
Cunningham skrev:Svar till "CalleV70";

Man har ju sett en del som ska "leka" och bränna däck. En del bromsar ju då för hårt och det börjar snabbt ryka ur automatlådan istället för om hjulen.. :lol: Det blir bränd automatlåda istället..
Det är oftast den manuella kopplingen man bränner som man ser röken av.

På automatarna är det ofta oljan som blir brun istället för röd..
av CalleV70
Rent fysiskt vid tvärnit, så stannar givetvis hjulen. Sedan är det ett kraftigt vridmoment jag ska ta hand om, dvs alla hjulen + roterande axlar med direktkontakt med hjulen såsom drivaxlar, kardanaxlar samt vinkelväxlar. Därför klarar sig motorn bättre i automat än manuell som "kräver" att du kopplar ur. Annars ökar ju skaderisken dramatiskt. Automatlådan får friktionskrafter i converten från framaxeln, men inte så stora vid detta snabba förlopp. Bakaxeln (AWD) påverkas till Haldexen som jag tror kopplas bort automatiskt, så påverkan på lådan är låg (utgående från låda till haldex påverkas inte).
Sammanfattningsvis så är det några metallbitar som ska stoppas att rotera, vid manuell lite mindre om jag kopplar ur, men kopplar du inte ur vid tvärnit, är det avsevärda massor som ska stannas, och jag vill inte köpa din bil efteråt på beg-marknaden. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av erikn
VolvoB20 skrev:Det du skriver om bussen ovan är ytterligare ett bevis på att bilen aldrig kan skena, Bromsarna är så mycket starkare att den lätt stoppar bilen/bussen,
På lastbil räcker de inte alltid till. Min svärfar råkade ut för ett dilemma. Hans lastbil hade gått sönder, ventilen som stänger av dieseln till motorn hade pajat, han var på väg till Volvo för att fixa det när lastbilen börjar öka i hastighet. Han försöker bromsa, men den orkar inte hålla emot. Friläge på den får han inte heller i då den pyttelilla spaken i automatlådan är låst på något sätt när den drar på för fullt. Han såg bara rök i backspeglarna efter bromsarna. Lännavägen, ner mot bron över vattnet, där är det vägarbete. Han lyckas åka mellan ett par bilar i kö, kör in i en i baken och sedan studsar han av vägen på andra sidan bron och och stannar på något sätt. Det var länkarmarna från gaspedal till gasreglage som hoppat isär, sedan hade gasreglaget skakat mot full gas. Alla klarar sig utan större skador, men han fick åka med nackkrage till sjukhus.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]