Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev:
StringerBell skrev:
Tartryffel skrev: De är adaptiva ja. Känns rätt rejäl skillnad men det tar inga "thousand miles" för den att sätta sig. En långresa med farthållarkörning och snäll hastighet räcker för att man ska märka skillnaden.
På vilket sätt märker du det?
Den är "segare" efter långkörning. Kickdownen dröjer längre och nerväxlingarna kommer inte lika fort.
I så fall ser jag inte adaptionen som något positivt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tanken med adaptiv automatlåda är väl att man inte skall bli stressad av att lådan kämpar emot en d.v.s. växlar upp och ned när man inte vill. Eftersom du kan "tvinga" lådan att växla upp genom att lätta snabbt på gasen etc och även tvärtom med kick-down så kommer lådan förmodligen att lära sig din körstil och bli bättre efter ett tag.

Jag trodde faktiskt inte att den "ställde om sig" om man började köra annorlunda, (typ långkörningar) men det kan ju stämma. Lite synd för risken är då att man får en automatlåda som aldrig stämmer för hur man kör "just nu" utan den är optimal för hur du körde för 40 mil sedan. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Volvos automatlådor för att kunna ge ett objektivt utlåtande här. Har bara haft hyrbilar med Volvos automat. Kanske är det ändå detta som gör att vissa upplever den som oharmonisk medan andra tycker att den funkar perfekt trots att det är ssamma låda och bil man pratar om?

Har du samma typ av körstil från vecka till vecka så funkar den förmodligen bättre än om du kör stadskörning under veckan och sedan tar en långtur varje helg? Då kommer du sannolikt att köra med "långkörnings-mode" i stan och "stadskörnings-mode" på landsväg......iofs en gissning från min sida men det låter inte helt orimligt.
Användarvisningsbild
av kave
Jag tror inte på adaptionen som något som kräver 30-40 mils körning för att adaptera. Om det ens är någon verklig adaption så måste den ju ändra sig ganska snabbt efter hur man kör, dvs snabba tryck på gasen leder till snabba nerväxlingar och att lådan längre håller kvar en växel vid gasuppsläpp. Om det finns någon verklig adaption på dessa lådor så är det sannolikt så den fungerar. Allt annat lär bara vara verkstädernas undflyenden när kunderna gnäller på funktionen: "Äh, kör lugnt ett tag bara, ett par veckors körning så har lådan anpassat sig efter din körning".
Totalt orimligt.
Användarvisningsbild
av Momentum
kave skrev: håller kvar en växel vid gasuppsläpp
Upplevde vid en forcerad "kurvtagningsövning" med en XC70D5 att lådan just som du skriver låg kvar och väntade på växeln en "bra stund" på att jag skulle ge gas igen, det beteendet försvann i princip direkt då jag bytte körstil till en lugnare körstil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pekå skrev:Såklart att du ska du ska ha en automat det är ju 2010 :D
2010 tycker man väl att Volvo borde kunna leverera en automatlåda av typen PowerShift, DSG, CVT, DPK, S-Tronic,GR6, DKG, etc till sina 5 cylindriga dieslar. etc som ger bättre prestanda och lägre förbrukning än motsvarande manuell. Nu är det ju tvärs om.

Vi väntar med spänning.......
av Cunningham
Skulle någon som verkligen kan det här med den adaptiva funktionen kunna förklara mer i detalj hur den är programmerad att fungera?

Fråga Volvo-handlarn är fullständigt meningslöst. Svar: Den anpassar sig efter din körstil. Jaha....., det var ju upplysande.

Och så här långt i tråden har diverse uppfattningar torgförts.

Många med mig skulle nog vilja ha detaljerade svar på följande frågor (i mitt fall gäller det en D5:a med Geartronics):

- Vilka körstilsparametrar tas det hänsyn till?

- Med vilken formel viktas parametervektorernas historiska data som funktion av tiden?

- Kan man på något sätt få snabbare adaption till den senast valda körstilen? Ibland har utvecklarna lagt in specialfunktioner som går att nås genom att sekvensiellt genomföra vissa åtgärder.

- Hur hindrar man lådan att växla ned om man manuellt lagt i 6:an och ger fullgas? Meningen med de manuella lägena är ju att man tillfälligt vill att lådan skall ge fan i att växla såvida inte över eller undervarvtal riskeras.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Adaptionen ställs om snabbt. Det märker man tydligt om man ändrar körstil från lugn till hård/forcerad. Går man sedan över till lugn igen märker man att den t.ex håller kvar och "motorbromsar" på samma växel istället för att trycka i nästa när man släpper gasen. Men sen ställer den om sig till lugnt igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Adaptionen ställs om snabbt. Det märker man tydligt om man ändrar körstil från lugn till hård/forcerad. Går man sedan över till lugn igen märker man att den t.ex håller kvar och "motorbromsar" på samma växel istället för att trycka i nästa när man släpper gasen. Men sen ställer den om sig till lugnt igen.
Såg att man forskade på detta. Man skulle scanna vägskyltar, mäta förarens puls, ögonrörelser osv, låta kameran se att man legat bakom en långtradare osv.

Så om man legat där bakom en rykande öststatslångtradare i 10 minuter, om pulsen är 180 och blodtrycket 200 lika högt och blicken flackande, då kommer lådan adaptera om sig och göra 2100-talets hårdaste kickdown :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Trist om man står i ett trafikljus och ser H&M:s underklädesreklam, å så när man ska köra iväg så räcker det med att nudda vid gaspedalen för att bilen ska skutta in i röven på bilen framför! :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]