Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornknu
Hej,
Efter lite strul har jag lossat toppen på min GLT 99.
Jag lägger in några bilder hur toppen och kolvarna ser ut. Är det någon som kan rekommendera vilket jobb som krävs? Helrenovering, eller vad, att kolvarna ser ut som de gör är det ok? Jag tycker själv att ventilerna ser rätt ok ut, även om man ser att förbränningen inte varit lika bra i alla cylindrar. Ska man göra något åt kannan? Hur gör man bäst rent kolvtopparna?
Kan någon rekommendera topplocks firma i stholms området?

/Björn
Topp ventiler
Bild

Kolvar
Bild

Vatten?
Bild

utan vatten
Bild
av rd350
Vad har hänt? Ser ut som om packningen är blåst på mer än ett ställe. Tvåans cylinder verkar ha haft påhälsning av något föremål. Kolvarna gör du ren me lite "rostolja" och skrapar med något inte allt för hårt. Se till att mät planheten på toppen så den inte har slagit sig, det gör de gärna om de gått varma.
av *pettson*
rd350 skrev:Vad har hänt? Ser ut som om packningen är blåst på mer än ett ställe. Tvåans cylinder verkar ha haft påhälsning av något föremål. Kolvarna gör du ren me lite "rostolja" och skrapar med något inte allt för hårt. Se till att mät planheten på toppen så den inte har slagit sig, det gör de gärna om de gått varma.
Det är ju aldrig fel att mäta en topp naturligtvis, men har du en aning om hur skev en topp får vara och hur mycket den får planas eftersom du varnar?
Om inte så berättar jag här.
Den får vara 0,5mm bågnad utan åtgärd.
Den får vara 0,3mm skålad utan åtgärd.
Den får vara inom dessa bägge om den är skruvat skev.
Den får endast planas 0,25mm TOTALT i sin livstid. Sen är det kassering av topplocket.
Därav att jag berättar. :-)-)
av bjornknu
Man tackar, jag ska gå till nån som kan mäta snarast.
Det som hänt är att, den har dragit lite vatten, men givaren på vattenbehållaren var paj, så jag upptäckte det inte i tid, utan topplockspackningen small på motorvägen.
Men, bör man inte passa på att byta ventiltätningar, kolla spel, slipa in ventilerna mm mm? Om man får för sig att göra det själv, gör det något om man mixar ventiler, styrningar & fjädrar eller måste allt som satt på samma ventil tillbaks på samma?
av *pettson*
Om du tänker helrenovera allting så kan du mixa saker. Detta då du ändå fräser in nya sätesvinklar och slipar in nytt på ventilerna. Allting utgår ju ifrån dom nybytta styrningarna om du nu ska byta dom. Byter du inte dom så utgår fräsningen från dom gamla (du bör mäta upp dom). Ventiltätningar byts ju iallafall minst. Men hade du tänkt att slipa in ventilerna för hand för att se till att dom är täta och inte tänkt byta styrningar så blandar du aldrig saker. Märk toppen med 1, Borra 10 eller 20 hål i en planka, ställ ventil komplett med fjäder och talrikar i sätt ventil 1 i hål 1 osv. Tryckare kan vara ide att byta, köp en service sats på volvo. Det är halva priset mot vad du kommer att bli erbjuden både på volvo och i alla andra butiker, man låtsas om som inte ´service satsen finns. Man gör nämligen nåt så fult att man säljer tryckare styckvis, trots att en hel sats med rätt antal tryckare i betingar halva styckpriset och finns i orginalsortimentet.
av rd350
Jodå, jag vet hur skev den får vara! Volvo anger 0,5 på längden och 0,25 på "kortsidan" 0,3 får man lov att plana.
Dessa motorerna har inte så "långt" mellan cylindrarna därför är det ganska viktigt att toppen är plan, packningen har en benägenhet att sticka just där. :wink:
av *pettson*
rd350 skrev:Jodå, jag vet hur skev den får vara! Volvo anger 0,5 på längden och 0,25 på "kortsidan" 0,3 får man lov att plana.
Dessa motorerna har inte så "långt" mellan cylindrarna därför är det ganska viktigt att toppen är plan, packningen har en benägenhet att sticka just där. :wink:
Ska vi vara extremt noga om toppen som det frågats om så gäller måtten.
0,5 längsled
0,2 tvärled (0,3 är ett provat mått också men 0,2 är volvos angivna mått)
0,3 på planing förutsatt att toppen är 129+- 0,05mm hög. Dom flesta lock ligger av nån anledning på en lägre höjd och får då oftast planas 0,25 istället.

Men jag har fortfarande inte fattat att alla hänger upp sej och planar vitblocklocken till höger och vänster, att skapa en bättre packningsyta är nåt jag kan förstå men då pratar vi om 5 hundradelar som ska bort om där inte finns skador, brukar hos många motorbyggare benämnas återställning av packningsyta. Det är absolut inte vanligt med att packningen sticker på dom på grund av att toppen skevar eller bågnar. Det är inte ens vanligt att topplockspackningen går av andra skäl än åldern. Med tiden bränns metallen bort i cylindertätningen och sen kan det då bränna ur packningen för att till sist läcka. Att det vore viktigt på dessa modeller att plana för att göra topplocken helt plana då dom annars läcker är rent nys. Toleranserna är satta och topplocken tätar oklanderligt under dessa förhållanden. Det är inte precis jättesvårt att dra ned ett alutopplock mot blocket med 10 bultar och lyckas få toppen att röra sej 0,5mm i godset, plus att vi då har en packning emellan. Därav toleranssättningen.
Det som däremot är *vanligast* när det gäller topplocken och deras problem, har trådskaparen redan råkat på. Nämligen att hälften av bultarna sitter lösare än dom andra, tyvärr redan från fabrik. Med lösa bultar så börjar det läcka till sist. DET är inte ovanligt på nåt sätt.
Turbobilar har ett eget dilemma.Där är det däremot vanligt att verkstan skyller på topplockspackningen till både höger och vänster utan att göra nåt så enkelt som att provtrycka bilen för att se vad som hänt. Inte helt ovanligt med topplocksrenoveringar och ibland turbobyten till och med när t.ex olja hamnar i vattnet. Det som oftast är felet är att oljekylen läcker ut oljan i sidotanken på kylaren, trots detta brukar många kunder får lägga 15-20.000kr på en topplocksrenovering mm.
av rd350
Det finns olika åsikter om det mesta, jag anser att man ska följa Volvos toleranser men sen ska ju inget överdrivas. De motorer jag bytt packning på har haft läckan mellan cylindrarna men faktum är att jag inte fått plana nån topp pga att den varit skev, men motorn på bilden kan ju faktiskt ha varit "helstekt" och då finns det anledning att kolla noga..
av bjornknu
Hej,
Kul att tråden skapar lite debatt. Lämnade in toppen hos Dixner i Sumpan. De ska provtrycka och sedan plana till den. Det kostar nån tusing extra, men då är man säker på att det blir bra, alt. sätter inte dit en topp som är kass. Nu är jag mest lite fundersam hur man sätter dit kammarna resp vevaxeln i rätt läge? Man kanske borde skaffa en rep handbok ändå... tips?
av rd350
Du bör nog skaffa en bok, mycket att hålla reda på särskilt första gången. Har själv bara använt Volvos egna, finns nog andra också som funkar. Kamaxlarna måste du ha en tolk till, finns även två "pressar" som man skruvar ner i tändstiftshålen och pressar ner överdelen på toppen med. Lycka till.

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]

Det är inte så att du har en V70 av f[…]