Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
CarMan skrev:
Alminjo skrev:vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:

- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Ja du måste börja tänka anorlunda !!!
Framdäcken kam man alltid vrida till rätt riktning för att få tilabaka greppet med.
att få vattenplaning med bakdäcken är som att dra i handbromsen på is & en sån bil vill jag inte möta på vägen!
får man vatten planing med framhjulen går bilen bara rakt fram & om bilen är framhjulsdriven så får man vatten planing lite tidigare, eftersom däckn drar bilen & då kan man släppa gasen & vips så har man fult grepp.
Kan hålla med dig då det är fint väder men om det e halt ute, hur ska du svänga med framhjulen om dom inte har grepp? Jag drog slutsatsen som man upplevde på halkbanan... svänger du med framhjulen när det är halt så "händer det inget" utan bilen fortsätter ju att köra fram då det inte finns något grepp.. säger inte att min motivering är korrekt, utan tänker logiskt bara... :???:
Användarvisningsbild
av 911RS
Alminjo skrev:
CarMan skrev:
Alminjo skrev:vägverket har säkert rätt att man ska ha bättre bak.. men min motivation varför jag har bättre fram är:

- framhjulsdriven bil "drar" ut dj ur kurvan
- de e me dom hjulen du styr
- dom bakre hjulen "hänger" ju med bara.. låter mer logiskt tycker jag.. MEN kanske dags o tänka annorlunda nu efter alla tester och info.samlingar som VV gjort..
Ja du måste börja tänka anorlunda !!!
Framdäcken kam man alltid vrida till rätt riktning för att få tilabaka greppet med.
att få vattenplaning med bakdäcken är som att dra i handbromsen på is & en sån bil vill jag inte möta på vägen!
får man vatten planing med framhjulen går bilen bara rakt fram & om bilen är framhjulsdriven så får man vatten planing lite tidigare, eftersom däckn drar bilen & då kan man släppa gasen & vips så har man fult grepp.
Kan hålla med dig då det är fint väder men om det e halt ute, hur ska du svänga med framhjulen om dom inte har grepp? Jag drog slutsatsen som man upplevde på halkbanan... svänger du med framhjulen när det är halt så "händer det inget" utan bilen fortsätter ju att köra fram då det inte finns något grepp.. säger inte att min motivering är korrekt, utan tänker logiskt bara... :???:
Tappar du väggreppet med framhjulen kan det räcka med en liten fartminskning för att få tillbaka greppet och du "behöver" inte göra någonting alls. Tappar du väggreppet med bakhjulen behöver du parera en sladd och helst inte få en retur du behöver alltså göra något aktivt till skillnad mot om du tappar väggreppet fram, därför ska bästa däcken sitta bak. Det är en myt att man klarar sig bara man kan styra, om du inte har något väggrepp bak kan man inte göra någonting man är passagerare bakom ratten och det är aldrig roligt.
Senast redigerad av 1 911RS, redigerad totalt 0 gånger.
av Alminjo
911RS skrev:
Tappar du väggreppet med framhjulen kan det räcka med en liten fartminskning för att få tillbaka greppet och du "behöver" inte göra någonting alls. Tappar du väggreppet med bakhjulen behöver du parera en sladd och helst inte få en retur du behöver alltså göra något aktivt till skillnad mot om du tappar väggreppet fram, därför ska bästa däcken sitta fram. Det är en myt att man klarar sig bara man kan styra, om du inte har något väggrepp bak kan man inte göra någonting man är passagerare bakom ratten och det är aldrig roligt.
Bästa däcken FRAM??
Användarvisningsbild
av 911RS
Alminjo skrev:
911RS skrev:
Tappar du väggreppet med framhjulen kan det räcka med en liten fartminskning för att få tillbaka greppet och du "behöver" inte göra någonting alls. Tappar du väggreppet med bakhjulen behöver du parera en sladd och helst inte få en retur du behöver alltså göra något aktivt till skillnad mot om du tappar väggreppet fram, därför ska bästa däcken sitta fram. Det är en myt att man klarar sig bara man kan styra, om du inte har något väggrepp bak kan man inte göra någonting man är passagerare bakom ratten och det är aldrig roligt.
Bästa däcken FRAM??
Ja Ja jag skrev fel! :cry:

Men nu är det ändrat. :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Alminjo skrev: Jag drog slutsatsen som man upplevde på halkbanan... svänger du med framhjulen när det är halt så "händer det inget" utan bilen fortsätter ju att köra fram då det inte finns något grepp.. säger inte att min motivering är korrekt, utan tänker logiskt bara... :???:
Fick du aldrig prova att köra med dåliga däck bak på halkbanan då? :roll:

Då hade du upptäckt att man får bakvagnssladd hela tiden, och det är inte det lättaste att häva direkt...

/L
av Alminjo
Stämmer säkert som ni säger :) de va bara mina tankar det, men from nu ska bästa bak,
Användarvisningsbild
av CarMan
I vinter (det är långt dit) så kan du testa att köra med handbromsen i, så är det att höra med sämsta däcken bak.

---------------
det här med däck var aldrig problem förr, när alla bilar var bakhjulsdrivna, då hade alla bästa däcken bak.
sen komm det framhjuls drivna bilar & då trodde många att man hade dom bästa bak tidigara för att det var drivhjulen & så montera dom bästa däcken fram.
det är alltså fel 6 beror på okunskap.

----------------
om man får vatten planing så får man det först på dom däcken som har minst mönster, det håller väll alla med om?

om man då har minst mönster på bakdäcken så blir det samma sak som att dra i handbromsen (= bilen går rakt fram så länge du fortfarande accelererar, vilekt man sällan gör om man får vatten planing) bilen kommer att vända runt på vägen & tilslut hamna i diket eller fronta med mötande.

har du sämsta däcken frm går bilen rakt fram oavsett om du accelererar eller bromsar, ett litet plus här är att du kan frida däcken i bilens riktning & på så sätt få tillbaka greppet!

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]