Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Utökat larmfunktion är extrautrustning, och när den finns så finns även den omnämda knappen samt den kvadratiska kåpan mitt uppe i taket. Att din S 60 som helt saknade larm ändå hade knappen verkar märkligt.

Den här funktionen går att läsa mer om i instruktionsboken som ligger som permanent tråd i detta forum.
Kåpan i taket är ju inte bara för det. Den har jag tappat en miljard gånger och det sitter ingenting bakom den. Bara plåttaket.
Jag kan garantera att min i lördags sålda S60 inte hade larm och den hade både knappen (hade bara två knappar; DSTC och den där larmikonen) och kåpan i taket. Knappast borttaget larm heller för lysdioden fanns inte heller vad jag minns.
Såvida vi inte pratar om helt olika saker?
Jag måste f-n ringa nya ägaren och höra. Kåpan vet jag iaf har suttit i alla mina S60 och jag har inte haft larm i alla. Eller så har jag just sålt en bil och garanterat att den inte har larm fast den har det :)
Olle2 skrev:Utökat larmfunktion är extrautrustning, och när den finns så finns även den omnämda knappen samt den kvadratiska kåpan mitt uppe i taket. Att din S 60 som helt saknade larm ändå hade knappen verkar märkligt.

Den här funktionen går att läsa mer om i instruktionsboken som ligger som permanent tråd i detta forum.

Jag har en S60 med larmknapp och den fyrkantiga kåpan i taket och min bil saknar larm.
Kåpan jag har i taket är bara ett plastlock som kabeln man ska ha till sensorn sitter fäst i.
Har man larm så har man också en rörelsesensor innanför kåpan (som jag har för mig jobbar med ultraljud inte IR), som mycket riktigt är avstängbart via en knapp. Samma knapptryckning avaktiverar även BLL (blockerat låsläge) vilket gör att man inte kan öppna bilen inifrån vilket kan förklara att den sitter även i bilar utan larm.
Funktionen med avstängning på t.ex en färja eller jämte ett järnvägsspår; det som trasslar i dessa situationer är om du har nivågivare till larmet. Nivågivare var mig veterligen det enda tillvalet till larm, och inte kopplat till laminerat glas...möjligen att man var tvungen att ha larm för att kunna beställa rutorna, eller att det låg ihop i ett paket. Larmet gick bra att köpa för sig, även om de flesta troligen fick det med businesspaketet där det ingick i alla fall vissa år.

/Thomas
Tack för snabb korrigering om att takkåpan även finns som dummy!

Att knappen även fungerar som temporär urkopplare för deadlock-funktionen kände jag inte till.
-Det måste jag prova! Det förklarar ju även mysteriet med att Tartryffels S60 utan larm hade knappen.
Jag är inte 100% på att hans bil har BLL, men det är den andra funktionen knappen har på svenskspecade bilar med larm, utöver att inaktivera rörelsesensorn...
Jag vill varna för att lita på manualerna på detta forum till 100% just eftersom dom är till USA-specade bilar, och det skiljer sig ganska mycket på vissa områden. Lås, larm, belysning samt oljor/vätskor är ofta helt annorlunda specade till US bilar.

/Thomas
Vill man stänga av hela larmet antar jag att man bara låser med nyckeln (på det gamla hederliga sättet med nyckel i låset vill säga). Eller får det andra konsekvenser?

Åkte bilfärja till England en gång när det blåste, alla billarmen hördes tydligt in i hytten.
Intressant det här med locket i taket.

På min sitter locket utan litet raster i mitten.
På min Pappas ser locket lika dant ut men har några ribbor/raster i sig i mitten.
Båda bilarna är 04:or med larmlampa blinkande i framrutans mitten, samt vi har samma knapp med synbolen en bil som får som strållar ovan sig.
Har glömt att kolla på min Pappas men på min hör man nästan alltid eller om det är alltid har inte exakt koll på det hur det prasslar i dörarrna om låsen bara man öppnar en dörr även när den är upplåst, har funderat mycket på vad den pysslar med i låsen då? samt att det efter en liten stund efter låsning klickar till en gång till i dörrarna.

Kan något skillja larmet åt ändå med tanke på täcklocken i taket?
Samt det här med klickandet i dörrarna gör era så också?

Mvh
Andis

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]