Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Försäkringsbolagets kostander är inte irrelevanta. En del av de synpunkter som framkommer här är ju faktiskt pga att försäkringsbolag vill hålla nere kostnaderna. Att få två veckor på sig att hitta en ny bil vid inlösen är väl rimligt. F-bolagen brukar betala bra för den gamla (det är vanligare att det blir pengar över än tvärtom... har varit i alla fall). Att få begagnade delar på en V70 2,5T-05 22 000 mil är väl inte heller orimligt - dessutom kan det ibland närmast vara en fördel. En bil med vänster strålkastare ny och höger strålkastare märkt av 6 års daglig körning Göteborg-Borås t/r kan se sämre ut. Att man får betala lite för hyrbilen är väl också ok. En annan gång är det man själv så krockar och oavsett vem som krockar får man ju betala försäkringspremier... jag vill inte betala för ändlöst generösa villkor.. /PH
Håller med, perhall, både vad gäller begagnade delar på en några år gammal bil och beträffande kostnader vid skada där man själv helt eller delvis är vållande. Frågan här var dock om man kan förvänta sig nya delar på en i princip ny bil (8 månader/1100 mil) samt om man som icke-vållande klarar sig undan kostnader som uppstår som en konsekvens av krocken, båda två anser jag vara fullt rimliga och efter diskussionerna med Volvia och svaren här på forumet så verkar det som om försäkringsbolagen håller med..
Att sätta beg delar på en nästan ny bil ska man självklart inte göra och det tror jag inte att de gör heller!

Oftast tycker jag att f-bolagen hittar rätt bra lösningar. de gör sällan vinst på bilförsäkringar... /PH
Beträffande din fråga tre... Om försäkringsbolagen inte är överens om vem som är vållande när du ska hämta ut din reparerade bil så måste du betala självrisken på din vagnskadegaranti/försäkring för att verkstaden ska lämna ut bilen till dig. Om bolagen kommer fram till att du inte är vållande så får du tillbaka pengarna när de är överens.
Jepp, dock har motparten redan från början medgett skuld så där råder ingen tvekan.

Tänkte bara uppdatera efter att ha pratat lite mer med med Volvia och skadeavdelningen på Rejmes. Det visar sig att man (och med det menar man alla försäkringsbolag!) faktiskt sätter dit begagnade delar i möjligaste mån, med förutsättningen att de är "som nya" - även om det innebär att någon måste sitta och leta delar och man kan köpa dom från Norge eller Tyskland om så behövs. Sedan har det även visat sig att det troligtvis är billigare att låta hyrbilskostnaden tas av Volvia (1/3-del av km-kostnaden) än Länsförsäkringar (12,5% på dygns- och km-kostnaden) när man som vi kör relativt begränsat.

Vi har fått prislappen på reparationen och den uppgår till strax under 100 TKR, vilket ju är lite synd, hade den uppgått till 50% av nybilskostnaden så hade man löst in den eftersom den är mindre än ett år och gått mindre än 2000 mil. Så nu ska vi kolla om det går att "deala" lite och kanske ändå komma undan med en ny bil, men det tror jag inte.. Närmast sker ett byte av hyrbil från nuvarande 2,0F till en 2,5FT, konstigt nog drar 2,0an mer än vår 2,5FT och man vill ju gärna ha kul när man kör, även om det är en hyrbil 8)
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]