Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommy-BD
Hej! Jag äger en 855, 2,5 - 97. Jag hade lös Jord kabeln från batteriet när jag böt handbromsviren, när jobbet var klart och jag startade bilen var tomgången över 1500 rpm och den vill inte sjunka hur jag än pumpar å kör, Kan det vara tomgångsmotorn? och isf var sitter den? Några andra tips el råd? :?:
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av olindh
Troligtvis är det så att du har nollställt styrboxen. Du får köra med den några dagar så anpassar den sig och tomgången blir bra.

Det är heller aldrig fel att ge tomgångsmotorn en smörjning.
av tommy-BD
Tack för det tipset, tomgången börjar bli mer normal nu, men du skrev att man kan smörja tomgångsmotorn, går den att ta isär eller hur bär jag mig åt :?:
Användarvisningsbild
av olindh
Du kan fylla luftöppningarna med exempelvis 5-56 och sedan skaka om den så blir det bra.

Tomgångsmotorn sitter under ett plastlock vid sidan av motorn. Har du lokaliserat den?
av tommy-BD
Är inte riktigt 100 på vart den sitter, försökt titta i v-handboken var den är men det framgår inte i boken. på vilken sida (sett framifrån) sitter den? är den lättåtkommlig? Kan det vara den som sitter under plastkåpan där gasvajern går in, är 2 st slangar och en kontakt i den, är inte säker :?:
Tack på förhand
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]