Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej !

bilen gäller en v70 2,4 D -10 manuell

har en volvo orginal drakkrog ( fast ) med ny monteringssats samt kablaget med 7 poler liggandes ämnad för v70 II från - 08 o framåt .....

Vad talar för 13 polig kontakt , bör nämnas att jag och sambon börjat tala om husvagn ..... och då finns det " finnesser" :roll: som är bra att ha eller på det 13 poliga kontakten ????

husvagn som isåfall funderas på är typ 5-6 meter storlek , årsmoddel 2005 kanske till 2010 ?

kan man dra en t.ex helt ny 2010 hurvagn av känt fabrikat om man endast har 7 poligt släpvagnskontakt :roll: , kom med tipps o råd till en som är helt nollad vad det gäller husvagnar :D
Självklart ska du köra på den 13-poliga, du kan tex på nyare vagnar köra kylskåpet på 12v från bilen under färd och på det sättet spara gasol. Du slipper också stänga av kylen när du åker in på en mack som du måste göra om det går på gasol.

Sedan finns det på vissa bilar en funktion med dimljus bak så när du vill tända det på vagnen så tänds det ej på bilen vilket annars kan vara störande med ett dimljus på bilen som bländar mot husvagnen.

Det finns adapters så du kan göra vagnens 13 till 7 polig och samma med bilens uttag så vad du än väljer kommer det funka.
Jag tycker även att den 13 poliga kontakten känns mycket bättre kontaktmässigt, den 7 poliga glappar ju lite som den vill ibland.
Jag såg att om jag beställer ny bil idag så finns endast 13-polig och en medföljande adapter till 7-polig så 7-polig verkar vara på väg bort.
Blå kabel är ledig man väljer själv om man vill ha den på direktström eller dimljus eller backlampor jag har satt den så när jag lägger i backen så tänds 2st arbetslysen på släpet. koppla lika på min V70 -02 och nu på min V70 -08 och V70 -10
snoddasD5 skrev:Blå kabel är ledig man väljer själv om man vill ha den på direktström eller dimljus eller backlampor jag har satt den så när jag lägger i backen så tänds 2st arbetslysen på släpet. koppla lika på min V70 -02 och nu på min V70 -08 och V70 -10
Vadå ledig? Köper du en bil är ju släpbelysningen redan dragen. Köper du kabelsatsen från Volvo får man väl inte välja vad blå tråd ska vara till?
Givetvis kopplar man som man vill men den lilla standard som finns säger "antingen dimljus eller konstantmatning" på blå tråd.

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]