NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hedda
Vilken volvoverkstad gör detta för 850 kr??? jag fick ju pris på detta och har inte siffrorna i huvudet men som sagt de skulle ha 14000:- för byte av båda drivaxlarna plus ett motorfäste och då kan jag säga att byte av motorfästet va den billiga biten runt en 1000 lapp.....
Användarvisningsbild
av Fellow
Roslagsbil i Norrtälje gav mig priset 825 kr för byte av höger drivaxel om jag kommer med en egen.
Höger drivaxel är den som är dyrast i inköp om man går till Volvo Då den kostar 4500 kr istället för vänster som kostar 3800 kr Men jag fick min på garantin. Autotech sa 500 kr för bytet till mig men det kan också ha varit pga samband med trim samt att dem sponsrar mig men eftersom Volvo nu på min ort tog 825 kr så kan jag tänka mig att Autotech tar 500 kr för alla som kommer dit och gör något mer i samband med byte!
Användarvisningsbild
av Fellow
Hedda skrev:Vilken volvoverkstad gör detta för 850 kr??? jag fick ju pris på detta och har inte siffrorna i huvudet men som sagt de skulle ha 14000:- för byte av båda drivaxlarna plus ett motorfäste och då kan jag säga att byte av motorfästet va den billiga biten runt en 1000 lapp.....
Så bor du i närheten så ta dig till Norrtälje:) Fick mitt kamremkit byt för 3200 kr
Användarvisningsbild
av Hedda
Imorgon lämnar jag in bilen för byte av båda drivaxlarna samt ett motorfäste ska bli kul och se skillnaden.... :lol:
Användarvisningsbild
av Hedda
Då har man hämtat ut V50in från verkstaden! Blev som en ny bil!!
Vill bara ge ett tips till er som tänkt byta drivaxlar själva att problemet till att drivaxlarna går sönder är att en av motorkuddarna är för klena och går sönder då blir det för hög belastning på drivaxlarna och de pajjar. Volvo har tagit fram en hydralisk motorkudde istället som är mycket starkare så att byta bara drivaxlarna är inte en lösning på problemet för de kommer att gå sönder igen.

Totala verkstadskostnaden för detta på Nybergsbil i Nässjö kostar 13500:-

Jag hade Blocketsbegagnadförsäkring och behövde bara betala 4452:- i självrisk och 450:- för byte av motorkudde

Totalt 4902:- 8)
av jackoo
Hedda skrev:Då har man hämtat ut V50in från verkstaden! Blev som en ny bil!!
Vill bara ge ett tips till er som tänkt byta drivaxlar själva att problemet till att drivaxlarna går sönder är att en av motorkuddarna är för klena och går sönder då blir det för hög belastning på drivaxlarna och de pajjar. Volvo har tagit fram en hydralisk motorkudde istället som är mycket starkare så att byta bara drivaxlarna är inte en lösning på problemet för de kommer att gå sönder igen.

Jag hade Blocketsbegagnadförsäkring och behövde bara betala 4452:- i självrisk och 450:- för byte av motorkudde

Men är inte drivaxlarna från en nyare v50 bättre som det sagts tidigare på forumet?
Användarvisningsbild
av Hedda
jackoo skrev:
Hedda skrev:Då har man hämtat ut V50in från verkstaden! Blev som en ny bil!!

Men är inte drivaxlarna från en nyare v50 bättre som det sagts tidigare på forumet?
De kanske de också är men de ger med sig till slut ändå enligt min verkstadskontakt
Användarvisningsbild
av opA
Hedda skrev:De kanske de också är men de ger med sig till slut ändå enligt min verkstadskontakt
Tror nog man kan ta allt med en nypa salt.. vissa verkstadssnubbar har inte ens hört talas om de här problemet, vissa talar lågt om det, vissa säger allt, vissa säger för mycket.. vissa vet inte vad dom pratar om o.s.v o.s.v.

Kör på, njut av bilarna.. händer det så händer det och tvärtom :)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Hur konstaterar man att drivaxlarna är dåliga? Kan man göra ngt test själv? känns lite surt att åka in och betala 300:- i undersökningsavgift och få konstaterat att ngt däck / fälg är skevt eller obalanserat..
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]