Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiklasO
#409783
Hej!

Glad att jag köpte en bil där avapuratorn byttes för 5 år sedan......
ACn har fungerat fint tills idag. Den går igång och kyler utmärkt med riktigt bra kyla när bilen har stått ett tag.
När rätt temp har uppnåtts i bilen så slutar den kyla och sen startar inte kompressorn igen.
Jag får alltså bara inledande kyla och sen inget mer.

Förbikoppling av tryckbrytaren hjälper inget.
Jag kan sätta ACn till off ett tag när jag kör för att sedan få igång den tillfälligt igen.

Vart ska jag börja? Behöver jag byta kompressorn?

Mvh
Niklas
av NiklasO
#409807
Gelis skrev:Tycker det låter som den fryser. har den funkat tidigare i din ägo?
Jag har inte haft bilen så länge. Det har inte varit så här varmt ute så länge jag har haft den.
Runt 20 grader i skuggan. Den har dock fått jobba lite förut..

Vad... gör man? :)
För mycket fukt i systemet?
Nytt torkfilter, vakuumsugning och återfyllning?

Hade aldrig tänkt tanken på att det skulle kunna frysa. ;)

Edit:
Hittade en hel del intressant här: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html
Passar ju in på kategori 3.
Användarvisningsbild
av Severin
#409852
Låter som det är dags att schimsa komressorn, spelet har blivit för stort så magnetkopplingen orkar inte hålla komressorn när det är varm ute och när motorn blir varm så blir det för mycke och kopplingen släpper komressorn.

Har själv haft samma problem, hade 0.9mm spel och efter shimsning så hamnade spelet på 0.4mm
av NiklasO
#409863
Körde en sisodär 6 mil och genom att slå av och på ACn då och då så gick det fint att hålla nere temperaturen...
Två olika bud nudå. Blir nog till att lämna in snart.
Användarvisningsbild
av Severin
#409867
NiklasO skrev:Körde en sisodär 6 mil och genom att slå av och på ACn då och då så gick det fint att hålla nere temperaturen...
Två olika bud nudå. Blir nog till att lämna in snart.

Jag är ganska säker på schimsning, när min krånglade så kunde den kyla i 5min eller 45min och när den la av så fick jag slå av den på knappen i några minuter och sen slå på den på knappen så funkade den en stund till
av NiklasO
#409873
Severin skrev:
NiklasO skrev:Körde en sisodär 6 mil och genom att slå av och på ACn då och då så gick det fint att hålla nere temperaturen...
Två olika bud nudå. Blir nog till att lämna in snart.

Jag är ganska säker på schimsning, när min krånglade så kunde den kyla i 5min eller 45min och när den la av så fick jag slå av den på knappen i några minuter och sen slå på den på knappen så funkade den en stund till
Okey. Det känns inte som att jag gör det själv så det blir någon AC-firma och de lär ju märka vad som är fel om inte annat. Schimsa.. spel.. varför blir det större? Slitdel?

Tack för svaren.

Edit: Läste lite i ett annat forum. Det handlar alltså om att ta bort schims. Inte lägga till?
Det verkar ju faktiskt inte helt omöjligt att göra själv. Blir nog att testa tror jag.
Användarvisningsbild
av taxi
#410031
Börja med att mäta spelet på magnetkopplingen till kompressorn med bladmått, är det för stort så är det en fingervisning
av NiklasO
#410306
Ska mäta. Får fixa bladmått först bara. ;)

Kollade med två AC-firmor... 3500 - 4500 för att fixa spelet. Cheisse. Jag gör det själv istället!

Man kan ju likagärna byta kompressor om man ska slänga ut de pengarna annars. 2500 (2250 med rabatt) på skruvat.. hallå! Jag ska alltså inte byta den men ändå...

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja man skulle verkligen kunna spara på d&aum[…]