NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Ny har och vet inte om denna fraga avhandlats tidigare.
Ar ny agare till en V50 t5:a, horde vid kopet att bromsarna klonkade till vid fardriktningsbyte. Slog en pling till Bilia och de forklarade detta som fullt normalt och som att klossarna ror sig. Nu efter lite mer korning tycker jag dels ljudet ar hogt och storigt. Nagon som har forslag pa hur jag kan tysta ner dem. Ljudet kommer varje gang jag rullar fram bromsar lagger i backen och bromsar. Tror att det ar mest fran bak.

Ursakta att jag inte anvander sista 3 bokstaverna i vart fina alfabet, ar out of town.

Ha de!
Daniel
Tja,

Jag fortsätter min egen tråd...

Pratade med en Bilia tekniker angående detta när jag ändå va där i ett annat ärenden.
Återigen bekräftas det att klonkandet är ett ofarligt ljud. Tydligen så sitter bromsbeläggen monterade i en sadel och denna sadel va på vissa modeller tillverkad med stora toleranser som ger till följd att beläggen rör sig klonkande mycket. Tydligen kan man byta denna delen men enligt teknikern är det en onödig kostnad att ta.

Svårt att byta själv? Kan tänkas kosta?

D
AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]