Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freorn
Hej!
Funderar lite på en Volvo V70 2.5T 05-07, kraven är automat och skinnklädsel.
Jag är helt novis vad gäller V70 skulle gärna vilja veta lite mer om:
- Servicekostnader, vilka intervall och om det finns någon storservice som är extra dyr?
- Bensinförbrukningen med automatlåda, går det att köra under litern i stan om man är lätt på foten?
- Körglädjen och komfort? jmf med t ex bmw och audi.
- Kvalitet och vanliga fel?
Tack på förhand!
av tomme
freorn skrev:Hej!
Funderar lite på en Volvo V70 2.5T 05-07, kraven är automat och skinnklädsel.
Jag är helt novis vad gäller V70 skulle gärna vilja veta lite mer om:
- Servicekostnader, vilka intervall och om det finns någon storservice som är extra dyr?
- Bensinförbrukningen med automatlåda, går det att köra under litern i stan om man är lätt på foten?
- Körglädjen och komfort? jmf med t ex bmw och audi.
- Kvalitet och vanliga fel?
Tack på förhand!
jag har en 06 med automat och att komma under litern i stan kan du fetglömma, jag snittar 1,2-1,3 i stadskörning!
men landsväg har jag lyckats komma ner i 0,78!
18000 mil har du kamremsbyte som kostar lite extra
körglädjen vet jag inte, har bara en audi från 1990 som referens, men automat är alltid härligt! men däremot skulle jag gärna skippa helskinnet och försöka hitta en med delskinn om jag vore dig!
Tjenare!
Har en 2.5T, aut. Dock en -04! Älskar bilen.. Tycker den är riktigt fin på vägen och har bra att kräma på med när man vill. Under litern får jag hålla med om, att det är bara att fetglömma! Ligger på 1.3-1.4 stadskörning beroende på hur foten känns för dagen. Jag har fått ner min till 0.98 landsväg, men då kör jag med 19", 235 breda däck. Och aldrig kört med något annat.
Får också hålla med om delskinn istället för helskinn. Både snyggare och bekvämare. Körglädje tycker jag att bilen har, det beror ju lite på vad för Audi, Merca eller BMW man jämför med. Men nog har den körglädje, men man kan inte komma ifrån att det är en familjebil i grund och botten!

Mvh Johan
av klima
hmmm
Automat är komfort.

Men körglädje kräver en 6 växlad manuell låda eller ännu bättre en sekvensiell låda, som de italienska bilarna samt motorcycklar har.

Jag bor i USa och här är automat tok vanligt, och det tråkigaste som finns i mina ögon.
Men det är bekvämt. Speciellt på en familjebil, då man inte kör så tufft och måste hålla koll på barnen.

Värt att veta är att en automat håller inte lika länge som en manuell, om du nu avser köra riktigt länge med en bil. Moderna automater är också för komplexa för att lagas av din lokala Mek.
Vad som är körglädje kan väl alltid diskuteras. Jag finner ingen glädje, i någon form, i att gräva runt med en pinne bland en massa kugghjul när jag kör bil. Tvärt om, det är dötrist. Automatlåda passar utmärkt till en sådan här utpräglad familjebil och med 2,5T-motorn. Automatlådans fördelar, ja förutom det uppenbara att man slipper ändra utväxlingen stup i kvarten, är att man/jag kör mer avslappnat. Det känns liksom lite mer värdigt att köra. Om det är en så pass sen bil som modellår 05 - 07 du kollar på så har den Geartronic och kan växlas manuellt men utan att man måste trampa på den där j-vla pedalen varenda gång man känner för att ändra utväxlingen.

Jag såg också att några haft invändningar mot skinnklädsel. Jag har gått från tyg, till skinn/alcantara via halvskinn. Nu har jag helskinn och tillvaron har bara blivit bättre och bättre. Nackdelarna är att det kan vara lite varmt på sommaren och kallt på vintern, men det är inget som jag direkt stört mig på. Tygklädseln har en förmåga att binda dofter och bli sunkig med åren. Jag har ljus skinnklädsel i min bil men den blir inte besvärande varm på sommaren. Jag har dessutom en väl fungerande ECC som snabbt kyler ned kupén. På vintern tycker jag att det kan kännas rått och fuktigt i en bil med tygklädsel och det tycker jag är värre än en kall skinnklädsel som snabbt värms upp av ens arsle och stolsvärme. Att en skinnklädsel är enkel att hålla ren och snygg behöver jag kanske inte gå in på? Testa att kleta ut en kexchoklad eller banan på en tygklädd förarstol och testa sedan att göra samma sak med en skinnkläd :D
llesrof skrev:
Jag såg också att några haft invändningar mot skinnklädsel. Jag har gått från tyg, till skinn/alcantara via halvskinn. Nu har jag helskinn och tillvaron har bara blivit bättre och bättre. Nackdelarna är att det kan vara lite varmt på sommaren och kallt på vintern, men det är inget som jag direkt stört mig på. Tygklädseln har en förmåga att binda dofter och bli sunkig med åren. Jag har ljus skinnklädsel i min bil men den blir inte besvärande varm på sommaren. Jag har dessutom en väl fungerande ECC som snabbt kyler ned kupén. På vintern tycker jag att det kan kännas rått och fuktigt i en bil med tygklädsel och det tycker jag är värre än en kall skinnklädsel som snabbt värms upp av ens arsle och stolsvärme. Att en skinnklädsel är enkel att hålla ren och snygg behöver jag kanske inte gå in på? Testa att kleta ut en kexchoklad eller banan på en tygklädd förarstol och testa sedan att göra samma sak med en skinnkläd :D
Kan bara hålla med.....Har oxå den ljusa skinnet i min....Skitkön att sitta i
llesrof skrev: Tygklädseln har en förmåga att binda dofter och bli sunkig med åren.

Jag har ljus skinnklädsel i min bil men den blir inte besvärande varm på sommaren. Jag har dessutom en väl fungerande ECC som snabbt kyler ned kupén. På vintern tycker jag att det kan kännas rått och fuktigt i en bil med tygklädsel och det tycker jag är värre än en kall skinnklädsel som snabbt värms upp av ens arsle och stolsvärme. Att en skinnklädsel är enkel att hålla ren och snygg behöver jag kanske inte gå in på? Testa att kleta ut en kexchoklad eller banan på en tygklädd förarstol och testa sedan att göra samma sak med en skinnkläd :D
@llesrof
"Binda dofter" måste ju vara positivt. :wink: Ex. Parfymen doftar underbart. Dofta=positivt
Det luktar illa eller stinker på skithuset. För det doftar väl knappast rosor på skithuset. :wink:

Beträffande ljus skinnklädsel så är det värdelöst om man har småungar. Dom har en viss tendens att kunna lorta ner en hel del, speciellt om man hämtar dom från förskola eller skola och dom kliver in med smutsiga overaller efter att ha rullat runt ute.
Man kan ju inte klä av barnen halvnakna mitt i snålblåsten en regnig höstdag bara för att man är rädd om bilen.
av Mich
V70 T5 -06 med tiptronic:

Landsväg under 0,9. Även på motorväg (min 850 Turbo drog över litern på motorväg). Har inte kört så mycket ännu, skall bli intressant att se va jag kommer att ligga på i stan.

När jag åkte hem med bilen direkt efter köp. Så visade bilen 0,72 l/mil & 74km/h. Detta innan jag kom in i stan hemma, alltså bara landsväg i vinterväglag (70-80-90-100-110 väg).

Mätaren stämmer inte med tankningen-trippmätaren. Visar kanske ca 0,05 l/mil för lite. Hastighetsmätaren och färddator-medelhast. visar ca 5km/h mer (vid ca 110km/h).

Skinnklädsel går att tvätta. Använd dock avsett medel. Finns hos volvo handlaren, en låda med två flaskor (rengöring och mjukkräm). Samma säljs även på andra ställen under annat namn. Min bil var/är sliten och använd av barnfamilj. Men stolarna blev rätt OK, ljusare efter tvätt. Fick även bort fläckar. Ett litet tips är att efter rengöring (enligt instruktion) så ta en fuktad mirakelduk och torka av med. Med den så gnodde jag bort fläckar (blod eller röd färg) som rengöringsmedlet inte tog bort. Jag följde inte rengöringsinstruktionen så noga, för de var så skitiga. Jag gnodde som en galning. Mycket rengöringsmedel gick det åt. Framstolarna tog jag ur. Baksitsen är väldigt enkla att lyfta ur.

Däremot så går inte repor i skinnet bort och inte heller nerslitning, där ytskiktet är borta.

Tvätta inte skinnet med något annat medel!
av poker
llesrof skrev:Jag har ljus skinnklädsel i min bil men den blir inte besvärande varm på sommaren. Jag har dessutom en väl fungerande ECC som snabbt kyler ned kupén. På vintern tycker jag att det kan kännas rått och fuktigt i en bil med tygklädsel och det tycker jag är värre än en kall skinnklädsel som snabbt värms upp av ens arsle och stolsvärme. Att en skinnklädsel är enkel att hålla ren och snygg behöver jag kanske inte gå in på? Testa att kleta ut en kexchoklad eller banan på en tygklädd förarstol och testa sedan att göra samma sak med en skinnkläd :D
Ojojoj så rätt det kan bli.
Min saab luktade gammal hamburgare/spya/diverse hudfett och gammal kokött vad vet jag!
så nästa bil skulle bli en med HELSKINN.
Den bil jag fick luktar dessutom ny då den gått få mil (3900 mil) och luktar gott skinn.
Kallt på vinten? men köp för fasen lurvelpläd och sätt på stolarna fram! (finns med EXTRA ELVÄRME)
Varmt direkt dessutom!

Automat är för alla.
Jag vill ÅKA bil, köra runt och veva runt med snålpinnen kan andra göra.
Dessutom är min 2.5T rapp som bara den, lägg till ett chip för 7900 kr och få 252Hk eller 410Nm.
Då är min automat snabbast av alla standardbilar av samma model och märke.
Dessutom kan jag ju växla manuellt.

klicka på köp, gå till kassan, betala!

http://sv.bsr.se/products/t943/
av Mich
Kolla efter rost på taket!

Jag hade tio rostprickar där det även börjat växa 'rötter' på några millimeter under lacken. Taket lutar neråt fram till och blir nog p.g.a. det utsatt för stenskott.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]