jaj skrev:Hej.
Blev lite fel menade RME.
Läste instuktionsboken max 5%.
Fins de några personbilar som går på ren RME?

Misstänkte du menade RME ;)
Jag är själv nyfiken på hur moderna dieselmotorer kan hantera alternativa bränslen som RME. Jag har ställt frågan i detta forum utan att få svar.
Men det jag kommit fram till är att enda problemet med RME är i kombination med partikelfiltret. Med RME blir filtret inte tillräckligt varmt när det ska regenereras. Andra sidan kanske det inte behövs partikelfilter med RME i tanken?
Kallstarter är också problem men det går ju att lösa med motorvärmare.
Ett annat problem är ju förstås om du har garanti på bilen. Händer det något med motorn, även om det inte skulle ha med RME att göra,är säkert Volvo inte sen att skylla på detta. Här råder säkert samma situation som med Etanol där de flesta motorer kan köras på 50% eller mer Etanol, men ingen gör detta för tillverkaren inte säger att det inte går.
En googling ger svagt intresse från dieselbilsägarna att köra på nåt annat än fossil diesel. Det är synd.