Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
Tillfälligtvis kan det räcka med rengöring och ny mjukvara (enligt detta forum) men man kommer aldrig ifrån att själva grundkonstruktionen har stora brister som gör att livslängden blir begränsad. Här kan man läsa en massa om varför gasspjället (med vit etikett) börjar krångla: http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html.

Söker man på nätet om den nya varianten med gul etikett kan man läsa att den är något bättre än den med vit etikett. Dock inte speciellt mycket bättre. Se tex: http://home.comcast.net/~donwillson/VEX ... 202004.pdf

Riktigt bra blir det inte förrän man skaffar ett gasspjäll som är ombyggt så att släpskorna och kolbanan (det som blir utslitet) helt försvinner. Se tex http://www.atech2.com/44_spj%C3%A4llhus.htm

Per L
av Fred
Per L skrev:Riktigt bra blir det inte förrän man skaffar ett gasspjäll som är ombyggt så att släpskorna och kolbanan (det som blir utslitet) helt försvinner. Se tex http://www.atech2.com/44_spj%C3%A4llhus.htm
Tyvärr har ju ännu ingen vittnat om att de fått ett Atech-spjäll att fungera. Det ska finnas en tråd där en kille gjorde tappra försök men om jag minns rätt slutade det med att han returnerade spjället och skaffade ett beg. original. Dock var supporten och kundservicen på Atech tydligen oklanderlig. Det skulle vara fantastiskt om någon kunde berätta om goda erfarenheter med Atech-spjäll eftersom de är mycket billigare (och bättre) än att skaffa nytt original. För mig verkar det helt osannolikt att ett företag kan leva vidare på att sälja en produkt som inte fungerar så jag är övertygad om att får man bara till det så fungerar det kalas!
Användarvisningsbild
av Falk
Hur länge ska man förvänta sig att bilen fungerar vid normal blandkörning innan Magneti Marelli spjället säger upp sig?
Vid vilka miltal har spjällen bytts?

(Jag kikade på Don Willsons sida där det finns bilder på ett strippat spjäll. Konstruktionen verkar ju vettig med undantag av att man använd tjockfilmsresistorbanor. Inte konstigt att det det fallerar.
Jag har jobbat en del med elektromekaniska komponenter bl.a. potentiometerlösningar. Mina kunder skulle aldrig specificera en så'n lösning i en applikation av denna typen.)
Falk skrev:Hur länge ska man förvänta sig att bilen fungerar vid normal blandkörning innan Magneti Marelli spjället säger upp sig?
Vid vilka miltal har spjällen bytts?

(Jag kikade på Don Willsons sida där det finns bilder på ett strippat spjäll. Konstruktionen verkar ju vettig med undantag av att man använd tjockfilmsresistorbanor. Inte konstigt att det det fallerar.
Jag har jobbat en del med elektromekaniska komponenter bl.a. potentiometerlösningar. Mina kunder skulle aldrig specificera en så'n lösning i en applikation av denna typen.)
Omöjligt att säga. Min förra höll 28000 mil. Grannens höll 11000. Det varierar med andra ord så mycket att det inte går att säga.
av Per L
Fred:

Jag har heller ingen egen erfarenhet av Atech-spjället. När min morsas V60 -01 krånglade kontaktade jag dom och då hade dom ingen lagerförd ersättare till det artikelnummer som satt på hennes bil. Och att vänta den tid det skulle ta för dom att bygga om gasspjället som satt i vår bil ville jag inte. Däremot hade dom spjäll med andra artikelnummer på lager. Dom kunde dock inte garantera att deras artikelnummer skulle fungera på vår bil.
Det blev i stället ett gasspjäll med gul etikett inhandlat från en bilskrot.

Att få verifierat att Atech fått deras ombyggda spjäll att fungera kan väl inte vara något stort problem att ta reda på. Jag tar och mailar dom så får vi höra vad dom säger.

Ide´n med att bygga om från släpskor och kolbanor till kontaktlös överföring gillar jag dock skarpt. Förutsatt att det fungerar förstås.

Per L
av Fred
Per L skrev:Att få verifierat att Atech fått deras ombyggda spjäll att fungera kan väl inte vara något stort problem att ta reda på. Jag tar och mailar dom så får vi höra vad dom säger.

Ide´n med att bygga om från släpskor och kolbanor till kontaktlös överföring gillar jag dock skarpt. Förutsatt att det fungerar förstås.
Självklart kan man fråga Atech...men jag har lite svårt att tro att de skulle göra ned sina egna produkter genom att säga att det brukar vara problem med dem. Dock är det precis som du skriver Per, att kontaktlös överföring är en så otroligt mycket bättre lösning!

Mvh
/Fred
av Per L
Om jag har förstått det hela rätt så levererar ATECH2 i huvudsak till bilverkstäder. Dock säljer dom till oss privatpersoner också om vi vill.
Nu har jag varit i kontakt med en av de bilverkstäder som monterar ATECH2:s gasspjäll. Dom är (förstås!?) fristående från VOLVO och har monterat många ATECH2-spjäll. Dom verkar inte själva ha tillgång till VOLVO:s diagnosverktyg för ägaren till verkstaden säger att någon gång då och då måste en "omladdning" göras av VOLVO med deras diagnosverktyg. I övrigt är det inga problem att montera ATECH2:s gasspjäll och dom fungerar bra.

Ägaren till verkstaden som jag pratade med rekommenderar mig absolut att montera ett sådant spjäll på morsans bil!

Personligen är jag övertygad och nästa gång gasspjället börjar krångla (det beg. jag köpte 2008) satsar jag säkert på ett ATECH2-spjäll. För orkar man läsa igenom hela "mittersta" länken i mitt inlägg ovan så ser man att VOLVO:s gasspjäll med den gula etiketten bara är marginellt bättre än dom med det vita etiketten. Dvs det är inte frågan om om utan när mitt inköpta begagnade gasspjäll med gul etikett börjar krångla.

Per L
Elpriset

Det blir alltså 19hk som den snurran skulle […]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]